2022-04-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StationOdenplan
Hej, jag återvänder nu till denna tråd för att en gång för alla svara på frågan "Hur kör man i Brommaplansrondellen?"

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, för vilket jag blev påhoppad av en samling småstadsbilister och paragrafryttare, så kör man såhär i Brommaplansrondellen:

Om du ska ut ur rondellen första eller andra utfarten från den där du åker in skall du ligga i högerfil. Annars skall du ligga i vänsterfil. När du ligger i vänsterfil och skall lämna rondellen byter du till högerfilen mellan utfarten som du skall ta och den som kommer innan. Lämna företräde åt dem som ligger i innerfil.

Så enkelt är det och nej, det är inte så som det står i trafikreglerna, men det är så man kör i Brommaplansrondellen. Jag har kommit fram till detta genom att noggrant observera mig själv och mina medtrafikanter när jag dagligen kört genom och överlevt denna förhatliga(?) cirkulationsplats under de senaste 20 åren.

Du menar väl väl lämna företräde åt dom som ligger i yttre körfältet om man räkar från cirkulations mitt, du skall alltså lämna företräde när du skall ut ur cirkulationen om du har fordon på din högra sida
Citera
2022-04-10, 05:20
Medlem
llundberg57s avatar
När jag bodde på Ekerö så körde jag igenom där ett par gånger varje dag utan problem.
Vad fan är ni för jävla stolpskott som inte fattar.
Kommer man från Ekerö och ska in till stan så ligger man i ytterfilen, ska man till Solna så kan man ligga i inner eller ytter, ska man till Spånga eller Vällingby så ligger man i innerfilen.
Citera
2024-08-22, 01:38
Medlem
Inga skyltar? Nu vet jag inte exakt hur rondellen ser ut eller vad du är osäker på, men det återkommande problemet verkar vara så fort det blir flera filer.

Om du ligger i ytterfilen och snurrar runt när båda filerna leder ut ur rondellen utgår alla andra ifrån att du ska svänga av. För annars ligger man inte i ytterfil. Och så blir det krock om du då fortsätter vänster istället.

Bästa är nog att bara inte lägga dig i ytterfilen om du inte ska svänga av, och inte lägga dig i innerfilen om du inte ska vidare. Men det är ju inte olagligt att ligga i ytterfilen och köra förbi en avfart, kanske till och med rekommenderat om det är tjockt med trafik i båda filerna, skrikande ungar i samtliga bilar och en massa körfältsbyten bara för att köra "korrekt" istället blir riskfyllt.

(Ledsen om detta inte blev aktuellt här)
Citera
2024-08-22, 23:48
Medlem
denna rondell är livsfarlig att köra i rusningstrafik hem runt 17-18.00 en november, decvemnberkväll. sätt många snutar och ambulanser som fått pallra sig dit. sommartid är väl rätt okej. håll andan, in och ut. och be till gud. men på vintern its gonna take some lifes.
Citera
2024-08-23, 12:56
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylfo
Ja, hur i helvete kör man i denna skit cirkulationsplatsen? Jag kör inte där ofta men ibland måste jag och alla gånger blänger folk som att man är efterbliven.

När man kommer från Drottningholm på Drottningholmsvägen och ska rakt fram till Kvarnbacksvägen ska man då köra i innerfil eller ytterfil i cirkulationen? Till en början körde jag i ytterfil för det känns mest logiskt. Men 9 av 10 bilar kör innerfil så nu har jag också börjat med det. Men då blänger ju folk som kör ytterfil. Så vad man än gör så verkar det vara "fel".

Så, hur kör man egentligen?

Har tidigare jobbat som chaufför, i många år - och slog tidigt fast att det där är Stockholms farligaste rondell. Jag har säkert tusentals timmars erfarenhet av bilåkning, men varje gång man kör in i rondellen drar man en djup suck och hoppas på det bästa. Ett haveri deluxe är vad det är.
Citera
2024-08-23, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tylfo
Ja, hur i helvete kör man i denna skit cirkulationsplatsen? Jag kör inte där ofta men ibland måste jag och alla gånger blänger folk som att man är efterbliven.

När man kommer från Drottningholm på Drottningholmsvägen och ska rakt fram till Kvarnbacksvägen ska man då köra i innerfil eller ytterfil i cirkulationen? Till en början körde jag i ytterfil för det känns mest logiskt. Men 9 av 10 bilar kör innerfil så nu har jag också börjat med det. Men då blänger ju folk som kör ytterfil. Så vad man än gör så verkar det vara "fel".

