2024-08-23, 17:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tur då att officerarna inte verkar fråga om hans åsikt. FlaggKamera-Dan levererar den själv, och det finns ingenstans något som visar på att åsikten registrerats.
Officerarna reagerar ju på blodig ukrainsk flagga, inte ukrainsk flagga. Här kan man absolut dra det till att dom försöker få ur honom sin åsikt för att få svar på sin fråga om han därmed är pro-rysk, men som framgår av videon levererar FlaggKamera-Dan sin åsikt utan att frågan ens ställs.

Elegant, kan man säga.

För att det skall kunna utgöra åsiktskontroll/registrering, krävs det att vederbörande urtvingar offrets åsikt, och det sker ju inte alls här.
Snarare tvärtom, att "offret" trycker fram sin åsikt själv.

Till sist vill jag påpeka att åsiktsregistrering får genomföras om det finns betydelse för rikets säkerhet i paritet.
Haha, nä. För att det ska vara åsiktsregistrering krävs inget tvång, det räcker att man registrerar åsikterna.

Jag börjar tro att du fintar aprillo med oss här i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Misstänker att det var så ja.
Han har ju en båt också, bara en idiot kan tycka att det är misstänkt att man även har en mast då.
Citera
2024-08-23, 17:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cigge3
Varför ska försvaret vara nyfiken på röd färg på en flagga? det är inte deras uppgift, militären har speciella områden där de får leka krig och ha sina interna gradbeteckningar som betyder 0 utanför deras lekområde. Om försvaret känner sig kränkt då kan de kontakta polisen som gör en förundersökning där sen en åklagare fattar beslut om de ska gå och fråga flagg ägaren om rödfärgen.

Försvaret har fått hybris när de fick komma med i nato och vill så gärna visa hur lydig hund dom är.

Actionhjälte givetvis Jason Bourne

Bourne ja just det - har hört om honom. Det är han som inte riktigt vet vem han är, vill jag minnas. Huvudstoryn sas.
(skämt åsido är Bourne-filmerna rätt ok)

Röd/blodfärgad ukrainsk flagg blir ju direkt kopplat till ryssland pga pågående invasion och hot.
Det kan jag säga.
Sen blir det då den för oss(?) som allmänhet, den okända och klart diffusa hotnivån som föreligger.
I detta inkluderas möjliga individer som springer Kreml´s ärenden och rent av extraherar information som kan vara en klart potentiell agitator eller ansvarig för invasion till godo vid ett reellt hot.

Försvarsmakten opererar under egna lagar när det gäller möjligt hot, och det finns noll civilsamhället (polisen) kan utföra i viss typ av säkerhetshot-fråga som behövs klargöras.
Det är därtill oantastligt för juridik.
Vilken dag som helst tex, kan försvarsmakten ta hela huvudstadens skärgård i besittning och min-bomba sönder hela djävla botten om dom vill, utan att vare sig Polismyndigheten eller Miljöpartiet har minsta ypp att säga juridiskt.
Man kan även utföra låghöjds överflygningar med Gripen på max över vilken svensk storstad som helst och krossa tusentals fönster och göra +100 pers halvdöva, utan att försäkringsbolag kan yppa ett knyst.

Det är i så fall inte vårt svenska försvar som är anledning till det, utan ett helt annat lands hybris som orsakar sådana scenarier.
Det är ingen Attackmakt vi har gjutit in i den svenska folksjälen sedan Sverige senast låg i krig, utan en Försvarsmakt.
Att då kunna knacka för en frågestund på hos en civilist som potentiellt är en möjliggörare för ovanstående scenarier, är en extremt billig och simpel grej i jämförelse.

Så nu får det lite grann räcka med juridik och åklagare och polis och kränkta bögar som smutskastar grannar som ej deltager i grannsamverkan.
För det kan faktiskt vara något betydligt mer allvarligt än vad någon kan greppa, och som går långt utanför yttrandefrihet, åsiktskontroll och annan typ av obetydlig kränkthet i paritet.

