2024-08-26, 11:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Violent-whispers
Den domen som är fastslagen måste väl ändå gälla?! Hur kan även en tingsrätt gå på barnens talan om de inte träffat mig på 6 månader? En timme lär ju inte hjälpa. Om han har dem 99,9 resterande tid
Det är just detta med vårdnadstvister, den kan förändras redan dagen efter ett beslut, ta ex om barnet beviljas umgänge, förälder stöka till det redan vid första dagen, kanske ger en smäll, anklagar barnet för att valt parti eller något, det säger bara pang så kan andra förälder gå in och skydda sitt barn, domstol måste gör en ny prövning, dvs situation har förändrats för barnet.
Citera
2024-08-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mileista
Hon har säkert anklagat exet för mikroaggressioner också för att han råkae sucka eller titta åt fel vid fel tillfälle. Alla dessa rabbiata feminister ska undvikas så långt det bara går.
Hoppas att du bara är ung och omogen, och inte har egna barn. Med sådana kommentarer får du nog svårt att hitta någon som vill bilda familj med dig. Och tur är väl det!
Citera
2024-08-26, 11:31
Medlem
Citat:
Jag är helt med dig. Om det hade varit en vanlig vårdnadstvist. En sådan vi gick igenom 2021. Det blev då domen som pappan nu bryter emot. Så du menar att hålla barnen från sin mamma i 6 månader, bryta mot en dom inte har någon Betydelse? Vad har vi då domar för om man kan bryta mot dem utan konsekvens?

Det räcker normalt inte för att domstolen ska tycka att det är motiverat att göra en så genomgripande förändring som att förändra vårdnadsförhållandena. Annorlunda uttryckt: Även om det är korkat, dumt och orätt gjort så är det inte tillräckligt illa för att domstolen ska anse att föräldern helt förbrukat allt förtroende som förälder och därför ska anses och förklaras vara olämplig att ha del i vårdnaden. Det anses vara ett mycket långtgående beslut.

Däremot är sannolikheten stor att det det kommer stå syrliga formuleringar i domslutet som kraftigt försämrar motpartens ställning i en kommande tvist och gör det lättare för en domstol att då göra den ändringen.
Citera
2024-08-26, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är just detta med vårdnadstvister, den kan förändras redan dagen efter ett beslut, ta ex om barnet beviljas umgänge, förälder stöka till det redan vid första dagen, kanske ger en smäll, anklagar barnet för att valt parti eller något, det säger bara pang så kan andra förälder gå in och skydda sitt barn, domstol måste gör en ny prövning, dvs situation har förändrats för barnet.

Det du säger är i teorin sant. I praktiken krävs det väldigt mycket för att domstol ska anse det motiverat att bryta mot dom i nära anslutning till dess avkunnande. Ja, om du kan visa på att föräldern sen blev åtalad för misshandel för något den gjorde under det där första umgängestillfället så kommer det godtas. Men det är ungefär på den nivån. Det räcker inte med att komma dragandes med vaga anklagelser. Jag har själv varit med om att en förundersökning väcktes rörande ett påstått brott kort efter domslut i vårdnadsmål efter ett umgängestillfälle, som därefter lades ner. Socialtjänsten bedrev å sin sida en särskild utredning. Domstolen fann att domen skulle verkställas och kritiserade socialtjänsten starkt för att de fortfarande höll på att utreda vad som uppenbarligen var nonsens. Domen förenades med vite.

Ja, förhållanden kan ändras, men i domstolarnas värld är det någonting som tolkas restriktivt. Man river inte upp en liggande dom för småsaker. Utan det normala förfarandet är att man i så fall vill att förälder stämmer in och att det genomförs en ny, grundlig, vårdnadsutredning. Och där brukar man avvisa stämningar som avser fall där dom redan avkunnats det senaste året eller så. Det är inte tillåtet att hålla på med obefogade stämningar bara för att man inte gillar domstolens beslut.

