2024-08-22, 22:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snuckeduck
Ja?

” Förenklat har militärpolisen samma befogenheter som den civila svenska polisen, men endast inom Försvarsmakten, varmed avses såväl geografisk plats som person och materiel tillhörande Försvarsmakten.”

” Exempel på konkreta uppgifter är hantering av frihetsberövade personer, brottsutredningar, kriminalunderrättelsetjänst, personskydd”

Tolkar du detta som att om någon civilperson genomför sabotage stöld osv så ska militärpolisen ringa polisen? Haha

Dom får heller inte dirigera civil fordonstrafik heller? Larva dig inte.

Se fetstil. På Försvarsmaktens områden.

Du tolkar hela Sverige som Försvarsmaktens område?
Citera
2024-08-22, 22:39
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ja tillsammans med den svenska för att visa solidaritet. Korkat och idiotiskt? Ja. Kommunen är skattepengar och ska vara politiskt obundet.

Men Kommunala flaggstänger är inte privatpersoners flaggstänger. Det är två olika saker.

Hissar man andra länders flaggor hemma så är risken överhängande att man besök. Det är inte så svårt att begripa.
Men det är ju hyfsat vanligt med andra länders flaggor vid torp och villor. Främst danska, norska givetvis, men även andra länders har jag sett. Ingen verkar bry sig om det. Och hur brukar det vara vid studentavslutningen i Sverige? Hur många utländska flaggor ser man inte då? Försvaret har lite att jobba på där...
Citera
2024-08-22, 22:40
Bannlyst
Citat:
Tolkar du detta som att om någon civilperson genomför sabotage stöld osv så ska militärpolisen ringa polisen?

Ja, de får inte ingripa på annat sätt än envarsgripande.

Citat:
Dom får heller inte dirigera civil fordonstrafik heller? Larva dig inte.

Som kapten sa i lumpen: ställ dig inte mitt i vägen!
Citera
2024-08-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Stuntprat att försvaret får "göra precis vad de vill". Har du hört talas om Ådalen och vad som hände därefter? Och som redan konstaterats i tråden är militärpolisens uppgift att hålla ordning på andra militärer, inte civilister.

Ådalen har ju noll med denna diskussion att göra. Det var polisen som begärde hjälp av militären mot demonstranter. Vilket du säkert vet.

Och återigen då; när det kommer busar och försöker stjäla vapen tex? Då ska dom ringa den vanliga polisen?
Det är väl givet att militärpolis/skyddsvakt agerar mot vem som helst då. Nästan löjligt att tro något annat.
Citera
2024-08-22, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Se fetstil. På Försvarsmaktens områden.

Du tolkar hela Sverige som Försvarsmaktens område?

Så under förflyttning efter en väg får dom inte agera?

Inte heller vid en övning inne i en stad? Då ska dom snällt titta på tills vanliga polisen kommer?
Citera
2024-08-22, 22:44
Bannlyst
Citat:
Och återigen då; när det kommer busar och försöker stjäla vapen tex? Då ska dom ringa den vanliga polisen?
Det är väl givet att militärpolis/skyddsvakt agerar mot vem som helst då. Nästan löjligt att tro något annat.

Om du talar om militära förråd, ja. I annat fall, nej. De FÅR inte ha polisiära befogenheter i civilsamhället. Det har varit så sedan 1969.
Citera
2024-08-22, 22:45
Bannlyst
Citat:

Inte heller vid en övning inne i en stad? Då ska dom snällt titta på tills vanliga polisen kommer?

Du kan enkelt testa detta själv: ställ dig mitt i vägen för en bandvagn och gör en Himmelska friden. De kan inte flytta på dig. De får inte flytta på dig.
Citera
2024-08-22, 22:45
Avslutad
Citat:
Fast det första är ju väldigt fel min vän. Om du som civilperson ger dig på något som har med försvarsmakten att göra tex skulle försöka knycka något, ta dig in så har dom all rätt att agera mot vem som helst.

Tror du tex att det finns militärpolis för att namnet låter skojigt?

Ja men nu var de på någon annans mark. Där har de ingen rätt alls. Militärpolis används i Sverige enbart för att dirigera militärens egna fordon.

Det bör borde de inblandade likväl som du känna till, men tydligen inte.
Citera
2024-08-22, 22:47
Avslutad
Citat:
Ådalen har ju noll med denna diskussion att göra. Det var polisen som begärde hjälp av militären mot demonstranter. Vilket du säkert vet.

Citat:

Om det gäller material och/eller personal med koppling till Försvarsmakten ja. Om inte, nej.

Det är som att du inte kan läsa.

Det står ju ordagrant i wikipedia.

Ingen vet heller om dessa 2 från Försvarsmakten var militärpoliser. Det var en gissning från din sida.
Citera
2024-08-22, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Om du talar om militära förråd, ja. I annat fall, nej. De FÅR inte ha polisiära befogenheter i civilsamhället. Det har varit så sedan 1969.

Fast du tolkar ju detta helt galet. Att vi har tveksamma lagar som gör att försvarsmakten inte på något sätt kan hjälpa den vanliga polisen med ens bevakning vet jag.

Men givetvis får militärpolisen agera vart än ett militären har personal/utrustning. Annars skulle ju namnet vara helt meningslöst till och med.

Som vanlig skyddsvakt kan du ju tvingas skyddsvisitera och kvarhålla en person du inte har en aning om så beter sig skumt om du bevakar en byggnad? Tror du övertolkat detta ganska duktigt.
Citera
2024-08-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu ogillar jag visserligen protestaktioner via flaggstång. Man flaggar för något man vill hylla, och vill man hylla Ukraina hissar man fan inte en luggsliten och nedsmutsad flagga. Det är en skymf. Jag kanske är gammalmodig....

Dock tycker jag det är märkligt att folk som trots allt visar sin dåliga smak genom att skända flaggor får besök av försvarsmakten. Det är löjligt.
Vad jag menade var att de kanske hade en misstanke om att personen var en rysk spion. Då är det väl inte så märkligt om de vill kolla upp det hela. Jag kan tycka att det verkar rimligt att de kollar upp alla som hissar utländska flaggor, det är ett ovanligt och lite misstänkt beteende. Även att hissa svensk flagga när det inte är flaggdag är suspekt. Vem gör det om inte nazister?
Citera
2024-08-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det ens sannolikt att ryssar med onda eller dolda avsikter flaggar uppseendeväckande i närheten av där Försvarsmakten har intressen och dessutom svarar på MUST:s frågor med en blandning av ryska och svenska?
Ja, varför inte. Vi vet att det befinner sig ganska många ryska spioner på olika uppdrag i västeuropa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in