2024-08-22, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Man kan ifrågasätta både Dan samt försvarsmakten.

Givetvis har vi yttrandefrihet och det finns inget olagligt i att heja på "fel lag". Men det är ändå skumt att någon så öppet skulle hylla Ryssland.

Både Försvarsmakten och Dan är obehagliga i detta fall.

Men ingen ifrågasätter bajstidningen expressen och att de faktiskt tjänar pengar på sådant här skit.

Skönt att våra skattepengar kommer i arbete när försvarsmakten utreder terrorister på hög nivå.
Nästa gång kanske denna mediakåte person hissar en uppochnedvänd sverigeflagga.
VILKA RUBRIKER.
Citera
2024-08-22, 10:07
Medlem
azontos avatar
Om man ser inte ser problemet med det här så lär man trivas i en diktatur.
Citera
2024-08-22, 10:07
Avslutad
Vem som helst får fråga vem som helst om vad som helst. Inget konstigt alls, men var rätt onödigt att presentera sig från försvarsmakten eftersom det hade noll betydelse och mer kan uppfattas som nån slags myndighetskontroll. Han borde varit lite mer på alerten och inte släppt in dem eller låtit bli att svara.
Citera
2024-08-22, 10:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Om det vore en rysk flagga hade nog samtalet försökts att hållas lite längre, och individen hade troligtvis varit föremål för mer nära bevakning.
Folk får gärna gissa att politiska narrativ eller/och åsiktskontroll äger rum, men det står sig i slutändan helt slätt mot om det finns underrättelser av minsta slag.

Dom har ju inte knackat på från det blå. Det här är ju en individ som undersökts noga innan man tar steget med kontakt som så.

När man läser artikeln så måste man nog lite grann utgå från att det kan finnas saker som vi inte vet, och aldrig kommer få veta.

Den naive dumsvennen har talat. Fy fan vilken urblåst befolkning vi har.

Jag får väl hänga vilken flagga jag vill på min tomt? Eller är det förbjudet?

Vad har FÖRSVARSMAKTEN med sånt att göra? Borde det inte vara skräpo som kommer?
Citera
2024-08-22, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azonto
Om man ser inte ser problemet med det här så lär man trivas i en diktatur.

Fast lever du i en diktatur vet du ju om vad som inte är okej.. men vi sägs leva med yttrandefrihet och demokrati men likt förbannad kontrolleras vår frihet och åsikter.. det är det vad jag tycker är skrämmande. Samhället ljuger ju för oss om att vi har den friheten.
Citera
2024-08-22, 10:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
FM har i vissa fall polisiära befogenheter. Ja hoppas du är bekant med begreppet "miltärpolis".
I så fall får de uppträda i militärpolisens uniform. Fast ska de agera så här? De säger ju själva att man inte måste svara och att de inte kan göra något i artikeln.

Försvarsmakten säger att det inte var fråga om någon "åsiktskontroll". Vad var det då? Allmän nyfikenhet? Varför i så fall? Och vad gör de med svaret från Dan?

Och om det nu är olagligt att hissa "fel" flagga så får väl myndigheterna i så fall informera om det, så att folk får en chans att rätta sig efter denna lag. Annars ska försvaret och alla andra myndigheter ge f-n i det.

Och man kan ju också se det ur en annan synvinkel: Det svenska försvaret, som knappt har resurser att försvara mer än några futtiga kvadratkilometer, som har brist på soldater och adekvat utrustning, ska de verkligen lägga sina resurser på sådant här? Låt proffs inom Säpo ta hand om det i så fall, om det handlar om någon misstänkt spion eller uppviglare.
Citera
2024-08-22, 10:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag håller inte med om att det är okej att begränsa yttrandefriheten, även om åsikterna kan uppfattas som stötande. Det är just genom att möta olika perspektiv och åsikter som vi utvecklas som samhälle. Att knacka på hos någon för att ställa frågor kan i många fall uppfattas som hotfullt, kontrollerande eller skrämmande, och det är viktigt att skilja på att uttrycka sin åsikt och att vara terrorist.