TILLÄGG
Jag kan väl också tillägga att i fallet jag själv var med om hade jag, av orsaker, insett att risken förelåg och att det därför var klokt att ha tillgång till vittnen. Hamnar man i ett liknande läge är det något jag rekommenderar. Ha med någon annan vuxen som kan vittna i domstol om att de var med och att ingenting onormalt hände.
Senast redigerad av west-west 2024-08-26 kl. 11:44.
Citera
2024-08-26, 11:40
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Hjälp! Jag går sönder totalt.
Mina barns pappa har tagit barnen ifrån mig och haft dem i över 6 månader. Det finns en dom sedan 3 år tillbaka där vi ska ha varannan vecka. På över 6 månader har jag inte haft någon kontakt alls med barnen. Han har blockerat och tagit bort mitt nummer på deras telefoner. Han har inte kontaktat mig överhuvudtaget. Min advokat har skickat in en verkställan men det är en trög domstol. I förra veckan kom det information från hans jurist att han ämnar stämma mig på ensam vårdnad. Den här veckan kom ännu mer information från juristen. Nu vill han inte bara ha ensam vårdnad utan att jag inte ska ha någon umgängesrätt med barnen. Jag vet att han pratar väldigt illa om mig inför barnen. Så de får ju en helt skev bild av mig. Hans flickvän är av samma personlighet som pappan. Hon har sms:at mig strax efter han tog barnen att hon och han blankt struntar i några domslut. Hon är för övrigt portad att träffa sina två barnbarn av hennes son och svärdotter på livstid. Enl dem ska hon inte vara i närheten av barn.

Min rädsla är att om det nu ska bli ännu en VBU-utredning att barnen pratar illa om mig. Så som pappan har sagt till dem. Så var det i förra vårdnadstvisten. Då sa de att jag tog strypgrepp på dem, misshandlade dem och var elak. Det är ju precis motsatsen till vad jag är. Och vi vet ju att domstolen går till 80 % på VBU-utredningen.
Det finns absolut ingen oro i mitt hem eller mig som mamma säger socialen. Dock gör de noll i att försöka hjälpa mig att få hem barnen. De bara säger att deras uppdrag är barnens bästa. Är det barnens bästa att skiljas från sin mamma?
Jag missar en del av deras barndom och uppväxt. Något inga pengar i världen kan ersätta. Vad tusan ska jag göra?!? Jag försöker ta mig igenom dag för dag, timme för timme.

Hur gamla är barnen? Menar du att han är så duktig och infernaliskt diabolisk så att han lyckats manipulera barnen att säga att du tagit stryptag på dem. Att detta skulle vara helt taget ur luften? Det är en sak att höra skitsnack om den andre föräldrern, men att därifrån gå till att blåljuga för myndigheterna och att som i ditt tidigare fall; "mamma tog stryptag på mig...". Varför skulle ett barn säga och ljuga så om sin egen mamma?

Edit; barnen är alltså i nuläget 10 och 12 år gamla och dessa har han lyckats manipulera till att säga att du tagit stryptag på dem, tidigare i ert förhållande, iofs. Hur gamla var dem då?
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2024-08-26 kl. 12:10.
Citera
2024-08-26, 11:41
Medlem
Citat:
Blir soc som kopplas in i första led, Polis kan inte förhöra barn. Även om polis skulle åka ut, ringer dom soc som får ta över.

Polis kan visst förhöra barn, och det är polisen som förhör barn i polisära ärenden. Detta sker vanligtvis av specialutbildade poliser vid särskilda enheter inom polisen.

Däremot är det normalt att socialtjänsten också närvarar vid dessa förhör, vanligtvis i medhörningsrummet.

Åklagarmyndigheten har en ypperlig handbok om detta publicerad på nätet, som den som är intressera kan googla upp.
Citera
2024-08-26, 11:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av west-west
Det du säger är i teorin sant. I praktiken krävs det väldigt mycket för att domstol ska anse det motiverat att bryta mot dom i nära anslutning till dess avkunnande. Ja, om du kan visa på att föräldern sen blev åtalad för misshandel för något den gjorde under det där första umgängestillfället så kommer det godtas. Men det är ungefär på den nivån. Det räcker inte med att komma dragandes med vaga anklagelser. Jag har själv varit med om att en förundersökning väcktes rörande ett påstått brott kort efter domslut i vårdnadsmål efter ett umgängestillfälle, som därefter lades ner. Socialtjänsten bedrev å sin sida en särskild utredning. Domstolen fann att domen skulle verkställas och kritiserade socialtjänsten starkt för att de fortfarande höll på att utreda vad som uppenbarligen var nonsens. Domen förenades med vite.

Ja, förhållanden kan ändras, men i domstolarnas värld är det någonting som tolkas restriktivt. Man river inte upp en liggande dom för småsaker. Utan det normala förfarandet är att man i så fall vill att förälder stämmer in och att det genomförs en ny, grundlig, vårdnadsutredning. Och där brukar man avvisa stämningar som avser fall där dom redan avkunnats det senaste året eller så. Det är inte tillåtet att hålla på med obefogade stämningar bara för att man inte gillar domstolens beslut.

