Citat:
Man dömer efter situation, ta exempel du har ett gott umgänge med dina barn, blir likt TS du hindras, barnen är 12 år, barnet ger ett vagt svar till soc, där rätten kan se att det finns en dold påverkan, men om barnet är tydlig, bedöms det rakt av, ex barnet uttrycker jag vill själv bestämma, jag trivs inte hos TS.
Vi har nu både en tid som gått, barnet har en ny vardag, en situation där barnet känner sig trygg och mår bra, man går inte in och förändra barnets beslut, domstolen ser bara barnets bästa och inte förälders umgänge.
Varav bästa råd till Ts är just begära 1 timme i veckan, försöka vinna tillbaka barnet, vinna tillbaka förtroendet, uppenbart har förtroendet havererat någonstans efter vägen. Vi kan även utgå att dessa barn är kraftigt allierade med pappan, dom kommer mycket troligt berätta att dom enbart vill bo hos pappan.
Vi har nu både en tid som gått, barnet har en ny vardag, en situation där barnet känner sig trygg och mår bra, man går inte in och förändra barnets beslut, domstolen ser bara barnets bästa och inte förälders umgänge.
Varav bästa råd till Ts är just begära 1 timme i veckan, försöka vinna tillbaka barnet, vinna tillbaka förtroendet, uppenbart har förtroendet havererat någonstans efter vägen. Vi kan även utgå att dessa barn är kraftigt allierade med pappan, dom kommer mycket troligt berätta att dom enbart vill bo hos pappan.
Teori, praktik och strategi. Och här får ju var och en göra sin bedömning.
Till att börja med, det är ett ganska normalt förstayrkande i den situationen att begära normalt växelvis, som det var innan. Det har gått en viss tid, å andra sidan är barnen inte småpluttar, så det bör gå att ta visst avstamp i kontinutitetsprincipen för att hävda det. Det kommer inte ses som okonstruktivt.
I praktiken är det så att något umgänge är bättre än inget umgänge, men man behöver inte gå in för att göra situationen sämre för sig själv. Om motparten erbjuder ett umgänge utomrättsligt, se till att ta chansen i det här läget nästan oavsett villkor för det. Om det så är en timme övervakat av honom.
Å andra sidan kommer domstolen sannolikt se det här som saboterande, och kan mycket väl gå in ganska starkt, givet att det funnits en lång historik av fungerande umgänge. Det är inte en bebis eller småbarn som ska vänjas vid en oprövad förälder det inte haft någon relation till. Jag misstänker att domstolen helst krattar för en normalisering, dock troligen via en upptrappningsplan. Det finns ju, såvit TS säger inga sakskäl för det saboterade umgänget, utan det är ena förälderns bevåg. Det är lämpligt för TS att gå in med stor kompromissvilja i den Muntliga förberedelsen. Min bedömning är väl att det vore anmärkningsvärt om det blev mindre än några veckor dagumgänge på helgdag, vidare till övernattning varannan helg efter någon månad och därefter utöka med någon vardagsövernattning i taget.