2024-08-22, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vad jag menade var att de kanske hade en misstanke om att personen var en rysk spion.

Spioner tenderar att flyga under radarn och inte skylta med sina åsikter…
Citera
2024-08-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja men nu var de på någon annans mark. Där har de ingen rätt alls. Militärpolis används i Sverige enbart för att dirigera militärens egna fordon.

Det bör borde de inblandade likväl som du känna till, men tydligen inte.

Förlåt, jag har aldrig påstått att dessa två var just militärpoliser. Kom in på det av någon annan anledning.

Ok så dom dirigerar endast trafik? Det får dom ju inte heller göra enligt något inlägg här ovan.

Ser rätt ofta beväpnad militärpolis eskortera lastbilar också. Åker dom bara med så för att dom ska kunna ringa vanliga polisen om någon galning skulle göra något?
Citera
2024-08-22, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Om det gäller material och/eller personal med koppling till Försvarsmakten ja. Om inte, nej.

Det är som att du inte kan läsa.

Det står ju ordagrant i wikipedia.

Ingen vet heller om dessa 2 från Försvarsmakten var militärpoliser. Det var en gissning från din sida.

Du har helt rätt - var dessa två kom ifrån har jag ingen aning om. Jag hamnade i en offtopic diskussion om militärpolisen. Ursäkta.

Men för övrig då är vi ändå på ganska samma spår. Dom får agera mot vem som helst var som helst så länge det kan kopplas till försvarsmaktens personal/material. Detta tycker jag låter som polisiär befogenhet i någon mening…

Dvs tvärt om vad VoldemortZelenskyj påstår, att dom inte får ha polisiära befogenheter.

Och någon annan som påstod att dom bara får dirigera trafik.

Och någon tredje som påstår att dom inte ens får stoppa dig…
Citera
2024-08-22, 23:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Kalla det åsiktskontroll och likställ med SS-besök i integritetsdelen om man vill, absolut.
Men jag anser ju syftet vara ett annat än byggandet av ett nytt tredje rike med kartläggning och utplåning av oliktänkade, och att åsiktskontrollen här syftar på förmågan att kunna skydda sitt land från fientligt inställd krigsmakt med hotbild ändrad kraftigt uppåt.

Om man skall hårddra det är röstning också en åsiktskontroll, men här väljer ju själv Dan att gå ut i media och försöka underbygga sin egen agenda och oemotsagd måla upp det precis som han tycker, medans försvarsmakten faktiskt skött det superdiskret, och tom dyker upp i hyrbil från Hertz.
Om det vore en åsiktskontroll av det slaget som vore fel och farlig för staten och allmänheten, hade man dykt upp i uniformer och i större grupp, samt i fordon som direkt går att härleda till militär, då sådan åsiktskontroll som påskinas av flera i tråden alltid är förenlig med att just uppvisa att man utför åsiktskontroller för att gjuta in att dom åsikterna minsann inte är okej.

Men om vi förutsätter att denne Dan verkligen är en ful fisk. Hur sannolikt är det då att denne skulle flagga detta för sin omgivning - och här genom att för säkerhets skull hissa en flagga i topp? Den här spaningen ligger på Kalle Anka nivå. Är det verkligen så illa ställt med kompetensen i Svea Rike.
Citera
2024-08-22, 23:24
Medlem
Ja Dan lär ju få en bragdmedalj av ryssen nu är han exponerar två militanta dörrknackare.

Har svenska militären återupplivat de forntida tavelförsäljarna som knackade dörr under kalla kriget?
Citera
2024-08-22, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Men om vi förutsätter att denne Dan verkligen är en ful fisk. Hur sannolikt är det då att denne skulle flagga detta för sin omgivning - och här genom att för säkerhets skull hissa en flagga i topp? Den här spaningen ligger på Kalle Anka nivå. Är det verkligen så illa ställt med kompetensen i Svea Rike.

Den sannolikheten är ganska hög.
En ganska stor del av de som begår olika former av terrordåd har varit ganska öppna med sina extrema åsikter.
Inte sällan publiceras mer eller mindre direkta hot på sociala medier.

Det är ju inte så att de trodde att Dan kanske var en rysk spion.
Däremot kanske de trodde att det var någon med extrema åsikter som kanske kan reagera våldsamt.
En sådan person är ett potentiellt hot om man har en säkerhetsoperationen i närområdet.
Citera
2024-08-22, 23:32
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Försvarsmakten har väl ingen befogenhet hos civila i fredstid?

