2021-12-10, 22:51
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylfo
Ja, hur i helvete kör man i denna skit cirkulationsplatsen? Jag kör inte där ofta men ibland måste jag och alla gånger blänger folk som att man är efterbliven.

När man kommer från Drottningholm på Drottningholmsvägen och ska rakt fram till Kvarnbacksvägen ska man då köra i innerfil eller ytterfil i cirkulationen? Till en början körde jag i ytterfil för det känns mest logiskt. Men 9 av 10 bilar kör innerfil så nu har jag också börjat med det. Men då blänger ju folk som kör ytterfil. Så vad man än gör så verkar det vara "fel".

Så, hur kör man egentligen?
Jag kör där varje dag & den utfaren så ligger jag i innerfilen tills jag passerar avfarten innan jag ska ta ut mot kvarnbacksvägen, där byter jag fil..
Tycker inte brommarondellen är ngt speciellt, bara att ha det i åtanke att ingen annan kan köra och akta sig för de som byter fil felaktigt vilket sker ofta på när man ska ut mot Drottningholm igen.
Citera
2021-12-14, 18:00
Medlem
Tomatpures avatar
Underdimensionerad för den trafik den mottar, hade varit bättre med enbart 1 fil i rondellen för att förebygga förvirring.
Citera
2021-12-14, 19:02
Medlem
Citat:
Ja, hur i helvete kör man i denna skit cirkulationsplatsen? Jag kör inte där ofta men ibland måste jag och alla gånger blänger folk som att man är efterbliven.

När man kommer från Drottningholm på Drottningholmsvägen och ska rakt fram till Kvarnbacksvägen ska man då köra i innerfil eller ytterfil i cirkulationen? Till en början körde jag i ytterfil för det känns mest logiskt. Men 9 av 10 bilar kör innerfil så nu har jag också börjat med det. Men då blänger ju folk som kör ytterfil. Så vad man än gör så verkar det vara "fel".

Ytterfilen, alltid ytterfilen i alla större cirkulationsplatser. Främst i denna CP.
Citera
2021-12-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
De som ligger i den yttre filen ska lämna företräde för de som vill byta från den inre filen.

Haha, nej. Vad fanken har du fått det i från?
Citera
2021-12-14, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Om jag kan låna tråden för en liknande fråga:
Jag ligger innerst i en tvåfilig rondell. Jag vill byta till den yttre filen för att köra ut i den andra utfarten (av 3 möjliga). En annan bil ligger i ytterfilen bredvid, strax bakom mig (som ser ut att vilja köra ut på 3e avfarten). Ska jag helt enkelt köra ett extra varv tills ingen blockerar mitt filbyte eller har den andra väjningsplikt? Båda är i rondellen samtidigt så ingen har företräde "i rondellen" mot varandra. Skulle jag lagt mig i ytterfilen direkt?

Du har väjningsplikt då du byter fil. Så ja, antingen kör du ett varv extra eller så bromsar du in.
Citera
2021-12-14, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Haha, nej. Vad fanken har du fått det i från?

Det var regeln innan nån jävla sittkissare ändrade för att snöflingor och betahens inte klarade av rondellkörning, de sänkte kraven så även efterblivna skulle få körkort, lika dumt som att tillåta uppkörning med automatlåda.
Citera
2021-12-14, 19:33
Medlem
Citat:
Det var regeln innan nån jävla sittkissare ändrade för att snöflingor och betahens inte klarade av rondellkörning, de sänkte kraven så även efterblivna skulle få körkort, lika dumt som att tillåta uppkörning med automatlåda.

Nja, det var HD, på Vägverkets yttrande, som kom fram till att fordonets placering på väg inför och i korsning inte kan gälla i större cirkulationsplatser. Sedan vantolkade Transportstyrelsen detta till hittepåregler om att blinka ut och ditten och datten. Eftersom att Transportstyrelsen är den myndighet som har tolkningsföreträde så gäller alla idiottolkningar som TS gör tills HD kommer med annat.
Citera
2021-12-14, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nja, det var HD, på Vägverkets yttrande, som kom fram till att fordonets placering på väg inför och i korsning inte kan gälla i större cirkulationsplatser. Sedan vantolkade Transportstyrelsen detta till hittepåregler om att blinka ut och ditten och datten. Eftersom att Transportstyrelsen är den myndighet som har tolkningsföreträde så gäller alla idiottolkningar som TS gör tills HD kommer med annat.

En annan detalj jag hatar är att nåt miffo börjat handikappanpassa rondeller med rödljus i dom så att inget funkar bara för att bönder som inte kan köra bil envisas med att åka till Stockholm och fjanta runt. Lantisar kan inte köra bil, sluta försök bara, ta bussen istället.
Citera
2021-12-15, 08:44
Medlem
Citat:
En annan detalj jag hatar är att nåt miffo börjat handikappanpassa rondeller med rödljus i dom så att inget funkar bara för att bönder som inte kan köra bil envisas med att åka till Stockholm och fjanta runt. Lantisar kan inte köra bil, sluta försök bara, ta bussen istället.

Håller med om att trafikljus inte hör hemma i rondeller, men det kan finnas undantag tycker jag.

T.ex. på en kraftig trafikerad led där erfarenhet har visat att räddningstjänst har svårt att komma fram. Då skulle räddningstjänsten kunna stoppa alla riktningar utom från den de kommer ifrån och därmed ta sig fram mycket lättare.

I övrigt tycker jag alla kör utan lysen i en rondell.
Citera
2022-04-09, 15:24
Medlem
Hej, jag återvänder nu till denna tråd för att en gång för alla svara på frågan "Hur kör man i Brommaplansrondellen?"

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, för vilket jag blev påhoppad av en samling småstadsbilister och paragrafryttare, så kör man såhär i Brommaplansrondellen:

Om du ska ut ur rondellen första eller andra utfarten från den där du åker in skall du ligga i högerfil. Annars skall du ligga i vänsterfil. När du ligger i vänsterfil och skall lämna rondellen byter du till högerfilen mellan utfarten som du skall ta och den som kommer innan. Lämna företräde åt dem som ligger i innerfil.

Så enkelt är det och nej, det är inte så som det står i trafikreglerna, men det är så man kör i Brommaplansrondellen. Jag har kommit fram till detta genom att noggrant observera mig själv och mina medtrafikanter när jag dagligen kört genom och överlevt denna förhatliga(?) cirkulationsplats under de senaste 20 åren.
Citera
2022-04-09, 21:18
Medlem
WildBillKelsos avatar
Kör den CP regelbundet flertal gånger i veckan, inga problem alls, visst tempot är högt.

Men som föregående skrev, rätt placering så är saken klar.

Fasiken många är livrädda för den CP platsen, luckor kommer hela tiden o det gäller o hänga med,

Fan bilade genom Europa, Frankrike var ett tempo som hette duga på vissa ställen men tom det efteråt var en "Walk In The Park", uppmärksamhet och häng med tempo.
Citera
2022-04-09, 22:26
Medlem
Citat:

Instämmer den är urbota korkat byggd, jag tar den fil som passar bäst oavsett vart jag ska just pga det ser ut som en krigszon där mestadels jämt, det enda jag behöver tänka på är att samtliga som skall in i cirkulationen har väjningsplikt mot all trafik i cirkulationen, och jag har väjningsplikt mot trafik i det yttre körfältet när jag skall byta fil från inre till yttre körfältet, likså har jag skyldighet att använda körriktningsvisare när jag lämnar cirkulationen eller byter körfält
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in