Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-24, 13:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej inte Filter eller TP, här går åklagaren igenom resultatet av "bottenundersökningen".
https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA&t=4600s

Jag tror att jag själv bidragit till den felaktiga uppfattningen att upptäckten av "det avgörande misstaget" skulle vara TP:s förtjänst men i själva verket var det alltså PU som hittade det. TP skriver i boken att det var i juli 2017 som han själv blivit informerad om (av en utredare) att man hittat Ströms PM.

Men 'problemen' i Ströms PM är ju bara påhittat snömos av Filtergänget.

Förundersökningsförledaren TP blev ju euforisk när han insåg hur han kunde 'fulvinkla' det i sin osannolika bok eftersom snömosmannen MG hade krävt någon slags förklaring till att intresset för SE falnade i PU. Ett ultimatum MG följde upp med att TP skulle hitta på en vapenkoppling till SE där inga låsta källare i bostadsområdet kring SEs hus i Täby skulle skonas från TPs vilda fantasier.

Ska det vara 'osannolikt' för man också se till att det blir osannolikt, annars säljs ju boken på falska premisser?

Läser man Ströms PM är det verkligen inte tydligt att några misstag ens begåtts när SE lades ad acta.
Citera
2024-08-24, 13:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis, flera uppgifter finns för att mordet på Palme spreds från mun-till-mun under natten.
Ex. då på Monte Carlo upp vid korsningen Kungsgatan-Sveavägen men även på flera andra ställen.
(innan det blev känt via media/radio)

Ja gällande SE(som vittne) så är väl detta inget som är konstigt alls, tänker jag.
Det är nog svårt att förstå att det skulle vara Sveriges statsminister.
Att det skulle ha varit Lisbeth, att Palme såg så liten ut o.s.v.

Här kommer "Filter-hypotesen" med förklaringen med "spinal chock" för att försöka förklara varför SE påstod att Palme såg så liten ut.
Enligt mig ett påstående som mer förstör hypotesen än tillskriver den trovärdighet.
Bättre(enligt mig) att avstå från spekulera här.
Dock verkar detta tilltala många då det ganska ofta tas upp av de som förespråkar hypotesen.

Jag håller med dig helt och hållet.

Att OP såg ut som en 'hopknycklad Colaburk' är argumentation som till och med den skrupelfria Filterredaktionen borde skämmas för. Inte ens AI:s mest underbegåvade algoritmer skulle köpa detta Filterproducerade snömos.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-08-24 kl. 13:48.
Citera
2024-08-24, 13:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jag har precis lyssnat på Krusells bok, den är rätt viktig vill jag påstå

Tabbade mig lite när jag citerade, rättat nedan

Missade citera hela:
"Minst ett foto finns på Stig Engström, 52, stående på mordplatsen med knäppt rock, ca åtta minuter EFTER att Yvonne Nieminen mötte en springande, 35–45 år gammal, ”jagad” man med uppknäppt rock uppe på Brunkebergsåsen 200 meter därifrån."

Det är ologiskt

Det är dock lite oklart vilken bild Krussel avser. Finns det en sådan bild? Tagen åtta minuter efter mordet då Almsäter och Ekman fortfarande fanns på mordplatsen?
Citera
2024-08-24, 13:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis, flera uppgifter finns för att mordet på Palme spreds från mun-till-mun under natten.
Ex. då på Monte Carlo upp vid korsningen Kungsgatan-Sveavägen men även på flera andra ställen.
(innan det blev känt via media/radio)

Ja gällande SE(som vittne) så är väl detta inget som är konstigt alls, tänker jag.
Det är nog svårt att förstå att det skulle vara Sveriges statsminister.
Att det skulle ha varit Lisbeth, att Palme såg så liten ut o.s.v.

Här kommer "Filter-hypotesen" med förklaringen med "spinal chock" för att försöka förklara varför SE påstod att Palme såg så liten ut.
Enligt mig ett påstående som mer förstör hypotesen än tillskriver den trovärdighet.
Bättre(enligt mig) att avstå från spekulera här.
Dock verkar detta tilltala många då det ganska ofta tas upp av de som förespråkar hypotesen.

Ja det där med spinal shock är fascinerande. Förstår inte hur Filter kunde ta upp det seriöst. Urbota dumt.

Exakt den typen av argument som undergräver hela deras slutsats.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-08-24 kl. 13:58.
Citera
2024-08-24, 14:01
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Men 'problemen' i Ströms PM är ju bara påhittat snömos av Filtergänget.

Förundersökningsförledaren TP blev ju euforisk när han insåg hur han kunde 'fulvinkla' det i sin osannolika bok eftersom snömosmannen MG hade krävt någon slags förklaring till att intresset för SE falnade i PU. Ett ultimatum MG följde upp med att TP skulle hitta på en vapenkoppling till SE där inga låsta källare i bostadsområdet kring SEs hus i Täby skulle skonas från TPs vilda fantasier.

Ska det vara 'osannolikt' för man också se till att det blir osannolikt, annars säljs ju boken på falska premisser?

