2024-08-24, 11:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Åh fan. Det är en spegling av gärningsmannen som tog trappan upp efter mordet.

Det förklarar varför GM-SE inte tog rulltrappan på Tunnelgatan. Då hade detta planerade alibi med trappspeglingen inne på Skandia inte fungerat.

Den påhittade mördaren SE är väldigt slug. Det får man ge honom i alla fall.

Konstigt att han inte pratade mer om trappan inne på Skandia i förhören.
Citera
2024-08-24, 11:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Bilden:
http://www.itdemokrati.nu/page60/fko10b.png
här klippt av Lennart Remstam http://www.itdemokrati.nu/page60/fko10.png

Har alltså påståtts vara SE som fångats på bild..

Mannen på bilden tycker vissa är allt ifrån "lik" till "identisk" med SE.

Men borde man innan kanske ställa sig en del frågor?

Vem tog bilden och när är den tagen?

Bilden finns som nummer 6 i polisens brottsplatsundersökning.
Kriminalinspektörerna Moberg och Kviberg kommer till mordplatsen ca 01:10
Kviberg har kamera med sig och fotar en rad bilder för att dokumentera brottsplatsen. (finns bild på dessa. Samt även med Vincent Lange då han anlänt till brottsplatsen lite senare)

Brottsplatsundersökningen:
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQzRRb0l6dTMtY0U/view?resourcekey=0-WLEYurXu4IN_MukdznP8-w

Jag tycker däremot denna bild är lite intressant av en helt annan orsak än en ev. SE.
Det är grabbarna Ekman och Almsäter.
Dessa tycker jag mig se på denna bild.
Det skulle betyda att dom först var på mordplatsen, sedan tog sig till Sabbatsberg och blev fotade av SvD(bild publicerad dagen efter, 86-03-01) och sedan alltså tog sig tillbaka till mordplatsen igen.
Det sistnämnda är dock inget som framgår i något av deras förhör.

Ekman och Almsäter är två vittnen som inte går att bli riktigt klok på.

Jag tycker ändå att det försvagar SE-tesen att två olika personer inte kan ha haft liknande signalement på mordnatten då det går att hitta bra exempel på att SEs generiska klädsel inte var speciellt unik varken på mordnatten eller när Rapport hittar en dubbelgångare på Sveavägen i april när man filmar där i 20 sekunder.

Edit: Är det 'modern' forskning som har visat att bilderna är tagna senare? Finns det uppföljning av senaste PU på 'arbetspunkten' att ta reda på vem mannen i bilden är?

Edit: 'Knattegruppen Trädskallarna' Almsäter och Ekman, ringer väl ett 'mystiskt' telefonsamtal också till någon förälder? Det förekommer väl viss namnförvirring när det gäller efternamn också? Var de ute på stan 'på uppdrag' kan man tänka sig att de först bevakade både mordplatsen och Sabbatsberg för att sedan fortsätta bevakningen på mordplatsen?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-08-24 kl. 12:08.
Citera
2024-08-24, 12:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag skulle säga att om det är Engström på bilden, så säger det ju inget i sig om han är mördaren eller inte. Däremot skulle det betyda att ljugit och inte åkt hem efter att ha varit inne på Skandia. Vilket inte gör honom mer oskyldig.

För bilden är ju tagen efter hans återkomst till Skandia, och efter hans andra utpassage från Skandia.

Måste inte SE då befunnit sig en timme vid mordplatsen utan att fastna på bild före den bild vi talar om?
Nattbussarna mot Täby gick väl en gång i timmen?

Jag kan köpa att bilden föreställer någon annan, men hela hypotesen att SE är mördaren får sig då en ordentlig knäck då eftersom 'för tjock rock' och 'något kepsliknande' lika gärna kan beskriva någon med liknande signalement som SE.

Jag kommer inte ifrån att det ligger något i 'två-olika-personer-teorin'.

'Efterspelsvittnet SE' är inget svårt pussel att lägga.
Citera
2024-08-24, 12:11
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag vet inte vilken tekniker de menar. SE själv uppger att han var kvar tills avspärrningarna sattes upp så varför det inte skulle kunna vara SE är en gåta för mig.

Jag tycker också det ser ut att vara SE.

'Den moderna utredningen' där TP var förundersökningsförledare skriver i ett protokoll att de ska utreda vem mannen på bilden är, men något resultat av denna utredning har jag inte sett.

Det kan mycket väl vara SE på bilden.

Angående SEs dubbelgångare i Rapport är det en man som står inne vid skyltfönstret som vänder sig om när SE kommer gående. Mannen står i höjd med den reklampelare som är närmast mordplatsen.

https://www.nrk.no/urix/skandiamannens-kone_-_-han-var-for-feig-til-a-gjore-noe-sant-1.15047904
Mannen syns ca 20 sekunder in i klippet.

