Citat:
Ursprungligen postat av
KlasLund
Det är inte en utredare det handlar om och hon har inte bett om att få höra min motparts syn på saken. Hon har frågat vad som gäller juridiskt och det anser jag att hon bör rådgöra med en jurist som inte är part i ”konflikten”. Självklart står min motparts jurist på just min motparts sida och därmed är det uppenbart att svaret inte kommer vara neutralt utan självklart vara till min nackdel, särskilt om ärendet inte är helt självklart utan öppet för tolkningar.
Du kanske skulle ta och förklara vad den här polisen (inte utredare?) har med ditt ärende att göra? Är det någon som du ställt frågan till som då vänt sig till en jurist som kanske kan svara, bara för att ge dig svaret, så är det ju helt I enlighet med serviceskyldigheten. Med tanke på hur nytt det är kanske det inte finns så många att fråga.
Så som du beskrivit ärendet låter det som att en polis som inte har med ditt ärendes utredning att göra som har hört sig för, och då är det förstås ännu mindre jäv eftersom polisen ändå inte handlägger ditt ärende?
Tycker du ska lägga ner, att ställa frågan till den jurist som sökt beslutet är inte det minsta fel, särskilt om det gäller komplicerade eller ovanliga frågor, eftersom den juristen troligtvis är en av få som är insatt och färskt påläst på ämnet.