Så, hur kör man egentligen?

Att det blängs är för att stockholmarna själva inte vet hur man kör och försöker hitta vägledning.
Citera
2024-08-23, 13:03
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
denna rondell är livsfarlig att köra i rusningstrafik hem runt 17-18.00 en november, decvemnberkväll. sätt många snutar och ambulanser som fått pallra sig dit. sommartid är väl rätt okej. håll andan, in och ut. och be till gud. men på vintern its gonna take some lifes.
Det där är ju bara hittepå. Varför skulle den vara livsfarlig? Det är i princip en vanlig rondell. Alla kör i ca 30 km/h. Tror inte du har sett en enda polis eller ambulans inne i ditt pojkrum.
Citera
2024-08-23, 13:07
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Har tidigare jobbat som chaufför, i många år - och slog tidigt fast att det där är Stockholms farligaste rondell. Jag har säkert tusentals timmars erfarenhet av bilåkning, men varje gång man kör in i rondellen drar man en djup suck och hoppas på det bästa. Ett haveri deluxe är vad det är.
Farlig om man är en värdelös bilförare kanske. Annars inte. Det är i princip en vanlig rondell. Alla kör i ca 30 km/h så inte mycket kan hända.
Citera
2024-08-23, 13:10
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Farlig om man är en värdelös bilförare kanske. Annars inte. Det är i princip en vanlig rondell. Alla kör i ca 30 km/h så inte mycket kan hända.

Jag jobbade i närheten av Brommaplan förut och var tvungen att botanisera i den här rondellen 4-5 ggr per dag. Den är farlig för att det är så enormt mycket trafik där omkring. När man var där kl 08 på morgonen och allt står still så börjar folk bli stressade och göra Hawaii-eskapader för att de vill fram och trängas till varje pris för att inte komma sent till jobbet. Det är också ett helvete runt kl 17.

Visst, trafiken är hemsk i hela staden, men det var trafikstockning där kanske 95% av alla dagar jag kan minnas - och när trafiken går sakta, det är då otåliga människor börjar köra konstigt.
Citera
2024-08-23, 13:31
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag jobbade i närheten av Brommaplan förut och var tvungen att botanisera i den här rondellen 4-5 ggr per dag. Den är farlig för att det är så enormt mycket trafik där omkring. När man var där kl 08 på morgonen och allt står still så börjar folk bli stressade och göra Hawaii-eskapader för att de vill fram och trängas till varje pris för att inte komma sent till jobbet. Det är också ett helvete runt kl 17.

Visst, trafiken är hemsk i hela staden, men det var trafikstockning där kanske 95% av alla dagar jag kan minnas - och när trafiken går sakta, det är då otåliga människor börjar köra konstigt.
Mycket bilar är nte detsamma som farlig. Snarare tvärtom då det går långsammare då. Tycker man mycket bilar är farligt har man andra problem. Nu var TS fråga hur man kör i Brommaplansrondellen?

Svaret är att man kör som i en vanlig rondell, även som osäker bilist som tycker mycket bilar är farligt.
Citera
2024-08-23, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det där är ju bara hittepå. Varför skulle den vara livsfarlig? Det är i princip en vanlig rondell. Alla kör i ca 30 km/h. Tror inte du har sett en enda polis eller ambulans inne i ditt pojkrum.

har för mej att det är skyltat som 50 i rondellen. fort går det iaf, annars kommer man aldrig ens in.
alla andra rondeller i södra stockholm är små, det går inte att jämflöra. brommaplansrondellen är liksom den enda du kommer att ha problem med nånsin - den enda av sitt slag.
Senast redigerad av fonzen 2024-08-23 kl. 16:36.
Citera
2024-08-23, 19:04
Medlem
Brommaplan är...speciell helt klart.

Under min första uppkörning för drygt 30 år sedan så tvingade inspektörs-slinkan mig att köra igenom den tre! gånger.

Jag fixade det men blev så speedad av adrenalinet att jag missade ett rödljus 5 minuter senare och blev korrekt underkänd men jag svor rätt länge över de där tre passagerna.

Numera tycker jag inte att den är läskig eller svår men visst, jag är VÄLDIGT uppmärksam på min omgivning när jag kör igenom den och är övertydlig med blinkers och försöker söka andra bilisters blick om dom beter sig osäkert så att jag kan försöka gissa mig till vart dom ska innan jag manövrerar själv.

Sen kör jag alltid långsamt och försiktigt...finns ingen anledning att hetsköra i BP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in