2024-08-28, 11:05
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Det fetade: Nu har ju ryssen valt att börja lägga ögonen på Åland med narrativet att det finns så många ryssar där och att öarna har varit under ryssen längre än de var under Finland. Båda punkterna är så falska som det bara kan. Antalet ryssar på Åland är inte så stor samt med tanke på hur länge Finland och Sverige var ett land så kan ryssen bara hoppa och skita med sitt skitsnack.

Ett Finland som nu har den offentliga inställningen att ryssen styr inte längre Finlands utrikes- och säkerhetspolitik.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c61a267d-63de-43ae-9e97-d4bf5af6a096

Inte så konstigt att ryssen nu har börjat agera än mer aggressivt mot Finland där en del av narrativet är att efter Ukraina så är det Finland ryssen ska försöka underkuva.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/8f80105d-92a0-43c9-bfc2-403a6a9eb9f1
Man fick sig ett gott skratt när rysk propaganda tv började mata ut att den ryska "majoritets"befolkningen på Åland förtrycks Men ryssarna förstår väl inte bättre utan tror på det.
Citera
2024-08-28, 11:15
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Man fick sig ett gott skratt när rysk propaganda tv började mata ut att den ryska "majoritets"befolkningen på Åland förtrycks Men ryssarna förstår väl inte bättre utan tror på det.

Hela 161 ryssar fanns det på Åland år 2022. Vore ingen stor överraskning om det är betydligt färre nu. Nu bor det ju inte så mycket folk på Åland men lite fler än 320 är det iaf 😅
Citera
2024-08-28, 11:16
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Ehmmm, Moskva har förbjudit Ukraina att vara med i NATO med hot att Ukraina skulle sluta existera och att ett kärnvapenkrig skulle bryta ut.

Rysslands senaste besök i Nordkorea tyder på att Moskva och Pyongyang är som närmast varandra sedan Kim Il Sung. Man kan uppfatta det som att Moskva föredrar att ha goda relationer med Pyongyang före Beijing.
Kim Jong Un kan på Rysslands önskan tillåta att använda sin mark för att placera ut kärnvapen. Lite som Luka gör i Belarus fast här kan det ske i en betydligt större omfattning.

NATO inkl USA säger att Ukraina får bestämma om sitt land och vad dom gör där, då borde samma regler gälla för Nordkorea.
Citera
2024-08-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Så Ukrainas anfall mot Kursk är inget anfall mot Ryssland utan emot vadå?

NATOs doktrin gäller inte Ukraina eller Ryssland.
NATO deltar inte i detta krig, NATO delar ut pengar, vapen, ammunition, underrättelseuppgifter, AWACS, utbildar, är rådgivare och hejar på. Inget annat.

Det är en del av Ukrainas försvar mot det ryska anfallet på Ukraina. Ukraina hade aldrig anfallit Ryssland på eget initiativ, men nu angrep Ryssland Ukraina och då måste den angripne försvara sig. Då har man också rätt att agera på andra fronter än de där aggressorn gick till attack.
Citera
2024-08-28, 11:18
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om jag hade varit Zelensky så hade jag...surprise surprise...förhandlat och avstått territorium. Sen hade jag skjutit mig själv innan Azov gör det, eller gjort en Yanukovich och flytt landet.

Ja, nu är ju Zelenskyy, ukrainska folket och även svenska folket helt ointresserade av vad en Lenin och ryssapologet har att säga i frågan. Att du ljugit och postat ohederliga och manipulativa proryska inlägg i 2,5 år bidrar inte till att någon skulle ta dig på allvar, synnerligen när du desperat framför diktator Putin och rysslands enda hopp "frusen konflikt" för att komma undan det ankommande förnedrande nederlaget.

Du säger även att du inte är neutral och du har påstått att du inte är proryss så då är du alltså, enligt dig själv, bara en manipulativ trådsabotör som förorenar tråden med shitpostande av inlägg dag ut och dag in.

Fred blir det när ryssarna kommer till förhandlingsbordet och accepterar de ukrainska villkoren som baseras på internationell rätt. Det har tydligt framgått i dina proryska inlägg att du har kriminell attityd och inte respekterar regler.

Fram tills dess fortsätter ryssland med sina krigsförbrytelser och terrorbombningar av civil infrastruktur som dina vänner i ryssland påstår är till för att "att rädda livet på 100000-tals ukrainare" och och för att "Ukraina ska överleva som en nation".

