2024-08-20, 14:59
Medlem
..
Senast redigerad av Baast 2024-08-20 kl. 15:27.
Citera
2024-08-21, 16:41
Medlem
BananaSkidrows avatar
Någon som förklara varför min stackars pojkvän (och sambo) som pluggar och har CSN-lån är skyldig att försörja mig? 13000 är kämpigt att överleva på och av principskäl och kärlek vill jag inte tynga honom ekonomiskt.

Jag har ansökt om sjukersättning (sjukpension). Jag har en neurologisk sjukdom som gör att jag inte klarar ett arbete och behandling finns inte idag. Min SGI är nollad, arbetsförmedlingen har (naturligtvis) ingen insats och ersättning som är aktuell för mig och jag kan inte bidra till hushållet.
Min läkare är jättebra, men det har tagit hen 6 månader att skriva ett intyg (som hen klantigt nog inte har kvar och nu måste påbörja att skriva nytt) till F kassan. Kommer väl ta 6 månader till.
Jag får inget beslut från försäkringslotteriet i år (enligt de jag pratat med).

Kan det stämma att socialtjänsten inte har något att hjälpa mig med?

Jag förväntar mig inga gigantiska summor, men halva hyran (2800) och min del till mat (behöver bara 12-1300) hade hjälpt jättemycket.

CSN-lån borde inte räknas som inkomst?
Citera
2024-08-21, 18:08
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananaSkidrow
Någon som förklara varför min stackars pojkvän (och sambo) som pluggar och har CSN-lån är skyldig att försörja mig? 13000 är kämpigt att överleva på och av principskäl och kärlek vill jag inte tynga honom ekonomiskt.

Jag har ansökt om sjukersättning (sjukpension). Jag har en neurologisk sjukdom som gör att jag inte klarar ett arbete och behandling finns inte idag. Min SGI är nollad, arbetsförmedlingen har (naturligtvis) ingen insats och ersättning som är aktuell för mig och jag kan inte bidra till hushållet.
Min läkare är jättebra, men det har tagit hen 6 månader att skriva ett intyg (som hen klantigt nog inte har kvar och nu måste påbörja att skriva nytt) till F kassan. Kommer väl ta 6 månader till.

Jag förväntar mig inga gigantiska summor, men halva hyran (2800) och min del till mat (behöver bara 12-1300) hade hjälpt jättemycket.

Din pojkvän måste vara inskriven på arbetsförmedlingen och sedan gå till ett kontor eller ringa socialen och se vad dom säger, man måste söka aktivt jobb varje månad och för att dom ska ge pengar till hyra måste ni skriva ett kontrakt på hur mycket man ska betala, hälften om man bor ihop är väl rimligt och dom ska godkänna det också.

Det finns normer på hur mycket man kan få om man bor ihop eller ensam allt det där får man ta på ett fysiskt möte på hur mycket dom kan bevilja.
Citera
2024-08-21, 23:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Soc räknar även lån som inkomst.
Citera
2024-08-22, 06:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Det kan till och med bli värre än så: soc kan säga att din pojkvän måste hoppa av sina studier och ställa sig till arbetsmarknadens förfogande, för att ni ska få något från dem. De räknar ju hela hushållet som en enhet - man kan inte söka som individ om man sammanbor med en annan vuxen - och din pojkvän får (troligen) ut mindre i CSN än han skulle få på ett jobb, därför ska han göra allt för att skaffa sig ett jobb så att ni inte ska belasta socbudgeten. (Jag lägger inga värderingar i detta, utan berättar bara att det är så det är.)

Jag tänker, att antingen ser ni er som ett team, och slutar tänka i "mitt" och "ditt", utan gör ert bästa för ert gemensamma liv. Det bästa är egentligen om ni gifter er, för då kommer det mer naturligt.

Eller så flyttar ni isär. Då får du ju fullt socialbidrag och även hyran betald, i egen rätt. Ingen kollar hur mycket tid du tillbringar hemma hos din pojkvän ändå.

