• 1
  • 2
2024-08-28, 19:26
Medlem
KlasLunds avatar
Pratade med polisen idag avseende ett ärende, polisen i fråga hade jobbat som polis i 42år men hade aldrig handlagt ett ärende som mitt (förbud att vistas på ett specifikt område) och under samtalets gång berättade hon att hon hade rådfrågat min motparts jurist avseende vad som gäller rent juridiskt.

Behöver väl knappast säga att jag blir hyfsat irriterad för att inte säga förbannad och undrar om detta verkligen är okej? Har inte polisen egna jurister att rådfråga? Att rådfråga min motparts jurist känns ju allt annat än rättssäkert och kan ju omöjligt vara lagligt så som jag ser det. Samma idiot till snut har dessutom skickat ett brev till mig avseende kontaktförbud mot en person jag inte har en aning om vem det är, det var därför jag initialt ringde. Hon förklarade att hon inte brukar nämna skyddspersonen vid namn i sina brev och att det var ett misstag när jag frågade vem sjutton ***** ******** är. Fick höra att personen som skulle fått brevet heter Klas ****** och att hon inte är mer än människa och gjort fel. I min värld gjorde hon ytterligare ett fel genom att avslöja personens fullständiga namn för mig...

Känns som ett jävla skämt!

Vad säger ni som kan det här med juridik? Har idioten begått ett eller kanske två tjänstefel?
Citera
2024-08-28, 19:32
Medlem
OtherBarrys avatar
Är väl ändå åklagare/tingsrätt som beslutar om kontaktförbud?
Citera
2024-08-28, 19:36
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Pratade med polisen idag avseende ett ärende, polisen i fråga hade jobbat som polis i 42år men hade aldrig handlagt ett ärende som mitt (förbud att vistas på ett specifikt område) och under samtalets gång berättade hon att hon hade rådfrågat min motparts jurist avseende vad som gäller rent juridiskt.

Behöver väl knappast säga att jag blir hyfsat irriterad för att inte säga förbannad och undrar om detta verkligen är okej? Har inte polisen egna jurister att rådfråga? Att rådfråga min motparts jurist känns ju allt annat än rättssäkert och kan ju omöjligt vara lagligt så som jag ser det. Samma idiot till snut har dessutom skickat ett brev till mig avseende kontaktförbud mot en person jag inte har en aning om vem det är, det var därför jag initialt ringde. Hon förklarade att hon inte brukar nämna skyddspersonen vid namn i sina brev och att det var ett misstag när jag frågade vem sjutton ***** ******** är. Fick höra att personen som skulle fått brevet heter Klas ****** och att hon inte är mer än människa och gjort fel. I min värld gjorde hon ytterligare ett fel genom att avslöja personens fullständiga namn för mig...

Vad säger ni som kan det här med juridik? Har idioten begått ett eller kanske två tjänstefel?

Det är väl inget konstigt att fråga ett ombud om hur hen ser på rättsläget.

Däremot är det klumpigt och kan vara ett fel som får konsekvenser om snuten släppte ut en personuppgift som borde varit hemlig.

Du verkar dock jaga upp dig väldigt mycket över det hela. Är det säkert att din redogörelse är riktig?
Citera
2024-08-28, 19:40
Medlem
Citat:

Att prata med motpartens jurist är inte på något sätt tjänstefel.
Faktum är att det är deras plikt att ta in bägge parters syn på saken.

Att skicka ett brev till fel adress/person är så klart inte bra.

Det första du beskriver är inget tjänstefel.
Det andra med brevet skulle kunna vara tjänstefel, men knappast på straffbar nivå.
Citera
2024-08-28, 19:41
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Det är väl inget konstigt att fråga ett ombud om hur hen ser på rättsläget.

Däremot är det klumpigt och kan vara ett fel som får konsekvenser om snuten släppte ut en personuppgift som borde varit hemlig.

Du verkar dock jaga upp dig väldigt mycket över det hela. Är det säkert att din redogörelse är riktig?

Min redogörelse är riktig och självklart blir jag uppjagad av att polisen rådfrågar min motparts juridiska ombud om vad som gäller juridiskt?! Min motparts juridiska ombud kan man på goda grunder anta är allt annat än neutral, tvärtom lär hon ha sin klients intresse för ögonen och inget annat... Därav känns det jävligt fel att denne ska tillfrågas kring hur juridiken ser ut bara för att det var första gången hon haft ett liknande ärende.
Citera
2024-08-28, 19:49
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Att prata med motpartens jurist är inte på något sätt tjänstefel.
Faktum är att det är deras plikt att ta in bägge parters syn på saken.

Det är inte en utredare det handlar om och hon har inte bett om att få höra min motparts syn på saken. Hon har frågat vad som gäller juridiskt och det anser jag att hon bör rådgöra med en jurist som inte är part i ”konflikten”. Självklart står min motparts jurist på just min motparts sida och därmed är det uppenbart att svaret inte kommer vara neutralt utan självklart vara till min nackdel, särskilt om ärendet inte är helt självklart utan öppet för tolkningar.
Citera
2024-08-28, 19:51
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Är väl ändå åklagare/tingsrätt som beslutar om kontaktförbud?

Ja, men polisen utreder på uppdrag av åklagaren som är den som fattar beslutet och inte tingsrätt.
Citera
2024-08-28, 19:55
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Min redogörelse är riktig och självklart blir jag uppjagad av att polisen rådfrågar min motparts juridiska ombud om vad som gäller juridiskt?! Min motparts juridiska ombud kan man på goda grunder anta är allt annat än neutral, tvärtom lär hon ha sin klients intresse för ögonen och inget annat... Därav känns det jävligt fel att denne ska tillfrågas kring hur juridiken ser ut bara för att det var första gången hon haft ett liknande ärende.

Du kanske skulle öva på att inte låta känslorna ta över.
Citera
2024-08-28, 19:56
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ja, men polisen utreder på uppdrag av åklagaren som är den som fattar beslutet och inte tingsrätt.

Vid överklagan är det tingsrätten som prövar.
Citera
2024-08-28, 20:20
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Du kanske skulle öva på att inte låta känslorna ta över.

Vilka känslor? Jag skiter i känslor utan ställer en fråga här på juridikforumet då jag undrar om det är rimligt att polisen rådfrågar min motparts jurist om hur juridiken ser ut eftersom jag på goda grunder kan anta att min motparts jurist är högst partisk i ärendet.

Citat:
Vid överklagan är det tingsrätten som prövar.

Jag har inte överklagat något och har inte för avsikt att överklaga något,
Citera
2024-08-28, 20:22
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Vilka känslor? Jag skiter i känslor utan ställer en fråga här på juridikforumet då jag undrar om det är rimligt att polisen rådfrågar min motparts jurist om hur juridiken ser ut eftersom jag på goda grunder kan anta att min motparts jurist är högst partisk i ärendet.

Jag har inte överklagat något och har inte för avsikt att överklaga något,

Du skrev att det kändes si och kändes så.

Ja, det är rimligt. Snuten kommer inte att fatta något beslut utan det gör åklagare. Det är bättre att snuten har en bild av rättsläget inför kontakten med dig än att hen inte har det.

Om åklagare fattar beslut om att du ska beläggas med kontaktförbud kan du överklaga och då prövas det av tingsrätt.
Citera
2024-08-28, 20:26
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Det är bättre att snuten har en bild av rättsläget inför kontakten med dig än att hen inte har det.

Om detta säger jag inte emot, men bilden av hur det ser ut rättsligt bör i mina ögon komma från en jurist som inte är jävig i fallet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in