Låt försvarsmaktens djupaste grenar om underrättelse göra vad dom gör, för dom är extremt duktiga på det, och det är för allas bästa.
Det är för att ni ens skall kunna sitta där tillbaka lutade i er soffa eller stol och skriva känsligheter på flashback.
Citera
2024-08-23, 18:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Haha, nä. För att det ska vara åsiktsregistrering krävs inget tvång, det räcker att man registrerar åsikterna.

Jag börjar tro att du fintar aprillo med oss här i tråden.

Han har ju en båt också, bara en idiot kan tycka att det är misstänkt att man även har en mast då.

Jag är seriös, men raljant, då jag lessnat lite på kärringfasoner och begripelsen att sådana här tilltag av försvarsmakten alltid har sin grund i att just du skall kunna leva som du gör.

Det är inte helt normalt att ha en extra mast, och i synnerhet inte en mast som inte ens passar till den båten man äger.
Fråga båtfolk du är förtrogen med.
Jag är inget båtfolk, men det här vet jag.
Googla sedan runt på internationella artiklar om segelbåtsmaster som upptäckts innehålla sändningsutrustning av militär grad.
Citera
2024-08-23, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cigge3
År 1969 förbjöds åsiktsregistrering i svensk lag, och 1977 fördes förbudet in i grundlagen.

Militärerna som utförde åsiktsregistreringen ska få sina gradbeteckningar bortrivna och avskedade från försvaret.

Någon som vet om dom och deras chefer blivit polisanmälda, och vad heter dom?
Det här har inget med åsiktsregistrering att göra.
Citera
2024-08-23, 18:08
Medlem
Cigge3s avatar
Citat:
Bourne ja just det - har hört om honom. Det är han som inte riktigt vet vem han är, vill jag minnas. Huvudstoryn sas.
(skämt åsido är Bourne-filmerna rätt ok)

Röd/blodfärgad ukrainsk flagg blir ju direkt kopplat till ryssland pga pågående invasion och hot.
Det kan jag säga.
Sen blir det då den för oss(?) som allmänhet, den okända och klart diffusa hotnivån som föreligger.
I detta inkluderas möjliga individer som springer Kreml´s ärenden och rent av extraherar information som kan vara en klart potentiell agitator eller ansvarig för invasion till godo vid ett reellt hot.

Försvarsmakten opererar under egna lagar när det gäller möjligt hot, och det finns noll civilsamhället (polisen) kan utföra i viss typ av säkerhetshot-fråga som behövs klargöras.
Det är därtill oantastligt för juridik.
Vilken dag som helst tex, kan försvarsmakten ta hela huvudstadens skärgård i besittning och min-bomba sönder hela djävla botten om dom vill, utan att vare sig Polismyndigheten eller Miljöpartiet har minsta ypp att säga juridiskt.
Man kan även utföra låghöjds överflygningar med Gripen på max över vilken svensk storstad som helst och krossa tusentals fönster och göra +100 pers halvdöva, utan att försäkringsbolag kan yppa ett knyst.

Det är i så fall inte vårt svenska försvar som är anledning till det, utan ett helt annat lands hybris som orsakar sådana scenarier.
Det är ingen Attackmakt vi har gjutit in i den svenska folksjälen sedan Sverige senast låg i krig, utan en Försvarsmakt.
Att då kunna knacka för en frågestund på hos en civilist som potentiellt är en möjliggörare för ovanstående scenarier, är en extremt billig och simpel grej i jämförelse.

Så nu får det lite grann räcka med juridik och åklagare och polis och kränkta bögar som smutskastar grannar som ej deltager i grannsamverkan.
För det kan faktiskt vara något betydligt mer allvarligt än vad någon kan greppa, och som går långt utanför yttrandefrihet, åsiktskontroll och annan typ av obetydlig kränkthet i paritet.

Låt försvarsmaktens djupaste grenar om underrättelse göra vad dom gör, för dom är extremt duktiga på det, och det är för allas bästa.
Det är för att ni ens skall kunna sitta där tillbaka lutade i er soffa eller stol och skriva känsligheter på flashback.