De har samma befogenheter som alla andra att ringa på någons dörr och fråga om de är nyfikna på något. Så länge de inte upprepar det ofta nog att bli ett ofredande, eller kommer och ringer på opassande tidigt eller sent.

Det kan vara bra för försvarsmakten att veta att det finns mongon i befolkningen som tror att de uttrycker sympati för Ukraina genom att skända den Ukrainska flaggan.
Citera
2024-08-22, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Är detta inte Säpos roll? Är det så vi ska använda oss av våra wokade värnpliktiga?
JO, civil inrikesövervakning är gestapos område. Nu jobbar MUST parallellt med gestapo och skiter i vad sin civila syster gör. Must är lika mycket försvarsmakten som gestapo är polismyndighet, dvs inget alls. Det finns inga värnpliktiga hos MUST helt enkelt.

Se MUST och gestapo som en militär och en civil gren liknande CIA, Mi6, Mozad, Sanlhi etc.

Det var inte FM som knackade på hos mannen utan underrättelseofficerare från MUST, som sällan är ute och övar med FMs trupper.
Citera
2024-08-22, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Om du talar om militära förråd, ja. I annat fall, nej. De FÅR inte ha polisiära befogenheter i civilsamhället. Det har varit så sedan 1969.

Skall dock påpekas att militära fordon och konvojer kan vara skyddsobjekt.
Då har medföljande skyddsvakterna en del polisiära befogenheter.

Om du ställer dig och försöker blockera en militärtransport med vapen så kommer medföljande MP/skyddsvakter ingripa med kraft.
Det är inte något snack om att invänta polis.

Däremot måste de som omhändertas eller grips överlämnas skyndsamt till polis så en grupp skyddsvakter skulle tvingas kvarstanna med de omhändertagna/gripna.
Citera
2024-08-23, 00:51
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azonto
Om man ser inte ser problemet med det här så lär man trivas i en diktatur.

Ja precis.

Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vad jag menade var att de kanske hade en misstanke om att personen var en rysk spion. Då är det väl inte så märkligt om de vill kolla upp det hela. Jag kan tycka att det verkar rimligt att de kollar upp alla som hissar utländska flaggor, det är ett ovanligt och lite misstänkt beteende. Även att hissa svensk flagga när det inte är flaggdag är suspekt. Vem gör det om inte nazister?

Finns du på riktigt? Jag menar, om man är paranoid schizofren så kan man se något suspekt i allt, även misstänka sin egen skugga för att vara en spion.

Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
I många lägenhetsfönster hänger palestinaflaggor. Många anhängare av Palestina anses ju vara tänkbara våldsverkare och då borde svensk militär och polis få göra kontroller i dessa lägenheter och fråga de boende vad de har för åsikter. Men detta sker inte vad jag vet.

Sverige rent generellt är hyfsat korkat skulle jag säga, och makthavarna korrumperade. Här gäller dubbla måttstockar för vilka flaggor som man hissar. Det är ändå bara en tygbit med lite färg på, big deal, lämna folk ifred istället. Frihet åt alla.

Det finns fortfarande för många som hoppat på bandvagnen ner i helvetet (totalitarism), och än så länge för få med fasta principer, såsom yttrandefrihet, även för åsikter man inte delar.
Senast redigerad av E-Mac. 2024-08-23 kl. 00:53.
Citera
2024-08-23, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det finns inget krig i vår närhet. Du menar att det faktum att svenska staten stödjer Långtbortistan i deras krig mot bananrepubliken Rost och olja skulle medge att försvarsmakten helt plötsligt sätter igång med att åsiktsregistrera civilister som råkar hissa fel flagga?

Jo det fins ett krig i vår närhet. Just nu är den fronten väldigt långt bort ifrån oss. Men flyktingströmmar och flyende desertörer borde kunna ge ledtrådar vad försvaret letar efter. Men visst vi kan ju sätta den enskildes rätt som individ före alt anat och strunta i att det härjar runt desertörer med okänt motiv i vårt land. Eller nä jag har betalt skatt för det här kalaset och tycker försvaret ska fortsätta göra ett bra jobb.
Citera
2024-08-23, 02:02
Medlem
Rösterna är ju manipulerade till den grad att det knappt går att tyda ett ord av konversationen.
Varför inte lägga till text?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in