Citat:
Ursprungligen postat av
west-west
Domstolen ägnar sig inte åt att justera umgängen vareviga eller varannan vecka. Domstolen justerar, om du har tur, umgänge någon gång per halvår. Har du varit en rättsprocess själv, eller håller du på och gissar?
Det är vidare inte särskilt lämpligt att rama umgängen på det viset, eftersom det sätter barnet i en uppenbar lojalitetskonflikt, där barnet tvingas göra någon av sina föräldrar besviket. Ja, äldre barn är mer kapabla att välja själva, och tillerkänns större inflytande. Det är inte samma sak som att man ska förvänta sig att barn ska fatta rådiga beslut i en faktisk umgängessituation där det tvingas till att göra aktiva val mellan sina föräldrar.
Helt rätt man tar inte ärenden på löpande band, men 1 timme är bara symbolisk tid, sedan kan barnet själv hänvisa jag vill vara längre tid, pappan kan inte komma o dra hem ett barn som vill vara hos den andra vårdnadshavaren lite längre tid, gör han det har han stora samarbetsproblem, samt han ser inte till barnets bästa. Här uppstår då problemet, barnet uttrycker att jag vill vara mer tid här, domstolen kan bara ta emot verkställande, det görs en ny bedömning, oftast förlängs umgängestiden.
Lite detta jag berätta med kompisen där barnet själv gick hem till mamman, hon har inga krav på kasta ut sitt barn, då detta bryter direkt mot barnets trygga uppväxt, pappan har ingen rätt att springa in o ta hem barnet.
Enda lösning var just att vinna tillbaka förtroendet, åren går fort från 12 år, en tonåring är ingen vits o bråka med, man straffar bara sig själv o sitt förtroende o relation till barnet.