Stämmer det så kan det ju gå i hand med inlägget jag länkar nedan. Vet inte alls när Stig tog nattbussen. Förutsätter nattbussen då han bör missat sista tåget om han var på Skandia igen vid 23:40? Kan ju varit kvar där vid 01 rent av?

Aha nu ser jag, förstår vad du menar men det är mer kvalitén. Dom är inte så lika egentligen

Citat:
Bilden:
http://www.itdemokrati.nu/page60/fko10b.png
här klippt av Lennart Remstam http://www.itdemokrati.nu/page60/fko10.png

Har alltså påståtts vara SE som fångats på bild..

Mannen på bilden tycker vissa är allt ifrån "lik" till "identisk" med SE.

Men borde man innan kanske ställa sig en del frågor?

Vem tog bilden och när är den tagen?

Bilden finns som nummer 6 i polisens brottsplatsundersökning.
Kriminalinspektörerna Moberg och Kviberg kommer till mordplatsen ca 01:10
Kviberg har kamera med sig och fotar en rad bilder för att dokumentera brottsplatsen. (finns bild på dessa. Samt även med Vincent Lange då han anlänt till brottsplatsen lite senare)

Brottsplatsundersökningen:
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQzRRb0l6dTMtY0U/view?resourcekey=0-WLEYurXu4IN_MukdznP8-w

Jag tycker däremot denna bild är lite intressant av en helt annan orsak än en ev. SE.
Det är grabbarna Ekman och Almsäter.
Dessa tycker jag mig se på denna bild.
Det skulle betyda att dom först var på mordplatsen, sedan tog sig till Sabbatsberg och blev fotade av SvD(bild publicerad dagen efter, 86-03-01) och sedan alltså tog sig tillbaka till mordplatsen igen.
Det sistnämnda är dock inget som framgår i något av deras förhör.

Det låter mer rimligt. Det är sånt här som stör själva undersökandet, för någonstans läste jag att:
"Nieminen mötte en springande, 35–45 år gammal, ”jagad” man med uppknäppt rock uppe på Brunkebergsåsen 200 meter därifrån."

Men att man satt upp band och att det varit så lite folk vid den tidpunkten är inte logiskt alls
Citera
2024-08-24, 12:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Stämmer det så kan det ju gå i hand med inlägget jag länkar nedan. Vet inte alls när Stig tog nattbussen. Förutsätter nattbussen då han bör missat sista tåget om han var på Skandia igen vid 23:40? Kan ju varit kvar där vid 01 rent av?

Aha nu ser jag, förstår vad du menar men det är mer kvalitén. Dom är inte så lika egentligen

Det låter mer rimligt. Det är sånt här som stör själva undersökandet, för någonstans läste jag att:
"Nieminen mötte en springande, 35–45 år gammal, ”jagad” man med uppknäppt rock uppe på Brunkebergsåsen 200 meter därifrån."

Men att man satt upp band och att det varit så lite folk vid den tidpunkten är inte logiskt alls

YN tycker att den springande mannans rörelsemönster på DBG passar in på CP i ett sentida förhör ('modern forskning') i ett dokument som Dalulven länkade till.
https://drive.google.com/file/d/1y-mUvFbIwXtRFJmj9HGJopOBl1B43zEw/view?pli=1
På sidan 6 i pdf:en går det att läsa om detta.

Åldersintervallet YN uppger som 35-45 bommar SE med ca 10 år. Där är hon ganska enig om med övriga vittnen.

Edit: Avspärrningarna ändrades väl under natten och utökades om jag fattat det hela rätt.
Citera
2024-08-24, 12:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ekman och Almsäter är två vittnen som inte går att bli riktigt klok på.

Jag tycker ändå att det försvagar SE-tesen att två olika personer inte kan ha haft liknande signalement på mordnatten då det går att hitta bra exempel på att SEs generiska klädsel inte var speciellt unik varken på mordnatten eller när Rapport hittar en dubbelgångare på Sveavägen i april när man filmar där i 20 sekunder.

Edit: Är det 'modern' forskning som har visat att bilderna är tagna senare? Finns det uppföljning av senaste PU på 'arbetspunkten' att ta reda på vem mannen i bilden är?

Edit: 'Knattegruppen Trädskallarna' Almsäter och Ekman, ringer väl ett 'mystiskt' telefonsamtal också till någon förälder? Det förekommer väl viss namnförvirring när det gäller efternamn också? Var de ute på stan 'på uppdrag' kan man tänka sig att de först bevakade både mordplatsen och Sabbatsberg för att sedan fortsätta bevakningen på mordplatsen?

Nu tänker jag dock inte att det är något större märkligt med Almsäter och Ekman, utan mer bara att vi genom uppslag och media inte får hela bilden helt klart för oss.

Ja, namn-förvirringen är väl C. Almsäter som egentligen hette/heter något annat.
Tror hans riktiga namn finns att återfinna i "stora tråden" här.
Citera
2024-08-24, 12:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860

Blev lite nyfiken:
Vilken tidpunkt? Och varför är inte detta logiskt?

