2024-08-26, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Men alltså rent konkret: finns det alltså inget sätt att spara pengar i kontanter? Om man sparar undan 10k i månaden några år eller fem, är man körd om man sen vill få in dem på någon bank då?

Finns det lagar mot att ha pengar (!) eller är det "bara" policy hos bankerna? Eller kan man bokföra sina tillgångar som privatperson på något sätt för att få det att funka?

Så många frågor!
Det verkar vara ett tilltagande vanligt problem för efterlevande som hittar en rejäl mängd kontanter att bank och skattemyndighet vill ha förklaring var pengarna kommer ifrån med kvitton.

2017 hade Johannes bekymmer med 100 000 kr som var i sedlar som skulle bli ogiltiga dessutom.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a954M/bankerna-vagrar-vaxla-in-hans-arv
Eftersom vi bytt rätt nyligen så är det åtminstone något som TS slipper oroa sig om närmsta åren.
Citera
2024-08-26, 06:16
Medlem
Polis2010s avatar
Köp en bil kontant på R*dderm*:rk eller C*derf÷ldt, Aft*n. De trollar bort kontanterna och sedan säljer du bilen med viss förlust. Kanske tbax t bilföretaget.
Citera
2024-08-26, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Sälj en bil för säg 200k.
Köparen skriver på att 200k är via banken och 50k kontant.
Sen ger du Köparen 5k för besväret.

Alternativt köpa en bil kontant för att sedan sälja den igen och få insatt pengar på kontot. Voìla du slipper bankens paranoida system.
Citera
2024-08-26, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av houseelfdobby
Voìla du slipper bankens paranoida system.
Det är inte bankerna som satt upp penningtvättslagen.
Citera
2024-08-26, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur vet man att sedlarna inte är förfalskningar? Jag hade aldrig tagit emot så mycket kontanter. Dels pga jag inte vet hur våra sedlar ser ut o inte kan verifiera dem samt att man inte vill sälja till kriminella. Vad händer om de inte är nöjda med bilen?
Jo jag var ju såklart orolig över det här med falska sedlar. Därför hade jag en UV lampa till hands. Köparen var införstådd med att jag kontrollerade varje sedel med lampan. Hade dom inte varit nöjda med bilen så hade dom väl inte köpt den. Det är ju ingen skillnad gentemot en swish betalning.
Citera
2024-08-26, 09:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiruzz.
Jo jag var ju såklart orolig över det här med falska sedlar. Därför hade jag en UV lampa till hands. Köparen var införstådd med att jag kontrollerade varje sedel med lampan. Hade dom inte varit nöjda med bilen så hade dom väl inte köpt den. Det är ju ingen skillnad gentemot en swish betalning.

Svenssons swishar o kriminella kör cash. Är mer orolig för kriminella som inte är nöjda med ett köp... Så betalningssätt är mer en markör över vilken kategori köparen tillhör.
Citera
2024-08-26, 09:43
Medlem
ManicToos avatar
Swedbank är säkert värst. Men man kan ju gå in i en annan bank t.ex forex och sätta in på sitt swedbank-konto därifrån. Men även de kommer att fråga varifrån pengarna kommer. Så du måste ha med ett kvitto typ "Nils Nilsson har betalat 200.000 kr för en tavla X".

Gör som jag, ha ICA-banken, du får sätta in 8000 kr per månad (tror jag) i en ICA-butik utan att de frågar. Långsiktigt projekt! Använd kompisar som också gör det så minskar tiden.
Citera
2024-08-26, 09:44
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av houseelfdobby
Alternativt köpa en bil kontant för att sedan sälja den igen och få insatt pengar på kontot. Voìla du slipper bankens paranoida system.
Jo, man borde kunna köpa en bil av en babbe med kontanter och sedan sälja. En bil är bra eftersom den är registrerad, så skatteverket och banken kan se att det skett.

I Linköping har jag hört att vissa mindre mäklare struntar i kontroller, så har man ett stort belopp kan man via dem köpa och sälja en lägenhet. Man losar då hans provision som kan vara 50.000 kr.
Citera
2024-08-26, 09:57
Medlem
Jag får in lite kontanter nu och då när jag säljer nåt junk jag har liggande.

Dessa låter jag ingå i den allmänna rulljansen.

Vid varje besök på ICA-maxi och på macken ryker minst en tusing, så de går snart åt.

Gäller det "bara" 100.000 skulle jag inte bemöda mig med att försöka sätta in dem. Ovan nämnt tillsammans med ett restaurangbesök nu och då så är de snart slut och under tiden kan du låta lönekontot stå oanvänt.

Ytterligare en fördel blir att du genom att använda dina kontanter visar att dessa har en given plats i samhället. Något bankerna hatar.
Citera
2024-08-26, 10:52
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Jag får in lite kontanter nu och då när jag säljer nåt junk jag har liggande.

Dessa låter jag ingå i den allmänna rulljansen.

Vid varje besök på ICA-maxi och på macken ryker minst en tusing, så de går snart åt.

Gäller det "bara" 100.000 skulle jag inte bemöda mig med att försöka sätta in dem. Ovan nämnt tillsammans med ett restaurangbesök nu och då så är de snart slut och under tiden kan du låta lönekontot stå oanvänt.

Ytterligare en fördel blir att du genom att använda dina kontanter visar att dessa har en given plats i samhället. Något bankerna hatar.

Kan bli ett långsiktigt projekt om man inte spenderar särskilt mycket. För mig skulle det nog ta 2-3 år att använda 100.000 SEK. Brukar handla för ca 3000kr per månad i butik. Men visst håller jag med om att det är bäst att göra så. Om möjligheten att betala större räkningar, t.ex. hyran, med kontanter fortfarande finns kvar kan det dock gå riktigt fort (någon nämnde Direkten).
Citera
2024-08-26, 11:07
Medlem
gronagubbens avatar
1 skapa ett företag
2 få kontakt med ett företag som är behov av svarta pengar typ byggbranchen
3 skicka faktura till företaget som är behov av svarta pengar,dom i sin tur betalar fakturan i utbyte av dina svarta pengar.
4 dock har du nu förvandlat netto-pengar till brutto-pengar
Citera
2024-08-26, 13:03
Medlem
Har du frågat din bank? Till att börja med.

Skulle det vara problem att redovisa var pengarna kommer ifrån och/eller banken inte tar emot dem så skulle jag satsa på att antingen åka utomlands och växla, eller att förbruka pengarna på mat, drivmedel etc. Jag använder själv rätt mycket kontanter (utan att jag har en olaglig anledning) och använder lokala OK/Q8 som tar emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in