2024-08-25, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Skulle inte rekommendera 15.000 i månaden heller, bankerna är på hugget med kontantinsättningar, de kan t.o.m ifrågasätta 5000 i månaden.

Då har du väl fel bank. Jag har fått en del pengar av morsan och förra månaden så satte jag in 20 tusen. Annan bank är Swedbank dock.
Citera
2024-08-25, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Då har du väl fel bank. Jag har fått en del pengar av morsan och förra månaden så satte jag in 20 tusen. Annan bank är Swedbank dock.

Visst, det kan gå bra för vissa, men en del har t.o.m fått patrull på några tusenlappar. Ingen vet bankernas algoritmer, de vill inte ha med kontanter att göra.
Citera
2024-08-25, 20:54
Medlem
Sälj en bil för säg 200k.
Köparen skriver på att 200k är via banken och 50k kontant.
Sen ger du Köparen 5k för besväret.
Citera
2024-08-25, 21:02
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseDanderyd
Du går bara till en vanlig blattebutik, typ Direkten eller någon annan. Finns tusen att välja på. Sen betalar du dina räkningar som hyran osv med kontanter medan din lön/annan inkomst låter du bara ligga.

Så man kan fortfarande betala räkningar med kontanter? Hur stor blir kostnaden då? Trodde att den möjligheten försvann när Kassagirot lades ner.
Citera
2024-08-25, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Så man kan fortfarande betala räkningar med kontanter? Hur stor blir kostnaden då? Trodde att den möjligheten försvann när Kassagirot lades ner.

+1 på det, jag trodde det var omöjligt nu.
Citera
2024-08-25, 21:05
Medlem
Om TS börjar bli rejält trött på svenska bankers regler finns ett intressant avsnitt av Uppdrag Granskning om s k växelkontor och andra sätt att skicka pengarna till betrodd anhörig i annat land.

https://www.svtplay.se/video/jBwEWGk/uppdrag-granskning/cashen
Citera
2024-08-25, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Om TS börjar bli rejält trött på svenska bankers regler finns ett intressant avsnitt av Uppdrag Granskning om s k växelkontor och andra sätt att skicka pengarna till betrodd anhörig i annat land.

https://www.svtplay.se/video/jBwEWGk/uppdrag-granskning/cashen

Ja det är bara till att anlita blattarnas kiosker och "kontor".

Dom skiter i vilket.
Citera
2024-08-25, 21:16
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Nej.

Du kan fortfarande inte sätta in mer än bankens maxbelopp per vecka.

Du vet vad en "Bankomat" är?

Som kund hos Swebank är det max 10 tusen kronor per rullande sjudagarsperiod.

Är det något du inte förstår?

https://www.swedbank.se/privat/betala-och-overfora/kontanter/satta-in-sedlar.html
Jag utgår från att det fortfarande existerar bankkontor även hos Swedbank.
Citera
2024-08-25, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag utgår från att det fortfarande existerar bankkontor även hos Swedbank.

Du kanske inte är vuxen nog att förstå skillnaden mellan "Swedbank" och fristående sk "Sparbanker".
Min morsa hade en sådan och lyckades genom ett telefonsamtal (i år) få över pengar som satt fast hos en sådan "Sparbank". Hade aldrig gått om hon haft "Swedbank".

Du får gärna hitta ett bankkontor som tillhör "Swedbank" som tar emot kontanter.

Fristående sparbanker är en helt annan sak även om dom är anslutna till "Swedbank"

Förstår du nu?
Citera
2024-08-25, 21:28
Medlem
Håller med övriga här.
Använd cashen i vardagen.
Köp en bil med cash, ställ av den och sälj den något år senare med swish in på ditt konto.
Citera
2024-08-25, 21:28
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Du kanske inte är vuxen nog att förstå skillnaden mellan "Swedbank" och fristående sk "Sparbanker".
Min morsa hade en sådan och lyckades genom ett telefonsamtal (i år) få över pengar som satt fast hos en sådan "Sparbank". Hade aldrig gått om hon haft "Swedbank".

Du får gärna hitta ett bankkontor som tillhör "Swedbank" som tar emot kontanter.

Fristående sparbanker är en helt annan sak även om dom är anslutna till "Swedbank"

Förstår du nu?
Min erfarenhet är att det går att lösa om man har papper på pengarna, och pratar med en fysisk person. Det är inte direkt så att TS är den första eller enda människan i Sverige som har 100 000+ i kontanter.
Citera
2024-08-25, 21:32
Medlem
Det är extremt svårt att lasta in större belopp kontant till ett konto i sverige. Det finns en anledning till att miljoner i SEK smugglas ut ur landet på arlanda.

Det är inte ens säkert att du kan få in pengarna via 10k/veckan i insättningsautomaten. Swedbank kan mycket väl få för sig att spärra ditt konto och kräva en väldigt bra förklaring till vad det är för pengar du sätter in. Just det här beror väldigt mycket på vem du är som person och vad som är normal aktivitet på ditt konto.
Är du höginkomsttagare med mycket pengar in och ut ständigt så lär dom inte reagera på insättningar. Heter du Ahmed och har 127kr på kontot i snitt, aldrig får lön, och sedan börjar sätta in 10k/v blir du förmodligen spärrad andra veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in