2024-08-28, 10:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Skulle det mot all förmodan bli Kinesiska militärbaser i Mexico och Kuba så är det helt ok för USA.
Enligt uppgift så finns redan kinesiska baser på Kuba.
https://features.csis.org/hiddenreach/china-cuba-spy-sigint/
Citera
2024-08-28, 10:21
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hur skulle detta gå till menar du utan att Natoförbanden är på ukrainsk mark?

Tror du att ett luftvärn i Polen kan skydda Kyiv från en attack?

Nej det tror jag inte men luftvärn vid Polska och Rumänska gränsen kan beskydda en del av Ukrainas luftrum. Effektiv räckvidd på Patriot 200 km? Kan täcka Lviv t.ex.
Tror att inom en snar framtid kommer vi se NATO plan från angränsande länder patrullera Ukrainas luftrum.
Citera
2024-08-28, 10:25
Medlem
Lite fler fångar i Kursk

Titta på utrustningen ukrainska soldater har jämfört med ryssarna

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/H5ZQ74PIND
Citera
2024-08-28, 10:25
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Kommer inte ske. Detta då ingen vill ha en upptrappning, så det kan du glömma.

Dessutom, på vilket sätt skulle Kina hjälpa till att försvara Rysslands landsgränser? De ryska landsgränserna ligger väl inte på ukrainskt territorium? Rimligen går den ryska gränsen längs med Rysslands gräns till andra länder, inte inne i Ukraina.

Kursk givetvis. Kina kan utan större politisk risk stödja Ryssland i att försvara sina gränser. Detta är vad jag tror Zelenskys förhoppning med offensiven mot Kursk.
Förhoppningsvis förstår både Kina och USA detta.
Citera
2024-08-28, 10:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nej det tror jag inte men luftvärn vid Polska och Rumänska gränsen kan beskydda en del av Ukrainas luftrum. Effektiv räckvidd på Patriot 200 km? Kan täcka Lviv t.ex.
Tror att inom en snar framtid kommer vi se NATO plan från angränsande länder patrullera Ukrainas luftrum.
Lite osäker att det kommer att fungera då det är ca 60km mellan Lviv och polska gränsen och frågan är om radarn på Patriot kan låsa på en lågt gående kryssningsmissil på ett avstånd som gör att missilen hinner träffa kryssningsmissilen innan den slår ner i Lviv.

Känns inte som en genomtänkt plan tyvärr.
Citera
2024-08-28, 10:32
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Kommer inte ske. Detta då ingen vill ha en upptrappning, så det kan du glömma.

Dessutom, på vilket sätt skulle Kina hjälpa till att försvara Rysslands landsgränser? De ryska landsgränserna ligger väl inte på ukrainskt territorium? Rimligen går den ryska gränsen längs med Rysslands gräns till andra länder, inte inne i Ukraina.

den senaste Utvecklingen med sanktioner på banktransaktioner* är intressant.
A) Man kan tolka dem som att Kina är rätt ljumna för att bevisa sin gränslösa vänskap med Putin.

B1) Där en hund begraven. De sköter transaktioner på nåt annat sätt.

B2) En rivaliserande tolkning på hela kriget är att Kina inte skulle låta Putin verkligen förlora kriget (kvalificering: t ex om han skulle tvingas retirera till 2014 års gräns (kanske plus gräns), det skulle också försvaga Kina geopolitiskt. Men då ökar de kanske stödet så mycket att Putin inte förlorar, men inte mer. Lite som många argumenterar för att USA gör med Ukraina. De skiter egentligen i om Ukraina vinner, de vill bara göra kaos i Europa och Ryssland.

* = https://www.bnnbloomberg.ca/business/2024/08/26/russia-close-to-starting-trials-of-crypto-payments-exchanges/
Citera
2024-08-28, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om jag hade varit Zelensky så hade jag...surprise surprise...förhandlat och avstått territorium. Sen hade jag skjutit mig själv innan Azov gör det, eller gjort en Yanukovich och flytt landet.

Men det näst bästa för Ukraina tror jag är att avsluta alla offensiva operationer, bygga bunkrar långt bak som hade gjort bunkermästaren Enhver Hoxa grön av avund. Därefter hade jag satsat på allsköns långtflygande drönare och sabotageförband inne på rysk jord. De verkar ju lyckas bra med att skjuta på rafinaderier och flygfält ändå, det har vi sett senaste månaden. Sen hade jag hoppats att tillräckligt med länder stöttat defensiv krigföring. Om de kan hålla på så ett par år till, så kanske sanktionerna börjar bita. Eller så dör Putin. Antagligen inte, men jag skulle inte säga att det är helt uteslutet heller att de kan få vissa eftergifter den vägen. Jag har skrivit det förr, jag tror det är militärt mer effektivt med assymetrisk krigföring för Ukraina. Nackdelen med det är dock den västliga publiken, de måste övertalas att stödja något som mer liknar ett high tech- jätte Hizbollah än ädla alver som slåss i storslagna manöverkrig.

Tyvärr går det inte att lita på Putin.

Att försvara sig med enbart defensiva åtgärder är dödsdömt. Det kunde fungera på riddartiden att man kunde klara sig isolerad i sin fästning, men idag fungerar det inte. Då blir det bara en fastlåst instabil position typ Korea. Det fungerar där, men med den opålitlige ryssen på andra sidan så går det inte.