Ett tredje alternativ - men det är olagligt såklart - är att din pojkvän skriver sig någon annanstans, t.ex. hos sina föräldrar. Då står du som ensamstående och får socialbidrag i egen rätt, plus hela hyran. Det tjänar din pojkvän också på. Men som sagt - det är olagligt och inte riskfritt.
Citera
2024-08-22, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kan till och med bli värre än så: soc kan säga att din pojkvän måste hoppa av sina studier och ställa sig till arbetsmarknadens förfogande, för att ni ska få något från dem. De räknar ju hela hushållet som en enhet - man kan inte söka som individ om man sammanbor med en annan vuxen - och din pojkvän får (troligen) ut mindre i CSN än han skulle få på ett jobb, därför ska han göra allt för att skaffa sig ett jobb så att ni inte ska belasta socbudgeten. (Jag lägger inga värderingar i detta, utan berättar bara att det är så det är.)

Man kan söka försörjningsstöd själv även om man bor med en annan vuxen. Det är främst sambos och gifta som ska ansöka tillsammans. I vissa fall räknas vuxna barn in, men föräldrarna söker då för hela hushållet. Det är om det vuxna barnet är mellan 18-21 och studerar på gymnasienivå, eftersom försörjningsplikt finns kvar.

Annars kan man vara inneboende hos föräldrar, nån kompis etc. Medan man fortfarande kan söka försörjningsstöd själv. Däremot kan delen ”gemensamma hushållskostnader” påverkas, beroende på hur många som bor i bostaden. Man skulle få ett högre belopp om man bor själv. Även om gemensamma hushållskostnader för tex 4 personer är högre, så kommer socialtjänsten dela det på fyra och bara betala ut en fjärdedel av beloppet om man bor med 3 andra. Om det är begripligt.

Men man kan bo med andra vuxna och söka bidrag själv som sagt. Men eftersom personen ifråga här är sambo så går det inte.
Citera
2024-08-22, 08:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Man kan söka försörjningsstöd själv även om man bor med en annan vuxen. Det är främst sambos och gifta som ska ansöka tillsammans. I vissa fall räknas vuxna barn in, men föräldrarna söker då för hela hushållet. Det är om det vuxna barnet är mellan 18-21 och studerar på gymnasienivå, eftersom försörjningsplikt finns kvar.

Annars kan man vara inneboende hos föräldrar, nån kompis etc. Medan man fortfarande kan söka försörjningsstöd själv. Däremot kan delen ”gemensamma hushållskostnader” påverkas, beroende på hur många som bor i bostaden. Man skulle få ett högre belopp om man bor själv. Även om gemensamma hushållskostnader för tex 4 personer är högre, så kommer socialtjänsten dela det på fyra och bara betala ut en fjärdedel av beloppet om man bor med 3 andra. Om det är begripligt.

Men man kan bo med andra vuxna och söka bidrag själv som sagt. Men eftersom personen ifråga här är sambo så går det inte.

Ja OK, jag satte nu likhetstecken mellan "bo med annan vuxen" och "sambo eller gift" - men det är klart att det finns dom som bor med andra vuxna också, som de inte har en kärleksrelation med.

Edit: dock är det svårt att få soc att tro på att man är två "kompisar" som delar lägenhet av praktiska och ekonomiska skäl, om man är av olika kön och hyfsat nära varandra i ålder... så det skulle jag nog inte råda TS att försöka med. Rätt som det är gör soc hembesök och inspekterar antalet sovrum och sängar...
Senast redigerad av Merwinna 2024-08-22 kl. 08:04.
Citera
2024-08-22, 08:08
Medlem
BananaSkidrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Soc räknar även lån som inkomst.

Ja det stämmer. Pratade med dem igår. Blev så förvånad bara, men om reglerna är såna så är det inget att göra åt det.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Förstår. Socialsekreteraren föreslog att han skjuter upp studierna och jobbar. Det får vara hans beslut.

Citat:
Jag tänker, att antingen ser ni er som ett team, och slutar tänka i "mitt" och "ditt", utan gör ert bästa för ert gemensamma liv. Det bästa är egentligen om ni gifter er, för då kommer det mer naturligt
.

Det är nog rätt tänkt att se det som att vi tillsammans löser det och hjälper varann såklart.

