Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Om jag hade varit Zelensky så hade jag...surprise surprise...förhandlat och avstått territorium. Sen hade jag skjutit mig själv innan Azov gör det, eller gjort en Yanukovich och flytt landet.
Men det näst bästa för Ukraina tror jag är att avsluta alla offensiva operationer, bygga bunkrar långt bak som hade gjort bunkermästaren Enhver Hoxa grön av avund. Därefter hade jag satsat på allsköns långtflygande drönare och sabotageförband inne på rysk jord. De verkar ju lyckas bra med att skjuta på rafinaderier och flygfält ändå, det har vi sett senaste månaden. Sen hade jag hoppats att tillräckligt med länder stöttat defensiv krigföring. Om de kan hålla på så ett par år till, så kanske sanktionerna börjar bita. Eller så dör Putin. Antagligen inte, men jag skulle inte säga att det är helt uteslutet heller att de kan få vissa eftergifter den vägen. Jag har skrivit det förr, jag tror det är militärt mer effektivt med assymetrisk krigföring för Ukraina. Nackdelen med det är dock den västliga publiken, de måste övertalas att stödja något som mer liknar ett high tech- jätte Hizbollah än ädla alver som slåss i storslagna manöverkrig.
Tyvärr går det inte att lita på Putin.
Att försvara sig med enbart defensiva åtgärder är dödsdömt. Det kunde fungera på riddartiden att man kunde klara sig isolerad i sin fästning, men idag fungerar det inte. Då blir det bara en fastlåst instabil position typ Korea. Det fungerar där, men med den opålitlige ryssen på andra sidan så går det inte.
Hade jag varit Zelensky och känt mig tvungen att avstå territorium för fred skulle jag ha dragit in FN i fredsavtalet och krävt att ett enhälligt säkerhetsråd och en majoritet i Generalförsamlingen skulle fatta beslut om den nya gränsdragningen. Detta så att det inte skulle vara möjligt för ryssen att ta till i´en ny invasion om några år. Jämför NF:s beslut angående Åland. Någon liknande variant skulle behövas i Ukraina om ryssen ska tillåtas få ukrainskt territorium.