Orkar inte läsa din text då du börjar likna en rättshaverist, det är enkelt.

utanför försvarets lekområde har de inga befogenheter i fredstid.

Punkt.
Citera
2024-08-23, 18:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Är det frågan om det här?

Dan kände obehag och antagligen var besöket ägnat att väcka obehag i juridisk mening då besöket och vissa frågor sannolikt typiskt sett skulle vara obehagligt för vem som helst.
Citera
2024-08-23, 18:29
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Det är inte möjligt att spåra till individ, som du inser.
Däremot vet vi inte om det faktiskt är så.

Utgå från vad man vill/känner sig bekväm med.
Jag tror man ska utgå ifrån att det är fullt möjligt för SÄPO att identifiera användare. Jag är fullt bekväm med mina anförda åsikter.
Citera
2024-08-23, 18:36
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Dan kände obehag och antagligen var besöket ägnat att väcka obehag i juridisk mening då besöket och vissa frågor sannolikt typiskt sett skulle vara obehagligt för vem som helst.

Det är troligtvis feluppfattat att besöket var ämnat att framkalla obehag.
Om man velat så, hade man kommit i uniform och i militärt fordon med normal backup.
Agendan är inte att kväsa och försöka skapa någon form av åsiktsreglering.
Citera
2024-08-23, 18:47
Avstängd
Det är ju minst en användare här inne som arbetar med dessa herrar som bedriver åsiktsregistrering. Ingen orkar sitta hela jävla dagen och svara på varenda fråga som ställs i tråden...

Jag tror att de arbetar för full rulle nu, för att inte folket ska få för sig att vi blivit lurade i hela Ukraina haveriet.

Det är helt sjukt att detta händer just nu, och jag trodde aldrig att det skulle gå så här långt, även i Sverige.

Det är bara att kolla hur det ser ut i UK, för att veta vad som kommer härnäst.
Citera
2024-08-23, 19:03
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Cigge, klart. Men du ämnade ej utveckla någonting tidigare, bara kasta skit.

Men då för att kommentera om att fm inte har befogenheter utanför fredstid.
Jo, det har dom. Vidsträckta sådana. Det finns både arealer och ändå ned på individnivå som fm kan operera om det framkallats pga hot mot säkerhet i riket.

Du och inte ens någon, kommer ens kunna dra ut lagtexter om vilka befogenheter som står till buds givet vissa omständigheter.
Det här är som det är - okända territorier.
Jag vet att jag sticker ut hakan och kommer dras med sedvanlig skitspottning i flashbackanda, men det bekommer mig inte.
Kolla om du kan/vill.

Jag tycker det är upp till dig att presentera bevis på att svenska myndigheter ej behöver följa svensk grundlag och har rätt att trakassera svenska medborgare i deras hem, utan att något brott skett.

Kan du ej presentera dessa bevis borde du hålla igen ditt kakhål..
Senast redigerad av Framtyr 2024-08-23 kl. 19:06.
Citera
2024-08-23, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Jag tycker det är upp till dig att presentera bevis på att svenska myndigheter ej behöver följa svensk grundlag och har rätt att trakassera svenska medborgare i deras hem, utan att något brott skett.

Kan du ej presentera dessa bevis borde du hålla igen ditt kakhål..
Vilket brott anser du att officerarna begick?
Citera
2024-08-23, 19:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det är troligtvis feluppfattat att besöket var ämnat att framkalla obehag.
Om man velat så, hade man kommit i uniform och i militärt fordon med normal backup.
Agendan är inte att kväsa och försöka skapa någon form av åsiktsreglering.

Dan kände obehag, det framgår i medias rapportering om händelsen, jag har uppfattat saken rätt.

Jag skrev ägnat i juridisk mening, inte ämnat ur Försvarsmaktens perspektiv.

Det handlar inte om vad Försvarsmakten försökte uppnå(ämnade), utan hur besöket hos Dan upplevdes av honom och troligen typsikt sett skulle upplevas av random person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in