2024-08-26, 21:18
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottslig

Påstod inte Joakim att Kristofer slagit honom eller minns jag fel? Han anmälde ju honom för misshandel, men det kanske räknas som misshandel om man brottar ner och håller fast någon, samtidigt som någon annan slår slagen?

När du gör en muntlig polisanmälan berättar du bara vad som har hänt och det är Polisen som sätter brottsrubriceringen. Så det är inte Lamotte utan polisen som beslutar att detta ska utredas som misshandel.
Citera
2024-08-26, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tror att om någon i tråden skriver att det inte finns bevis för det ena eller det andra, så ska du tolka det som att dessa bevis inte presenterats. Givetvis är det teoretiskt möjligt att KL:s version stämmer och är bevisad i polisens utredning, eller att Lamottes version är bevisad. Men att hypotetiskt diskutera vad som kan vara bevisat (inom ramen för utredningen), utan att det finns några direkta belägg för det, vet jag inte om det ger så mycket.

Om Lamottes version är mest sanningsenlig så är det ju ett brott i sig att brotta ned och hålla fast honom. Men enligt KL:s version handlade det ju om att stoppa Lamotte från att utöva våld och är då kanske inte ett brott.

I fall KL talar sanning så säger ju nedbrottningen inget om skuldfrågan. Om däremot Lamotte talar sanning så adderar ju detta ytterligare något i domskälen.
Ja, vi vet ju inte vilken version stämmer.
Citera
2024-08-26, 21:22
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Joakim Lamotte säger i en intervju med DN följande om Kristofer:

– Jag kan inte svära på att just han slog mig, men jag vet i alla fall att han höll fast mig, medan andra slog.

https://www.dn.se/kultur/efter-slags...ningsfilmerna/

Påstod inte Joakim att Kristofer slagit honom eller minns jag fel? Han anmälde ju honom för misshandel, men det kanske räknas som misshandel om man brottar ner och håller fast någon, samtidigt som någon annan slår slagen?

Ja, om man brottar ner någon och håller fast på detta viset så räknas det som misshandel, särskilt om det sker samtidigt som ens kompisar utdelar slag och sparkar.
Citera
2024-08-26, 21:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är förtal att peka ut någon annan som klandervärd. Spelar ingen roll om det är sant. Krävs att det är försvarbart för att inte vara ett brott, vilket bla innebär att uttalandet är högst relevant för sammanhanget det yttras i.

Ungefär så. Men i det här fallet rör det sig om en offentlig person, och domarna har varit omskrivna i medier. Har även för mig att han själv uppmanat sina följare att skicka över pengar för att täcka skadeståndskostnaderna.
Citera
2024-08-26, 21:29
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Joakim Lamotte säger i en intervju med DN följande om Kristofer:

– Jag kan inte svära på att just han slog mig, men jag vet i alla fall att han höll fast mig, medan andra slog.

https://www.dn.se/kultur/efter-slags...ningsfilmerna/

Ja, det räknas som misshandel. Om en bålgetingsskock av människor med noll impulskontroll hoppar på dig från alla håll så är det förresten inte så lätt att hålla reda på exakt vem som gör vad. Antingen är händelsen filmad eller så kommer Polisen lägga ned fallet, så enkelt är det. Jag skulle bli ytterst förvånad om händelsen inte är filmad och polisen inte har tillgång till filmen. Det senaste tänkt med min Leif GW Persson-imitation till "röst".
Senast redigerad av Enterprise 2024-08-26 kl. 21:34.
Citera
2024-08-26, 21:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ungefär så. Men i det här fallet rör det sig om en offentlig person, och domarna har varit omskrivna i medier. Har även för mig att han själv uppmanat sina följare att skicka över pengar för att täcka skadeståndskostnaderna.
Du har nog rätt, det är nog inte förtal att bara nämna att JL har fått domar mot sig för förtal. Men om man samtidigt säger att JL är en lögnare, Swishhora och brottsling så går man nog över gränsen för förtal. En "offentlig" person ska inte behöva tåla vad som helst, trots allt.
Citera
2024-08-26, 21:33
Medlem
Citat:
På vilket sätt är det relevant i sammanhanget att han är dömd för grovt förtal? Det vore en sak om Joakim Lamotte hade en historik av att missköta sig i samband med sina intervjuer? Är någon av dessa grova förtal gjorde i samband med sina intervjuer, annars anser jag inte det relevant i det här sammanhanget.
Det är naturligtvis graverande för Lamotte att ha en brottshistorik av att ljuga.
Citera
2024-08-26, 21:34
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, om man brottar ner någon och håller fast på detta viset så räknas det som misshandel, särskilt om det sker samtidigt som ens kompisar utdelar slag och sparkar.
Ja ingen vill vara med om sånt. Skulle vara sjukt obehagligt om någon höll fast en medans andra gör aggressiva utfall. Hoppas detta klaras upp och vänsternissen åker bakom lås och bom. Han är en fara för allmänheten
Citera
2024-08-26, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men han erkänner i princip det själv. Inta bara det. Han hotar alla journalister som försöker granska dem med samma behandling. https://x.com/insikt24/status/1828015044598129034

Verkar finnas mycket toxisk manlighet inom den patriarkala delen av vänstern.
Det där är inte en journalist, det är en provocerande nynazist. Ingen misshandel förekommer i videon.
Citera
2024-08-26, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Men du har inte berättat vad du tycker är lögn. Du bara påstår att länkarna är lögn. Varje länk leder till någon han och hans vänner har gjort. Vanligtvis så är det ord mot ord men 2 av fallen så har vi filmbevis redan nu och det finns också filmbevis när Lamotte blir attackerad så allting backas upp. Det ska bli intressant om vad som händer när det blir rättegång.
Jag fetade de flesta av dina fabriceringar. Du uttalar dig som att du vet vad KL gjort när du naturligtvis inte vet det. Du spelar dum, eller så är du dum.
Citera
2024-08-26, 21:36
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Det är naturligtvis graverande för Lamotte att ha en brottshistorik av att ljuga.

Han har ingen sådan historik, det är förtal han dömts för.
Citera
2024-08-26, 21:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd

Har han ljugit, dock? I de fall han blev dömd för förtal.

Skulle även sägs att det är två olika saker att i ett blogginlägg eller så framställa en person som klandervärd, vs att ljuga om omständigheterna vid en konfrontation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in