[/quote]Ett tredje alternativ - men det är olagligt såklart - är att din pojkvän skriver sig någon annanstans, t.ex. hos sina föräldrar. Då står du som ensamstående och får socialbidrag i egen rätt, plus hela hyran. Det tjänar din pojkvän också på. Men som sagt - det är olagligt och inte riskfritt.[/quote]

Njae det är nog inget jag är beredd att göra. Skulle kännas illa

Tack för svar 🙏🏽
Citera
2024-08-26, 08:25
Medlem
Försörjningsstöd eller sjukpenning? - Utmätning

Hejsan,

Vet inte vart jag ska stoppa denna tråd men försöker här, mod får gärna flytta den om det är fel.

Jag har ett problem, jag jobbade förra sommaren och fick in en bra lön. Men just nu är jag utan jobb och sjukskriven (ska börja jobba men inte idag), det är så att jag får sjukpenning och får ut ~12k efter skatt.

Det är så nu att Kronofogden gjort utmätning om ca ~3k/mån efter skatt på min sjukpenning. Jag får alltså ut ca 9k/mån efterskatt, har ju hyra, el, försäkring, mobil, internet, mm att betala PLUS mat.

Vad är bäst, att gå på soc eller fortsätta att gå på sjukpenning? Är inneboende hos en tjej som jag ska betala ca 6k i hyra till, så då blir det i runda slängor 3k kvar, och mat går ju på ca 2k/mån.

Ska jag be om kontrakt om inneboende från tjejen jag bor med så jag kan få mer pengar att ha kvar?

Hela poängen med denna tråd är att få tips och råd om hur jag ska göra för att få SÅ mycket som möjligt kvar att leva för. Jag har ~500k i skulder pga dumheter. Jag vill betala men det är mycket pengar...snälla gnäll inte om att jag är en parasit osv som lever på svenska välfärden, jag vill göra rätt för mig men har ingen möjlighet i dagsläget, och att betala 500k skulle ta 10-tal år... tacksam för hjälp, tips, idéer och råd om hur jag ska göra för att få så mycket pengar kvar/över.
Senast redigerad av tw1x 2024-08-26 kl. 08:32.
Citera
2024-08-26, 08:35
Avslutad
Mitt råd är att du kontaktar Kronofogden och pratar med dem. Vid utmätning har du har rätt att behålla 6 090 kr för dina personliga utgifter, dvs. allt utöver boendekostnad och eventuella kostnader för medicin och barnomsorg. Du skulle också kunna söka skuldsanering, du kan få hjälp med det av kommunens skuldrådgivare. Kämpa på!
Citera
2024-08-26, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Mitt råd är att du kontaktar Kronofogden och pratar med dem. Vid utmätning har du har rätt att behålla 6 090 kr för dina personliga utgifter, dvs. allt utöver boendekostnad och eventuella kostnader för medicin och barnomsorg. Du skulle också kunna söka skuldsanering, du kan få hjälp med det av kommunens skuldrådgivare. Kämpa på!

Tack för ett vettigt svar. Så jag ska få ha kvar 6090kr UTÖVER hyra, el, internet, mobil, försäkring? Är inte så insatt i detta då jag jobbat hela livet, tills nu, pga lite omständigheter.

Hur funkar det med skuldsanering? Min mor fick det som hmm 65 åring, hon levde då på existensminimum i 5 år, men aldrig lärt mig något om det, men man kan göra ett test såg jag som jag verkar uppfylla kriterierna för.

Återigen, är inte för att "snåla" eller "glida" på en räksmörgås, utan för att klara livhanken.

Men är det bra att skriva kontrakt på inneboende? För jag har hyra om ca 6000kr. Uppskattar ditt svar!
Citera
2024-08-26, 08:43
Medlem
Ytterst svårt att få skuldsanering om man är under 30 år, vet inte hur gammal du är. Skulderna behöver dessutom vara minst ett antal år gamla.

Som tidigare nämnts, så har du via Kronofogden rätt till hyran samt i runda svängar ett belopp på cirka 6000:- i månaden, resten drar dom. De 6000:- innefattar el, försäkring, mobil, mat och övrigt. Inte hyran.

Inneboende för 6000:- låter saftigt. Men har du kontrakt på det, så visar du det för KF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in