Citat:
Ursprungligen postat av
KlasLund
Pratade med polisen idag avseende ett ärende, polisen i fråga hade jobbat som polis i 42år men hade aldrig handlagt ett ärende som mitt (förbud att vistas på ett specifikt område) och under samtalets gång berättade hon att hon hade rådfrågat min motparts jurist avseende vad som gäller rent juridiskt.
Behöver väl knappast säga att jag blir hyfsat irriterad för att inte säga förbannad och undrar om detta verkligen är okej? Har inte polisen egna jurister att rådfråga? Att rådfråga min motparts jurist känns ju allt annat än rättssäkert och kan ju omöjligt vara lagligt så som jag ser det. Samma idiot till snut har dessutom skickat ett brev till mig avseende kontaktförbud mot en person jag inte har en aning om vem det är, det var därför jag initialt ringde. Hon förklarade att hon inte brukar nämna skyddspersonen vid namn i sina brev och att det var ett misstag när jag frågade vem sjutton ***** ******** är. Fick höra att personen som skulle fått brevet heter Klas ****** och att hon inte är mer än människa och gjort fel. I min värld gjorde hon ytterligare ett fel genom att avslöja personens fullständiga namn för mig...
Känns som ett jävla skämt!
Vad säger ni som kan det här med juridik? Har idioten begått ett eller kanske två tjänstefel?
Att prata med motpartens jurist är inte på något sätt tjänstefel.
Faktum är att det är deras plikt att ta in bägge parters syn på saken.
Att skicka ett brev till fel adress/person är så klart inte bra.
Det första du beskriver är inget tjänstefel.
Det andra med brevet skulle kunna vara tjänstefel, men knappast på straffbar nivå.