Läser man Ströms PM är det verkligen inte tydligt att några misstag ens begåtts när SE lades ad acta.
Nej det var PU som hittade problemen i PM:et, de upptäcktes av PU innan Filter ens sett dokumentet. TP och Filter upptäckte Engströms vapenbakgrund men upptäckten av PM:et är PU:s förtjänst och Lars Larsson var först ut med att i bokform lansera Engström som gärningsman. Ära dem som äras bör, du måste släppa din fixering på TP och Filter.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-08-24 kl. 14:05.
Citera
2024-08-24, 14:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej det var PU som hittade problemen i PM:et, de upptäcktes av PU innan Filter ens sett dokumentet. TP och Filter upptäckte Engströms vapenbakgrund men upptäckten av PM:et är PU:s förtjänst och Lars Larsson var först ut med att i bokform lansera Engström som gärningsman. Ära dem som äras bör, du måste släppa din fixering på TP och Filter.

Ålandsmaggan och Proletären var väl före LL?
Citera
2024-08-24, 15:46
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja du ser, du kan inte skylla SE-spåret på TP och Filter, man var som vi nu alla förstår långt ifrån först på den bollen.

Att SE-spåret är så impopulärt hos en del är dock till stor del TP/Filters "fel", det väckte ont blod hos vissa att TP/F ansåg spåret vara LÖSNINGEN. Kanske bättre om TP till exempel döpt boken till nåt i stil med "Den ENDA boken om ..." eller nåt liknande.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-08-24 kl. 16:45.
Citera
2024-08-24, 15:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jag har precis lyssnat på Krusells bok, den är rätt viktig vill jag påstå

Tabbade mig lite när jag citerade, rättat nedan

Missade citera hela:
"Minst ett foto finns på Stig Engström, 52, stående på mordplatsen med knäppt rock, ca åtta minuter EFTER att Yvonne Nieminen mötte en springande, 35–45 år gammal, ”jagad” man med uppknäppt rock uppe på Brunkebergsåsen 200 meter därifrån."

Det är ologiskt

Vilket foto är det?

Är det bilden där Almsäters vän har gått bakom polisbilen?

På en tidigare bild står denne intill Almsäter, och ser likadan ut.

Man ser ju också att det inte är SE om man zoomar in på denna bild.

Eller är det något annat som avses?

Det finns en bildserie med minst två bilder, kanske tre, där en kontur liknande SE närmar sig avspärrningen. Men denna är tagen betydligt senare, när kommer jag inte ihåg. Runt midnatt?
Citera
2024-08-24, 15:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Anér pekade ut SE som ett av de spår som borde följas upp under hela 90-talet.

Inte minst i en sammanfattning 1993 och i ett specialnummer 1999.

(Därefter verkade han få Estonia på hjärnan.)

Anér hade luskat fram att Skoglund sattes åt sidan av Holmér efter sommaren 1986.

Han var intresserad av den misstanke om vapenkoppling som PH hade lagt fram.

Något han tyckte att Ölvebro skulle ha undersökt.
Citera
2024-08-24, 16:02
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Anér pekade ut SE som ett av de spår som borde följas upp under hela 90-talet.

Inte minst i en sammanfattning 1993 och i ett specialnummer 1999.

(Därefter verkade han få Estonia på hjärnan.)

Anér hade luskat fram att Skoglund sattes åt sidan av Holmér efter sommaren 1986.

Han var intresserad av den misstanke om vapenkoppling som PH hade lagt fram.

Något han tyckte att Ölvebro skulle ha undersökt.

Synd att inte Anér orkade ´reda ut SE!, en gång för alla, vad skönt!
Citera
2024-08-24, 16:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Synd att inte Anér orkade ´reda ut SE!, en gång för alla, vad skönt!

Han försökte, men då bad den oskyldige grafikern honom att fara och flyga.

Och repeterade sin rekonstruktion i media ytterligare två gånger.
Citera
2024-08-24, 16:11
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Det är dock lite oklart vilken bild Krussel avser. Finns det en sådan bild? Tagen åtta minuter efter mordet då Almsäter och Ekman fortfarande fanns på mordplatsen?

Nä, jag pratar om två saker. Dels bilden jag länkade där citatet fanns med och sen dels att jag precis lyssnat klart på Krusells bok

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vilket foto är det?

Är det bilden där Almsäters vän har gått bakom polisbilen?

På en tidigare bild står denne intill Almsäter, och ser likadan ut.

Man ser ju också att det inte är SE om man zoomar in på denna bild.

Eller är det något annat som avses?

Det finns en bildserie med minst två bilder, kanske tre, där en kontur liknande SE närmar sig avspärrningen. Men denna är tagen betydligt senare, när kommer jag inte ihåg. Runt midnatt?

Vi diskuterade den ovan: https://x.com/lidaker/status/1271032797730418688

Det är sånt här som inte ska cirkulera om bilden togs vid 01 som MOPspanaren skrev
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in