Citat:
Ursprungligen postat av
BananaSkidrow
Någon som förklara varför min stackars pojkvän (och sambo) som pluggar och har CSN-lån är skyldig att försörja mig? 13000 är kämpigt att överleva på och av principskäl och kärlek vill jag inte tynga honom ekonomiskt.
Jag har ansökt om sjukersättning (sjukpension). Jag har en neurologisk sjukdom som gör att jag inte klarar ett arbete och behandling finns inte idag. Min SGI är nollad, arbetsförmedlingen har (naturligtvis) ingen insats och ersättning som är aktuell för mig och jag kan inte bidra till hushållet.
Min läkare är jättebra, men det har tagit hen 6 månader att skriva ett intyg (som hen klantigt nog inte har kvar och nu måste påbörja att skriva nytt) till F kassan. Kommer väl ta 6 månader till.
Jag får inget beslut från försäkringslotteriet i år (enligt de jag pratat med).
Kan det stämma att socialtjänsten inte har något att hjälpa mig med?
Jag förväntar mig inga gigantiska summor, men halva hyran (2800) och min del till mat (behöver bara 12-1300) hade hjälpt jättemycket.
CSN-lån borde inte räknas som inkomst?
Det kan till och med bli värre än så: soc kan säga att din pojkvän måste hoppa av sina studier och ställa sig till arbetsmarknadens förfogande, för att ni ska få något från dem. De räknar ju hela hushållet som en enhet - man kan inte söka som individ om man sammanbor med en annan vuxen - och din pojkvän får (troligen) ut mindre i CSN än han skulle få på ett jobb, därför ska han göra allt för att skaffa sig ett jobb så att ni inte ska belasta socbudgeten. (Jag lägger inga värderingar i detta, utan berättar bara att det är så det är.)
Jag tänker, att antingen ser ni er som ett team, och slutar tänka i "mitt" och "ditt", utan gör ert bästa för ert gemensamma liv. Det bästa är egentligen om ni gifter er, för då kommer det mer naturligt.
Eller så flyttar ni isär. Då får du ju fullt socialbidrag och även hyran betald, i egen rätt. Ingen kollar hur mycket tid du tillbringar hemma hos din pojkvän ändå.
Ett tredje alternativ - men det är olagligt såklart - är att din pojkvän skriver sig någon annanstans, t.ex. hos sina föräldrar. Då står du som ensamstående och får socialbidrag i egen rätt, plus hela hyran. Det tjänar din pojkvän också på. Men som sagt - det är olagligt och inte riskfritt.