• 1
  • 2
2024-08-27, 11:10
Medlem
Hej har utskrivet Elvanse 60mg. Senaste receptet ska ta slut om ca 45 dagar(hämtar 3 paket med 30st tabletter åt gången). Jag har dock råkat slarva bort en av burkarna. Behöver jag förklara detta i en förnyellse eller tror ni det bara är att be om nytt?
Citera
2024-08-27, 11:16
Läkarna har hört alla ursäkter som finns, du får vänta i 45 dagar.
Citera
2024-08-27, 11:53
Medlem
vitalsignss avatar
Jag säger som Pripps3.5, du får vänta. Att du får förnyelse innan tiden är ytterst osannolikt och de kommer oavsett vad inte att tro på din förklaring. Gilla läget och stå ut alltså.
Citera
2024-08-27, 12:05
Medlem
Det krävs ett fysiskt läkarbesök, ifall du önskar hämta ut mer än föreskriven dos, speciellt när det gäller Elvanse
Citera
2024-08-27, 12:07
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saderofero
Hej har utskrivet Elvanse 60mg. Senaste receptet ska ta slut om ca 45 dagar(hämtar 3 paket med 30st tabletter åt gången). Jag har dock råkat slarva bort en av burkarna. Behöver jag förklara detta i en förnyellse eller tror ni det bara är att be om nytt?
Hur gjorde du när du slarvade bort den?
Viktigt att ha en trovärdig förklaring.
Citera
2024-08-27, 12:12
Medlem
Är bara be om ny på 1177. Läkarna har ingen koll
Citera
2024-08-27, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanhuset872

Bra att vara ute i god tid också
Citera
2024-08-27, 12:58
Medlem
Citat:
Om du inte känner läkaren extremt väl sedan lång tid tillbaka och han/ hon inte litar på dej till 100 % så är det nog kört.

Narkotikaklassad medicin ersätts i stort sett aldrig om den skulle råka försvinna, bli stulen eller råka ut för annat även om det finns undantag som bekräftar regeln.
Citera
2024-08-27, 12:58
Medlem
För att förtydliga så är receptet uttaget. Det är slut. Jag vill alltså förnya receptet inte hämta ut över tillåten dos på ett recept som finns tillängligt.
Citera
2024-08-27, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanhuset872
Jo det har dom och speciellt när det gäller narkotikaklassade preparat. Hade det rört sig om en förpackning Atarax tex så inga problem men det här är något helt annat.
Citera
2024-08-27, 13:06
Medlem
Citat:
För att förtydliga så är receptet uttaget. Det är slut. Jag vill alltså förnya receptet inte hämta ut över tillåten dos på ett recept som finns tillängligt.
Problemet blir att förnya receptet om en burk har råkat försvinna och du ska ha medicin för en viss tid när det kommer till den typen av preparat och helt plötsligt så begär du en förnyelse när du rent tekniskt ska ha medicin kvar.

Den typen av preparat ersätts i stort sett aldrig om de har kommit på villospår med tanke på att det är så många som missbrukar och sedan vill ha receptförnyelser när det rent tekniskt sett ska finnas medicin kvar.

Undantag som bekräftar regeln är typ polisanmälda inbrott osv där mediciner har fått fötter och står upptagna som stulna i en anmälan och annat i den vägen men det är typ extremfall.

Hade du slarvat bort en förpackning Atarax eller en förpackning antidepressiva så hade det varit en annan femma och bara ringt om ett nytt recept.
Citera
2024-08-27, 14:09
Medlem
Men hur långt innan medicinen är slut kan man förnya? De säger ju att man ska vara ut i god tid. Pratar vi en vecka, 2, 3?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in