2024-08-23, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Militär underrättelseverksamhet är såklart reglerat, men oerhört vidsträckt i jämförelse med lagtext vi normalt är bekanta med.
Det här ärendet har utan tvivel passerat genom polisens grenar, för att till slut läggas på försvarsmakten och då blir det ett litet besök helt enkelt.

Nej, det stämmer inte, militär underrättelseverksamhet är lagbunden precis som vilken annan statlig verksamhet som helst, du har nog tittat lite för mycket på hollywood-filmer.
Att det skulle ha passerat "genom polisen grenar" är inte troligt, det är alltid primärt polisen som har hand om civila ordningsfrågor i samhället, mer så att någon i flagg-mannens grannskap själv jobbar på försvarsmakten och ringde MUST.
Senast redigerad av BinaryMachine 2024-08-23 kl. 17:41.
Citera
2024-08-23, 17:30
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Det måste ju handlat om nåt annat/mer - kan de velat kolla om masten på tomten kunde vara en antenn av nåt slag?
Misstänker att det var så ja.
Citera
2024-08-23, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag tror fortfarande inte detta var enligt lagen.

Att ringa på en dörr? Är du efterbliven?
Citera
2024-08-23, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Om de var poliser så står de under polisdatalagen om hanterande av personuppgiftsbehandlig.
Man får inte skapa register hur som helst av ostraffade personer. Framförallt inte om åsikter. Det har prövats förut t,ex med romregistret i Skåne

Vem har sagt att dom skapat något register?
Citera
2024-08-23, 17:34
Medlem
Citat:
Fast det gör dom..Olaga intrång te.x Om militären går in på tomten utan tillstånd kan det utgöra olaga intrång. Ofredande, Om militärens agerande är ägnat att kränka någon eller väcka obehag kan det utgöra ofredande. Missbruk av tjänstemannaställning finns väl också.. Om militären utger sig för att ha en viss befogenhet som hen inte har, eller missbrukar sin ställning för att skrämma eller påverka någon, kan det vara missbruk av tjänstemannaställning.

Är det frågan om det här?
Citera
2024-08-23, 17:37
Medlem
Cigge3s avatar
Citat:
Coolt!
Du är lite av en actionhjälte alltså? Jag tittar ju mest på advokatserier, så berätta gärna vilken actionhjälte du influerats av?

Det är inget förhör, utan ett frivilligt samtal som äger rum. Den politiskt förvirrade Dan beaktas inte, utan man verkar mest nyfiken på blodet på flaggan och segelbåtsmasten.
Dan verkar pratig, så man lyssnar väl då in, då man har intresse i att reda i ett misstänkt säkerhetshot.

Varför ska försvaret vara nyfiken på röd färg på en flagga? det är inte deras uppgift, militären har speciella områden där de får leka krig som de gjort i 100 år och ha sina interna gradbeteckningar som betyder 0 utanför deras lekområde. Om försvaret känner sig kränkt då kan de kontakta polisen som gör en förundersökning där sen en åklagare fattar beslut om de ska gå och fråga flagg ägaren om rödfärgen.

Försvaret har fått hybris när de fick komma med i nato och vill så gärna visa hur lydig hund dom är.

Actionhjälte givetvis Jason Bourne
Senast redigerad av Cigge3 2024-08-23 kl. 17:39.
Citera
2024-08-23, 17:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Nej, det stämmer inte. militär underrättelseverksamhet är lagbunden precis som vilken annan statlig verksamhet som helst, du har nog tittat lite för mycket på hollywood-filmer.
Att det skulle ha passerat "genom polisen grenar" är inte troligt, det är alltid primärt polisen som har hand om civila ordningsfrågor i samhället, mer så att någon i flagg-mannens grannskap själv jobbar på försvarsmakten och ringde MUST.

Tanken har korsat faktiskt, att någon av dessa "höga chefer" faktiskt bor i området, och att tex hennes barn blivit skrämda av flaggan så hon bestämmer sig för att stressa grannen lite.
Men det vet vi inget om, så blir svårt att utgå från.

Vägen sånt här brukar ta är genom vanliga polismyndigheten, men i det här fallet kan det vara att man snappat upp det genom att det faktiskt är som fm´s pressperson säger; Att det pågår annan verksamhet i området.
I det läget är det inget besök i förbifarten utan underbyggt av tidigare infoinhämtning.

