2021-12-06, 20:42
Medlem
Tylfos avatar
Ja, hur i helvete kör man i denna skit cirkulationsplatsen? Jag kör inte där ofta men ibland måste jag och alla gånger blänger folk som att man är efterbliven.

När man kommer från Drottningholm på Drottningholmsvägen och ska rakt fram till Kvarnbacksvägen ska man då köra i innerfil eller ytterfil i cirkulationen? Till en början körde jag i ytterfil för det känns mest logiskt. Men 9 av 10 bilar kör innerfil så nu har jag också börjat med det. Men då blänger ju folk som kör ytterfil. Så vad man än gör så verkar det vara "fel".

Så, hur kör man egentligen?
Citera
2021-12-06, 20:46
Medlem
Flaskhalsats avatar
Man kör in i rondellen och därefter kör du mitt i båda filer så att ingen halvalkad fotbollsmorsan från Traneberg kan klippa dig med sin förmånsbil. Den där rondellen är nog bland de fem mest idiotiska byggnadsmässiga misstagen gjorda i Stockholms län, maken till total jävla hjärnkollaps har jag aldrig sett tidigare.
Citera
2021-12-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tylfo
Ja, hur i helvete kör man i denna skit cirkulationsplatsen? Jag kör inte där ofta men ibland måste jag och alla gånger blänger folk som att man är efterbliven.

När man kommer från Drottningholm på Drottningholmsvägen och ska rakt fram till Kvarnbacksvägen ska man då köra i innerfil eller ytterfil i cirkulationen? Till en början körde jag i ytterfil för det känns mest logiskt. Men 9 av 10 bilar kör innerfil så nu har jag också börjat med det. Men då blänger ju folk som kör ytterfil. Så vad man än gör så verkar det vara "fel".

Så, hur kör man egentligen?
Om det är markerat skall man följa Pilarna men dom är inte tvingande bara rekomenderade,, omarkerat kör man höger fil rakt igenom Cirkulation. Den markerade filen har man väjningsplikt i Innerfil om man gör filbyte. ytter fil skall följa pilar men väljer man trotsa det så vid kollison blir det i regel 50/50 vållande underlåtenhet följa markering samt inte iaktagit hänsin vid filbyte

https://www.transportstyrelsen.se/sv...eller%20stanna.
Citera
2021-12-06, 20:58
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Det gör man helst inte. Sveriges i särklass sämsta trafikplats. Jag kör hellre en omväg runt den, och sparar oftast tid på det.
Citera
2021-12-06, 21:01
Medlem
Tylfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Man kör in i rondellen och därefter kör du mitt i båda filer så att ingen halvalkad fotbollsmorsan från Traneberg kan klippa dig med sin förmånsbil. Den där rondellen är nog bland de fem mest idiotiska byggnadsmässiga misstagen gjorda i Stockholms län, maken till total jävla hjärnkollaps har jag aldrig sett tidigare.
Tack jag ska ärligt börja med det. Alltid dessa satans fotbollsmammor som ska förstöra ens dag.
Citera
2021-12-06, 21:05
Medlem
Har kört massor av gånger kors och tvärs runt denna rondell genom åren, första gången på 80talet eller så, senast förra året har jag för mig. Körde dessutom distributionstrafik i Sthlm city och omnejd med paketbilar och lastbilar av olika storlek 1990-95, och passerade då denna rondell massor av gånger. Kan inte minnas att jag upplevt några problem någonsin att tala om i denna rondell. Man har koll på vart man ska, kollar vad skyltar och vägmarkeringar säger, och vad andra trafikanter pysslar med eller kan tänkas komma att göra, och kör därefter. Easy peasy, typ…
Citera
2021-12-06, 21:07
Medlem
När min fru tog körkort sa körskolläraren att det är hopplöst att följa reglerna där; ligg alltid i ytterfilen även om du ska svänga vänster. Se bara upp för dårar som byter fil för att svänga ut.
Citera
2021-12-06, 21:13
Medlem
Tylfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har kört massor av gånger kors och tvärs runt denna rondell genom åren, första gången på 80talet eller så, senast förra året har jag för mig. Körde dessutom distributionstrafik i Sthlm city och omnejd med paketbilar och lastbilar av olika storlek 1990-95, och passerade då denna rondell massor av gånger. Kan inte minnas att jag upplevt några problem någonsin att tala om i denna rondell. Man har koll på vart man ska, kollar vad skyltar och vägmarkeringar säger, och vad andra trafikanter pysslar med eller kan tänkas komma att göra, och kör därefter. Easy peasy, typ…
Finns kanppt skyltar eller markeringar där nu. Antar att det är därför ingen vet hur man beter sig där i
Citera
2021-12-06, 21:26
Medlem
Jag bor inte i Stockholm så vet inte om det är ombyggt sedan denna artikel från -17

https://www.mitti.se/nyheter/hur-ska...aNpWTxrAGVrDw/
(video)

Såhär ska du göra:

1. Eftersom det inte finns några skyltar som säger något annat så är det faktiskt okej att ligga i ytterfil hela varvet runt. Däremot är det skillnad på vad du bör och vad du får göra. Du gör livet lättare för dig själv och får gladare medtrafikanter om du lägger dig i innerfilen när du ska åka längre i rondellen.

2. Du är faktiskt skyldig att blinka höger när du ska ut ur en rondell. Däremot måste du inte blinka vänster för att visa att du ska fortsätta runt i rondellen.

– Men man bör göra det, det underlättar väldigt mycket, säger Tom Wahlberg.
Citera
2021-12-06, 21:31
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
När min fru tog körkort sa körskolläraren att det är hopplöst att följa reglerna där; ligg alltid i ytterfilen även om du ska svänga vänster. Se bara upp för dårar som byter fil för att svänga ut.

Idioter som dig som pajar hela funktionen av rondellen.

Fattar man inte hur man ska köra i en rondell kan man stanna hemma.
Citera
2021-12-06, 21:32
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Det gör man helst inte. Sveriges i särklass sämsta trafikplats. Jag kör hellre en omväg runt den, och sparar oftast tid på det.

Ja, Bromma rondellen är speciell😉 undrar hur många olyckor det har varit där?
Citera
2021-12-06, 21:37
Medlem
Zunars avatar
Det är en helt unik rondell och är väl den enda i landet med typ sex in/utfarter. Helt Hawaii.

Man tar det lugnt och anpassar sig efter övrig rytm men den är givetvis oerhört stressande för den ovana föraren.

Jag kommer oftast från Alvik och ska mot Drottningholm, lägger mig därför i god tid i vänster fil in i rondellen, cruisar sakta i innervarv förbi tre (!) utfarter innan jag glider ut till höger och tar av.

Sedan kommer nästa utmaning direkt med övergångsställe och bussfiler/utfarter.

Brommaplan är verkligen trafikens eldprov i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in