Demokratiska samhällen bör värna om yttrandefriheten och skydda minoriteter. Att begränsa åsikter, även om de är kontroversiella, kan leda till en farlig utveckling där vissa grupper får mer makt att tysta ner andra.

Tycker fortfarande det är sinnesjukt att man ska behöva bli utfrågad och förhörd på detta sätt. Eller att man inte står tex bakom NATO eller Ukraina. Vad blir nästa steg? och nästa? vad får vi säga och tycka och inte? Är man terrorist för att man inte står bakom Ukraina? Eller Israel? eller Nato?

Jag ser inte att det här skulle angripa åsiktsfrihet eller yttrandefrihet eller på annat vis kränka.
Flaggan hänger nu kvar såvitt jag förstått, även om Dan dramatiserar i media.
Trappning sker som sagt med samhällsutveckling, inte emot.

Ja, vad bli nästa steg om totalt fri sättning får råda? Ok med tex våldtäkt mot barn eller kvinnoförtryck då även det i fritt huvud i slutändan kan åsiktbeläggas?

Jag menar på att vissa grejer måste regleras då vi som samhälle faktiskt inte begriper bättre.
Citera
2024-08-22, 10:15
Medlem
azontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Fast lever du i en diktatur vet du ju om vad som inte är okej.. men vi sägs leva med yttrandefrihet och demokrati men likt förbannad kontrolleras vår frihet och åsikter.. det är det vad jag tycker är skrämmande. Samhället ljuger ju för oss om att vi har den friheten.

Om han hade varit "pro Ryssland" så hade det ju varit "andra bullar" sa ju försvarsmakten till honom, vilket finns på filmen, vilket innebär att människor med den åsikten också kommer kontrolleras och möjligen frågas ut av försvarsmakten. Men ja du har rätt att samhället ljuger för oss.
Citera
2024-08-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag ser inte att det här skulle angripa åsiktsfrihet eller yttrandefrihet eller på annat vis kränka.
Flaggan hänger nu kvar såvitt jag förstått, även om Dan dramatiserar i media.
Trappning sker som sagt med samhällsutveckling, inte emot.

Ja, vad bli nästa steg om totalt fri sättning får råda? Ok med tex våldtäkt mot barn eller kvinnoförtryck då även det i fritt huvud i slutändan kan åsiktbeläggas?

Jag menar på att vissa grejer måste regleras då vi som samhälle faktiskt inte begriper bättre.

Klart flagga fick hänga kvar.. han var ju pro-ukrainsk fick dom ju veta under förhöret. Men vad hade hänt om han inte var det?
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
FM har i vissa fall polisiära befogenheter. Ja hoppas du är bekant med begreppet "miltärpolis".
Kan ju också tillägga att militärpolisens uppgift är att via hålla ordning inom militära förband, inte ta över den oridnarie polisens uppgifter bland civila. Så där är du ute och cyklar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Milit%C3%A4rpolis
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Den naive dumsvennen har talat. Fy fan vilken urblåst befolkning vi har.

Jag får väl hänga vilken flagga jag vill på min tomt? Eller är det förbjudet?

Vad har FÖRSVARSMAKTEN med sånt att göra? Borde det inte vara skräpo som kommer?

Du får faktiskt inte hänga vilken flagga du vill, nej.
Förmodligen har försvarsmakten med säkerhetsläget att göra.
Det händer tex ibland att folk plockas ner runt skyddsobjekt eller i andra änden av skalan att utländsk underrättelsetjänst tas med fingrarna i kakburken, så det kanske inte är så blåsigt som du försöker påskina?
Citera
2024-08-22, 10:22
Medlem
En liten sidofråga;
När man flaggar privat hemma på tomten med riktig flaggstång, är det ok att hissa främmande flagg? Vill minnas att det var ok att ha svensk flagga överst och ev annan flagga alltid nedanför denna. Kanske mer indikerar min ålder, men jag reagerar på främmande flaggor hos svenska invånare.
Detta var i allafall en reaktion från min sida varför försvarsmakten knackar på. Dock första gången jag hör något sådant så mannen i fråga måste ha triggat andra anledningar som föranlett ett hembesök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in