Underrättelseverksamhet i dessa kategorier är ändlös juridiskt, i princip.
Om definierbar strimma av säkerhetshot råder mot ett omvärldsläge som kanske betraktas som dagsfärskt, öppnas hela verktygslådan.
Läs gärna på om det, om du hittar något. Tvivlar dock att du hittar något på nätet - det här är forskningsfrågor och inte ens där blir det svart på vitt.
Det ända jag kan säga är att när det gäller militär informationsinhämtning som rör rikets säkerhet, så är det klokt att utgå från att allt utom tvång och våld är tillåtet.
Citera
2024-08-23, 17:39
Medlem
wizzmans avatar
Jag stod parkerad med bilen utanför ett skyddsobjekt för jag skulle kolla några Jas plan som landade. Tog inte mer än 10 minuter så kom det en militär patrullbil med en man i 50 års åldern och började ställa en massa frågor samt skrev ner reg nummret.

När jag frågade om jag inte fick stå där sa han "det finns folk där inne som kanske vill prata mera med dig om din bil syns till här igen" och nickade in mot militärbasen.

Det kändes lite hotfullt och väldigt märkligt man fick en klump i halsen. Väldigt märkligt känsla.
Citera
2024-08-23, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Jag stod parkerad med bilen utanför ett skyddsobjekt för jag skulle kolla några Jas plan som landade. Tog inte mer än 10 minuter så kom det en militär patrullbil med en man i 50 års åldern och började ställa en massa frågor samt skrev ner reg nummret.

När jag frågade om jag inte fick stå där sa han "det finns folk där inne som kanske vill prata mera med dig om din bil syns till här igen" och nickade in mot militärbasen.

Det kändes lite hotfullt och väldigt märkligt man fick en klump i halsen. Väldigt märkligt känsla.

Intressant...verkligen, men har ingen som helst bäring i det här ämnet eftersom det inte finns något militärt skyddsobjekt i villaområdet där mannen bor.
Att försvarsmakten intresserar sig för personer som stryker omkring utanför militära skyddsobjekt är ganska självklart om du tar och tänker efter lite.

Citat:
...

Underrättelseverksamhet i dessa kategorier är ändlös juridiskt, i princip.
Om definierbar strimma av säkerhetshot råder mot ett omvärldsläge som kanske betraktas som dagsfärskt, öppnas hela verktygslådan.
Läs gärna på om det, om du hittar något. Tvivlar dock att du hittar något på nätet - det här är forskningsfrågor och inte ens där blir det svart på vitt.
Det ända jag kan säga är att när det gäller militär informationsinhämtning som rör rikets säkerhet, så är det klokt att utgå från att allt utom tvång och våld är tillåtet.

Nej, svensk underrättelseverksamhet är inte "ändlös juridiskt" hur mycket du än fantiserar om det. Läs gärna på själv innan du skriver en massa strunt som inte stämmer.
Senast redigerad av BinaryMachine 2024-08-23 kl. 17:47.
Citera
2024-08-23, 17:44
Medlem
negers avatar
Citat:
Jag tycker dom är otäcka.. dom har inget att göra med vad man har för flagga eller inte.
Vad hade hänt om han sagt Ryssland? Ja stalkers är riktigt otäcka. Vi har yttrandefrihet i Sverige och dom ville helt klart tysta ner honom om det visade sig att han var pro-ryss.
Nu förstår man också varför svensk media inte heller får skriva något dåligt om Ukraina det kontrolleras även dom.

Dom har mycket att göra med vilken flagga man har. Det är så enkelt. Dom gör ett bra jobb. Om någon sprider pro ryska ideer så ska dom tystas ner, låsas in och kölhalas.
Citera
2024-08-23, 17:45
Medlem
AegWyrs avatar
Haha, det verkar ha varit klåpardivisionen som kom och knackade på av filmerna att döma.

Måste medge att jag finner det lite osnyggt. Men jag är inte särskilt förvånad, det är vad 15-20 år sedan som MUST avslöjades med att rensa postfack för någon högergruppering, så att de pysslar med inhemska operationer i annat än direkt försvarssyfte är ju känt sedan länge.
Citera
2024-08-23, 17:47
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Intressant...verkligen, men har ingen som helst bäring i det här ämnet eftersom det inte finns något militärt skyddsobjekt i villaområdet där mannen bor.
Att försvarsmakten intresserar sig för personer som stryker omkring utanför militära skyddsobjekt är ganska självklart om du tar och tänker efter lite.
Jag strök inte omkring jag stod parkerad vid en allmän landsväg på en liten ficka. Klart jag förstår att dom är intresserade med all rätt.
Det var sättet han bemötte mig på och vad han sa som kändes onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in