Sett till TV-bilder så tillströmmar folk allt eftersom. Ryktet om vem som skjutits spred sig.
Citera
2024-08-24, 12:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nu tänker jag dock inte att det är något större märkligt med Almsäter och Ekman, utan mer bara att vi genom uppslag och media inte får hela bilden helt klart för oss.

Ja, namn-förvirringen är väl C. Almsäter som egentligen hette/heter något annat.
Tror hans riktiga namn finns att återfinna i "stora tråden" här.

Jag var mer inne i 'Filterbubblan' och hade förletts att tro att lösningen på mordet står att finna i att hitta oklara detaljer i vittnens utsagor för att sedan kunna peka ut dessa som mördare i en osannolik bok.

Vi får nog nöja oss med att konstatera att vittnena A och E helt enkelt inte sköt OP. Jag lämnar tillbaka den bollen till 'Filtergänget'.
Citera
2024-08-24, 12:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Blev lite nyfiken:

Sett till TV-bilder så tillströmmar folk allt eftersom. Ryktet om vem som skjutits spred sig.

Enligt vad du uppger att bilden togs 01.10 så är det åtminstone före medias rapportering om mordet. Däremot verkar en del dörrvakter fått uppgiften om mordet tidigare från polispatruller som gått runt och frågat om de sett något.

Efterspelsvittnet SE verkar inte själv så övertygad att det var OP om man får tro väktarna på Skandia.
Citera
2024-08-24, 12:45
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
'Bottenundersökningen'?

Menar du botten på Långtjärnen utanför Hedemora? Har den verkligen undersökts? Hur kopplar du det till SE?

Jag hörde inget om några 'förtjänstfulla' bottenundersökningar på pressträffen. Missade jag det?

Citat:
'Modern forskning'? Är det vad du kallar Filters märkliga påhitt? Eller hur resonerar du där?
Nej inte Filter eller TP, här går åklagaren igenom resultatet av "bottenundersökningen".
https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA&t=4600s

Jag tror att jag själv bidragit till den felaktiga uppfattningen att upptäckten av "det avgörande misstaget" skulle vara TP:s förtjänst men i själva verket var det alltså PU som hittade det. TP skriver i boken att det var i juli 2017 som han själv blivit informerad om (av en utredare) att man hittat Ströms PM.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-08-24 kl. 13:27.
Citera
2024-08-24, 12:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Enligt vad du uppger att bilden togs 01.10 så är det åtminstone före medias rapportering om mordet. Däremot verkar en del dörrvakter fått uppgiften om mordet tidigare från polispatruller som gått runt och frågat om de sett något.

Efterspelsvittnet SE verkar inte själv så övertygad att det var OP om man får tro väktarna på Skandia.

Precis, flera uppgifter finns för att mordet på Palme spreds från mun-till-mun under natten.
Ex. då på Monte Carlo upp vid korsningen Kungsgatan-Sveavägen men även på flera andra ställen.
(innan det blev känt via media/radio)

Ja gällande SE(som vittne) så är väl detta inget som är konstigt alls, tänker jag.
Det är nog svårt att förstå att det skulle vara Sveriges statsminister.
Att det skulle ha varit Lisbeth, att Palme såg så liten ut o.s.v.

Här kommer "Filter-hypotesen" med förklaringen med "spinal chock" för att försöka förklara varför SE påstod att Palme såg så liten ut.
Enligt mig ett påstående som mer förstör hypotesen än tillskriver den trovärdighet.
Bättre(enligt mig) att avstå från spekulera här.
Dock verkar detta tilltala många då det ganska ofta tas upp av de som förespråkar hypotesen.
Citera
2024-08-24, 12:55
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
YN tycker att den springande mannans rörelsemönster på DBG passar in på CP i ett sentida förhör ('modern forskning') i ett dokument som Dalulven länkade till.
https://drive.google.com/file/d/1y-mUvFbIwXtRFJmj9HGJopOBl1B43zEw/view?pli=1
På sidan 6 i pdf:en går det att läsa om detta.

Åldersintervallet YN uppger som 35-45 bommar SE med ca 10 år. Där är hon ganska enig om med övriga vittnen.

Edit: Avspärrningarna ändrades väl under natten och utökades om jag fattat det hela rätt.

Jag har precis lyssnat på Krusells bok, den är rätt viktig vill jag påstå

Tabbade mig lite när jag citerade, rättat nedan

Citat:
Blev lite nyfiken:

Missade citera hela:
"Minst ett foto finns på Stig Engström, 52, stående på mordplatsen med knäppt rock, ca åtta minuter EFTER att Yvonne Nieminen mötte en springande, 35–45 år gammal, ”jagad” man med uppknäppt rock uppe på Brunkebergsåsen 200 meter därifrån."

Det är ologiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in