Många har kanske sett att systemet gjorts om, nu är det inte lika säkert man ens får prövning i hovrätten, allt för att minska vårdnadstvisterna. lite den jag la ut med nytt beslut 2022.

Denna har tillkommit för en anledning, just för föräldrar som inte kan samarbeta, barnet är nu 12 år och barnets talan väger tungt. rätten lyssnar på barnet, barnet framför till soc sin talan, denna läses sedan upp i rätten, dvs nu spelar inte tidigare dom någon roll, barnet har rätt att välja, nu spelar inte själva förälders umgänge lika stor betydelse, barnet kan själv ta kontakt.
Citera
2024-08-26, 11:52
Medlem
Citat:
Många har kanske sett att systemet gjorts om, nu är det inte lika säkert man ens får prövning i hovrätten, allt för att minska vårdnadstvisterna. lite den jag la ut med nytt beslut 2022.

Denna har tillkommit för en anledning, just för föräldrar som inte kan samarbeta, barnet är nu 12 år och barnets talan väger tungt. rätten lyssnar på barnet, barnet framför till soc sin talan, denna läses sedan upp i rätten, dvs nu spelar inte tidigare dom någon roll, barnet har rätt att välja, nu spelar inte själva förälders umgänge lika stor betydelse, barnet kan själv ta kontakt.

I ett nytt vårdnadsmål spelar tidigare dom inte nödvändigtvis någon större roll. Det är korrekt. Så har alltid varit fallet. Det är också, i sak, korrekt att en 12-åring tillmäts mycket större agens av domstolen än yngre barn. Det är dock inte helt svartvitt, och det förekommer också domar där äldre barns vilja inte blivit utslagsgivande.
Citera
2024-08-26, 11:55
Medlem
Citat:
Nej. Då han blockerat mig så jag inte kan ringa dem eller dem mig

Om allt det du säger verkligen stämmer så kan du glädja dig åt att du har väldigt stor chans att få ensam vårdnad av barnen när allt detta är över. Eftersom han stämt dig för att få ensam vårdnad så kan du göra detsamma: stäm honom för att få ensam vårdnad. En vårdnadshavare som inte samarbetar med den andra vårdnadshavaren och motarbetar barnens rätt att få träffa den andre föräldern löper stor risk att bli av med vårdnaden. Det faktum att han har blockerat telefoner m.m är väldigt allvarligt.

Om det finns bevis mot dig att du har utsatt barnen för fara genom missbruk eller liknande kan det dock räknas som att pappan försöker skydda barnen från dig - men då ska det som sagt verkligen finnas fog för detta. Det pappan gör just nu är kidnappning och det låter osannolikt att polisen inte kan ingripa på hela sex månader när det finns ett domstolsbeslut på att ni har delad vårdnad och varannan vecka....
Citera
2024-08-26, 11:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Du får nog förklara lite mer, hur kunde det gå så snett, man blir ju inte av med barnen, bara så där ?
Exakt. Fram med sanningen nu, TS.
Citera
2024-08-26, 12:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av west-west
I ett nytt vårdnadsmål spelar tidigare dom inte nödvändigtvis någon större roll. Det är korrekt. Så har alltid varit fallet. Det är också, i sak, korrekt att en 12-åring tillmäts mycket större agens av domstolen än yngre barn. Det är dock inte helt svartvitt, och det förekommer också domar där äldre barns vilja inte blivit utslagsgivande.
Man dömer efter situation, ta exempel du har ett gott umgänge med dina barn, blir likt TS du hindras, barnen är 12 år, barnet ger ett vagt svar till soc, där rätten kan se att det finns en dold påverkan, men om barnet är tydlig, bedöms det rakt av, ex barnet uttrycker jag vill själv bestämma, jag trivs inte hos TS.
Vi har nu både en tid som gått, barnet har en ny vardag, en situation där barnet känner sig trygg och mår bra, man går inte in och förändra barnets beslut, domstolen ser bara barnets bästa och inte förälders umgänge.
Varav bästa råd till Ts är just begära 1 timme i veckan, försöka vinna tillbaka barnet, vinna tillbaka förtroendet, uppenbart har förtroendet havererat någonstans efter vägen. Vi kan även utgå att dessa barn är kraftigt allierade med pappan, dom kommer mycket troligt berätta att dom enbart vill bo hos pappan.
Citera
2024-08-26, 12:06
Medlem
cateatdogs avatar
Misstänker att ditt ex inte är svensk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in