2024-08-28, 11:59
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Är samerna svenskar ? Eller är dom samer ? Likadant för ryssarna i Ukraina man är ryss även om man inte bor i Ryssland. Är det så konstigt då att Putin vill rädda sin befolkning som bor i dom här regionerna och även är överrepresenterade där.

Samer är väl i allra högsta grad svenskar om dom har svensk medborgarskap? Det bor ju rätt många ryssar i baltländerna, ska även dom "räddas" av Prutte?
Citera
2024-08-28, 12:03
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Är samerna svenskar ? Eller är dom samer ? Likadant för ryssarna i Ukraina man är ryss även om man inte bor i Ryssland. Är det så konstigt då att Putin vill rädda sin befolkning som bor i dom här regionerna och även är överrepresenterade där.

Det är säkert därför moskoviten bombar varuhus och skolor. För att rädda de få rysktalande övermänniskorna från att förtryckas. Effektiv metod verkligen.
Citera
2024-08-28, 12:03
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Nu rapporterar ryssarna om en ny gräsbrand i en oljedepå, i Kirov-regionen, som ligger norr om storstaden Kazan.

Avståndet från Sumy ska vara 1150 km.

A drone attacked an oil depot in the city of Kotel'nich, Kirov Region, according to the regional governor Aleksandr Sokolov. Kotel'nich is roughly 1150km away from the Ukrainian border.

Russian sources claim that two reservoirs are currently burning, and the drones that attacked it were launched from the border region of Sumy.

x.com/NOELreports/status/1828717964738117831
Citera
2024-08-28, 12:07
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
De var ukrainska medborgare (liksom samerna i Sverige är svenska medborgare) och därmed ska Ryssland se det som intern ukrainsk angelägenhet och eventuella klagomål hanteras via diplomatiska kanaler eller FN. Och i värsta fall får väl ryssarna flytta till Ryssland. Om Putin är så mån om ryssars välbefinnande att han är beredd att invadera länder kan han väl knappast ha något emot att etniska ryssar vill flytta till Ryssland.

Kan putler betala för att ryssar ska fly i Kursk så kan han väl betala för att ryssar i utlandet ska flytta hem.
Citera
2024-08-28, 12:12
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Samer är väl i allra högsta grad svenskar om dom har svensk medborgarskap? Det bor ju rätt många ryssar i baltländerna, ska även dom "räddas" av Prutte?

Ryssar som bor i baltländerna terroriseras inte som dom blir av Zelenskys regim i Ukraina . Det är ryssarna som byggt upp delar av Ukraina . Ryska inflyttade industriarbetare.

Har varit likadant i Sverige . Tyskar ,holländare mfl som kommit hit och byggt upp Sverige .
Citera
2024-08-28, 12:16
Medlem
Citat:
Ryssar som bor i baltländerna terroriseras inte som dom blir av Zelenskys regim i Ukraina . Det är ryssarna som byggt upp delar av Ukraina . Ryska inflyttade industriarbetare.

Har varit likadant i Sverige . Tyskar ,holländare mfl som kommit hit och byggt upp Sverige .

Så i din värld är det ok om tyskarna eller holländarna invaderar Sverige och annekterar en del av landet? Det är det inte i min.
Citera
2024-08-28, 12:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Ryssland har ju russifierat området för att sedan ha det som orsak till att det skall vara Ryssland. Genom folkmord, deportationer, och kolonisering. Som de gjorde i Baltikum och de försökte göra det i Finland. Den korrekta jämförelsen är ifall Syrien skall kräva att få delar av Sverige för att araber flyttat till Sverige.

Rädda dem? Han skickar dem ju i döden. De delar Ryssland erövrat har inga stridbara män kvar. Det kommer att bli en avfolkningsbygd.
Citera
2024-08-28, 12:17
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Så i din värld är det ok om tyskarna eller holländarna invaderar Sverige och annekterar en del av landet? Det är det inte i min.

Nej varför skulle dom ? Vad jag vet så terroriseras inte holländare och tyskar i Sverige
Senast redigerad av CalzoneItalia 2024-08-28 kl. 12:20.
Citera
2024-08-28, 12:20
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
T
Hade jag varit Zelensky och känt mig tvungen att avstå territorium för fred skulle jag ha dragit in FN i fredsavtalet och krävt att ett enhälligt säkerhetsråd och en majoritet i Generalförsamlingen skulle fatta beslut om den nya gränsdragningen. Detta så att det inte skulle vara möjligt för ryssen att ta till i´en ny invasion om några år. Jämför NF:s beslut angående Åland. Någon liknande variant skulle behövas i Ukraina om ryssen ska tillåtas få ukrainskt territorium.
Detta fattar jag inte alls?!
Varför skulle FN:s åsikt omöjliggöra en ny rysk invasion om några år?
Var det något oklart om vilken gräns som gällde enligt FN innan denna invasion?
Citera
2024-08-28, 12:31
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Nej varför skulle dom ? Vad jag vet så terroriseras inte holländare och tyskar i Sverige
Även om så vore så finns det ingen förutom en korkad ryzz som skulle anfalla ett grannland, ett primitivt apfolk som nu kommer sättas på.plats
Citera
2024-08-28, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Detta fattar jag inte alls?!
Varför skulle FN:s åsikt omöjliggöra en ny rysk invasion om några år?
Var det något oklart om vilken gräns som gällde enligt FN innan denna invasion?

Formellt sett liten eller ingen alls. Men psykologiskt skulle ett formellt fastställande av gränsen som Ryssland skriver under på, och som Kina och Indien därmed ger sitt fulla stöd till, sannolikt höja tröskeln och försvåra för Ryssland för att ta till ett nytt anfall. För då blir det otvivelaktigt ett anfallskrig som inga andra kan försvara.

FN fastställer inte länders gränser när man tar upp dem som medlemmar, så ett FN beslut om gränsen skulle vara en stark markering. Men naturligtvis inte mer än så och givetvis ingen garant mot nya ryska invasioner.
Citera
2024-08-28, 12:58
Medlem
Citat:

Å fasen. Du vet väl om att språklagarna i de baltiska staterna är mycket strängare än motsvarande lagar i Ukraina? I Estland ska t ex minst 60% av skolundervisningen ske på estniska, oavsett elevernas modersmål. I Tallinn finns idag i princip inga officiella skyltar på ryska, trots att ca 46% av invånarna i staden har ryska som modersmål.

Dessutom finns långt över 100 000 statslösa ryssar i de tre baltiska staterna eftersom de inte uppfyller medborgarskapskraven. I Ukraina gavs alla varaktigt bosatta medborgarskap om de inte aktivt avsade sig det.

Så jag måste utgå från att du med "terroriseras inte som dom blir av Zelenskys regim" endast avser vad som hänt efter den ryska aggressionen mot Ukraina, inte vad som föregick den. Och då är ju frågan vad som är orsak och verkan. Kan den ryska aggressionen mot Ukraina möjligen ha medfört att ryssar blev "terroriserade"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in