Hade jag varit Zelensky och känt mig tvungen att avstå territorium för fred skulle jag ha dragit in FN i fredsavtalet och krävt att ett enhälligt säkerhetsråd och en majoritet i Generalförsamlingen skulle fatta beslut om den nya gränsdragningen. Detta så att det inte skulle vara möjligt för ryssen att ta till i´en ny invasion om några år. Jämför NF:s beslut angående Åland. Någon liknande variant skulle behövas i Ukraina om ryssen ska tillåtas få ukrainskt territorium.
Citera
2024-08-28, 10:35
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Lite osäker att det kommer att fungera då det är ca 60km mellan Lviv och polska gränsen och frågan är om radarn på Patriot kan låsa på en lågt gående kryssningsmissil på ett avstånd som gör att missilen hinner träffa kryssningsmissilen innan den slår ner i Lviv.

Känns inte som en genomtänkt plan tyvärr.

Du borde veta att Patriot kan låsas från andra källor än just Patriotsystemets radar. AWACS, andra radarstationer i Ukraina etc.
Citera
2024-08-28, 10:36
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om jag hade varit Zelensky så hade jag...surprise surprise...förhandlat och avstått territorium. Sen hade jag skjutit mig själv innan Azov gör det, eller gjort en Yanukovich och flytt landet.

Men det näst bästa för Ukraina tror jag är att avsluta alla offensiva operationer, bygga bunkrar långt bak som hade gjort bunkermästaren Enhver Hoxa grön av avund. Därefter hade jag satsat på allsköns långtflygande drönare och sabotageförband inne på rysk jord. De verkar ju lyckas bra med att skjuta på rafinaderier och flygfält ändå, det har vi sett senaste månaden. Sen hade jag hoppats att tillräckligt med länder stöttat defensiv krigföring. Om de kan hålla på så ett par år till, så kanske sanktionerna börjar bita. Eller så dör Putin. Antagligen inte, men jag skulle inte säga att det är helt uteslutet heller att de kan få vissa eftergifter den vägen. Jag har skrivit det förr, jag tror det är militärt mer effektivt med assymetrisk krigföring för Ukraina. Nackdelen med det är dock den västliga publiken, de måste övertalas att stödja något som mer liknar ett high tech- jätte Hizbollah än ädla alver som slåss i storslagna manöverkrig.

Och hade jag varit i Zelenskys skor, så hade jag gett order om att avliva det ryska ledarskapet oavsett var de befinner sig. Idioterna i kreml brukar utannonsera i förväg vart maffiagubbarna brukar resa. Bara skicka in folk för att förbereda avlivning. En liten drönare och inget mer putte, lavrov, peskov och annat löst pack från duman och kreml.
Citera
2024-08-28, 10:37
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Tyvärr går det inte att lita på Putin.

Att försvara sig med enbart defensiva åtgärder är dödsdömt. Det kunde fungera på riddartiden att man kunde klara sig isolerad i sin fästning, men idag fungerar det inte. Då blir det bara en fastlåst instabil position typ Korea. Det fungerar där, men med den opålitlige ryssen på andra sidan så går det inte.

Hade jag varit Zelensky och känt mig tvungen att avstå territorium för fred skulle jag ha dragit in FN i fredsavtalet och krävt att ett enhälligt säkerhetsråd och en majoritet i Generalförsamlingen skulle fatta beslut om den nya gränsdragningen. Detta så att det inte skulle vara möjligt för ryssen att ta till i´en ny invasion om några år. Jämför NF:s beslut angående Åland. Någon liknande variant skulle behövas i Ukraina om ryssen ska tillåtas få ukrainskt territorium.

Det är också därför jag lutar åt alternativ 1. Fred och sedan fly/dö.

Det hade varit jättebra om det blev så som du skrev till sist, med FN. Det hade också varit en bra ursäkt för att göra FN till en maktfaktor med en riktig armé.
Citera
2024-08-28, 10:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Kursk givetvis. Kina kan utan större politisk risk stödja Ryssland i att försvara sina gränser. Detta är vad jag tror Zelenskys förhoppning med offensiven mot Kursk.
Önskedrömmar.

Ingen i världen kan med friska ögon se Ukrainas anfall mot Kursk som ett anfall mot Ryssland.

Den finns till och med i Natos doktrin som det omvända. Skulle exempelvis Polen angripa Ryssland och Ryssland angriper Polska trupper på polsk mark så är det inte detta någon man kan åberopa artikel 5 för.

Detsamma gäller i detta fall.
Citera
2024-08-28, 10:38
Medlem
Citat:

Jo, men du skrev att Nato skulle agera på ukrainskt territorium. Tror du verkligen att Kina skulle engagera sig i Kursk av den anledningen?

Dessutom tror jag inte att Putin vill ha någon sådan hjälp av Kina. Han anser ju att Ryssland är en stormakt som ska ändra maktbalansen i hela världen och att då självmant inta positionen som Kinas proxy mot Väst lär inte vara så tilltalande för Putin. Lite diskret hjälp är en sak, men att Kina aktivt behöver hålla Putin under armarna det blir alldeles för pinsamt för Putin.
Senast redigerad av Auric 2024-08-28 kl. 10:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in