Rysk stats-tv efter förrgårdagens terrorbombningsattack mot ukraina:

The latest from Russian spinmeisters:

Russia is destroying Ukraine’s transport logistics and energy infrastructure to save the lives of hundreds of thousands of Ukrainians. The problem is that Ukrainians don't seem to understand that.

x.com/NatalkaKyiv/status/1828461291947581834
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2024-08-28 kl. 11:22.
Citera
2024-08-28, 11:22
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Är samerna svenskar ? Eller är dom samer ? Likadant för ryssarna i Ukraina man är ryss även om man inte bor i Ryssland. Är det så konstigt då att Putin vill rädda sin befolkning som bor i dom här regionerna och även är överrepresenterade där.
Citera
2024-08-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Ehmmm, Moskva har förbjudit Ukraina att vara med i NATO med hot att Ukraina skulle sluta existera och att ett kärnvapenkrig skulle bryta ut.

Rysslands senaste besök i Nordkorea tyder på att Moskva och Pyongyang är som närmast varandra sedan Kim Il Sung. Man kan uppfatta det som att Moskva föredrar att ha goda relationer med Pyongyang före Beijing.
Kim Jong Un kan på Rysslands önskan tillåta att använda sin mark för att placera ut kärnvapen. Lite som Luka gör i Belarus fast här kan det ske i en betydligt större omfattning.

Moskva föredrar säkert goda relationer med Beijing före goda relationer med Pyongyang. Däremot är nog Beijing något svalare vad gäller relationer med Moskva, så Putin får ta vad han får och då blir det bara Pyongyang att välja på. Kim eller ingen alls...
Citera
2024-08-28, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Hela 161 ryssar fanns det på Åland år 2022. Vore ingen stor överraskning om det är betydligt färre nu. Nu bor det ju inte så mycket folk på Åland men lite fler än 320 är det iaf 😅

I rysk statistik utgör dessa 161 personer säkert minst 88% av befolkningen.
Citera
2024-08-28, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Är samerna svenskar ? Eller är dom samer ? Likadant för ryssarna i Ukraina man är ryss även om man inte bor i Ryssland. Är det så konstigt då att Putin vill rädda sin befolkning som bor i dom här regionerna och även är överrepresenterade där.

De var ukrainska medborgare (liksom samerna i Sverige är svenska medborgare) och därmed ska Ryssland se det som intern ukrainsk angelägenhet och eventuella klagomål hanteras via diplomatiska kanaler eller FN. Och i värsta fall får väl ryssarna flytta till Ryssland. Om Putin är så mån om ryssars välbefinnande att han är beredd att invadera länder kan han väl knappast ha något emot att etniska ryssar vill flytta till Ryssland.
Citera
2024-08-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om jag hade varit Zelensky så hade jag...surprise surprise...förhandlat och avstått territorium. Sen hade jag skjutit mig själv innan Azov gör det, eller gjort en Yanukovich och flytt landet.

Men det näst bästa för Ukraina tror jag är att avsluta alla offensiva operationer, bygga bunkrar långt bak som hade gjort bunkermästaren Enhver Hoxa grön av avund. Därefter hade jag satsat på allsköns långtflygande drönare och sabotageförband inne på rysk jord. De verkar ju lyckas bra med att skjuta på rafinaderier och flygfält ändå, det har vi sett senaste månaden. Sen hade jag hoppats att tillräckligt med länder stöttat defensiv krigföring. Om de kan hålla på så ett par år till, så kanske sanktionerna börjar bita. Eller så dör Putin. Antagligen inte, men jag skulle inte säga att det är helt uteslutet heller att de kan få vissa eftergifter den vägen. Jag har skrivit det förr, jag tror det är militärt mer effektivt med assymetrisk krigföring för Ukraina. Nackdelen med det är dock den västliga publiken, de måste övertalas att stödja något som mer liknar ett high tech- jätte Hizbollah än ädla alver som slåss i storslagna manöverkrig.

Nej.

Zelensky är inte diktator, han är folkvald president och symbol för sitt folk. Parlamentet bestämmer i slutändan.
Citera
2024-08-28, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
För det första är dom inte ens överrepresenterade.
För det andra ser Putin inga människor som "sitt folk" utan bara som medel att nå sina mål.
Lite mer exakt hur har Putin visat att han bryr sig om människor på riktigt?
Citera
2024-08-28, 11:44
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://x.com/wartranslated/status/1828695422493163933

Ytterligare ett klipp från den nya gräsbranden.

The "Atlas" oil depot in the Kamensky district of the Rostov region is burning intensely.

At least three tanks are on fire.

x.com/NOELreports/status/1828692823236833544
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in