2024-08-27, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Dubbfria vinterdäck (ice and snow) är INTE samma sak som året runtdäck (mud and rain).
https://www.continental-tires.com/se/sv/b2c/tire-knowledge/winter-vs-all-season-tires/
I Sverige är vinterdäck obligatoriska vid vinterväglag, så kan du låta bli att köra om det snöar, och skippa Åre klarar du dig på åretrunt, annars bör du ha två uppsättningar. Kör du söderut är sommardäck betydligt bättre än åretrunt i högre farter och värme.
Jävla amatör. Gå in på valfri däckverkstad och fråga det finns två typer däck det är vinter och sommardäck. Åretrunt, allround är dubbfritt vinterdäck
Citera
2024-08-27, 22:09
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Så man skall undvika att ha dig bakom sig såväl sommar som vinter.

Hoppas du kør med varselblink på.

Många av oss klarar av att anpassa vår körning efter de förutsättningar vi har.
Jag har än så länge inte haft några problem att få min bil att vara där jag vill den ska vara.
Citera
2024-08-27, 22:30
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Nä det är lugnt, aldrig kört in i någon men du kan ju alltid sitta och nojja upp dig

Om du har 10 meter längre bromssträcka än mig så håller du 30 kmh när du brakar in i mig när jag stoppat på säsongsanpassade sulor.

Ditt førsäkringsbolag (och mitt) och polisen vill nog ta en liten prat med dig också.
Citera
2024-08-27, 22:32
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Många av oss klarar av att anpassa vår körning efter de förutsättningar vi har.
Jag har än så länge inte haft några problem att få min bil att vara där jag vill den ska vara.

Har aldrig gillat/førstått vad det är før "gubbe i hatt" som kør 70 på 90-väg men då førstår jag bättre.
Citera
2024-08-27, 22:39
Medlem
tastass avatar
Citat:
Har aldrig gillat/førstått vad det är før "gubbe i hatt" som kør 70 på 90-väg men då førstår jag bättre.

Visst är du med på att det finns fler faktorer än hastighet?
Citera
2024-08-27, 23:31
Medlem
hockexs avatar
Citat:
Om du har 10 meter längre bromssträcka än mig så håller du 30 kmh när du brakar in i mig när jag stoppat på säsongsanpassade sulor.

Ditt førsäkringsbolag (och mitt) och polisen vill nog ta en liten prat med dig också.

Fler faktorer än däck som har med bromssträcka att göra Lille gutt.
Så ta du dina 10m och flaxa iväg till ett annat fantasi scenario
Citera
2024-08-28, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Alltså inte året runtdäck.

Ändå skriver ts ’ Men frågan är ju om det funkar i praktiken med året runt däck’, och det gör det ju inte, eftersom de inte är vinterdäck, vilket krävs i Sverige vid vinterväglag under vintersäsong.
Året runt är friktionsdäck alltså vinterdäck utan dubb. Sen har vi vinterdäck med dubb eller sommardäck. Finns inte ett fjärde alternativ som du försöker få till här. Åker du fortfarande buss i vuxen ålder?
Citera
2024-08-28, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-05-26
Året runt är friktionsdäck alltså vinterdäck utan dubb. Sen har vi vinterdäck med dubb eller sommardäck. Finns inte ett fjärde alternativ som du försöker få till här. Åker du fortfarande buss i vuxen ålder?

Det finns slicks.
Citera
2024-08-28, 01:32
Medlem
karlgunnars avatar
Man ska komma ihåg att det finns två typer av dubbfria vinterdäck. En nordisk typ, speciellt tillverkade för att gå på mycket snö och is, dessa har väldigt täta sajpningar och en mycket mjuk gummiblandning. Att köra dessa på sommaren brukar göra att dom tar slut tämligen fort. Sedan finns ett mer europeiskt friktionsdäck som är mer gjort för att inte vara helt sämst om det skulle komma lite snö, men är mest tänkt för barmark och temperaturer över nollan, dessa håller betydligt bättre sommartid och är vad man brukar kalla för "åretruntdäck".
Citera
2024-08-28, 04:05
Medlem
Låter som att jag får fortsätta med en uppsättning sommardäck och en uppsättning dubbfria vinterdäck. Jag kör 2.500 mil om året.
Citera
2024-08-28, 06:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Det finns slicks.
Det är en helt annan sak och inget som hör till tråden. Ingen personbil kör på slicks eller har du sett någon?
Citera
2024-08-28, 06:53
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-05-26
Mjo, nog finns det däck som utger sig för att vara åretruntdäck, eller tillverkarna säger, däck kan förstås inte säga nåt.
Men exv. Michelin Crossclimate, Conteinental Allseasoncontact och Nokia Seasonproof är sådana däck, de är inga klassiska vinterdäck men inte heller sommardäck men de är tillåtna att köra året runt med. Volvo satte ju ett tag sådana på XC40 men jag tror de slutat med det eftersom de är halvbra på allt.

Hursomhelst, dubbfria vinterdäck har inget med "helårsdäck" eller "året runt däck" att göra, går inte att jämföra på samma dag, de går förstås inte heller jämföra med sommardäck men som jag förstår det så ligger de närmare sommardäck i egenskaperna.

Friktionsdäck är de ju, precis som alla däck ... Jävligt dumt namn på däck, friktionsdäck, ja hur skulle däck annars hålla fästet mot vägbanan - kardborre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in