2024-08-22, 22:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Stor skillnad på journalister och försvaret.
Han skulle inte ha sagt något åt dem

Ja, det är skillnad på granskande och myndighetsutövande makt.

Två myndighetspersoner mot en civilperson, vid hans bostad och oförberett.

Dan var i underläge från början och kan ha känt sig tvungen att svara där och då.
Citera
2024-08-22, 22:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Okunnighet skadar den okunnige, säger man ibland.

Det kan vara mycket vettigt att ha klart för sig vilka man INTE behöver tala med, då de ställer frågor. En enkel tumregel är då att man inte behöver svara på frågor alls, vid den egna dörren.

Det bör myndighetspersonerna upplyst Dan om i samband med att de presenterade sig.
Citera
2024-08-22, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Dan hissade en något luggsliten urkainsk flagga på tomten. Tydligen var försvarsmaktens personal och snokade i området. Civilklädda gick de in på Dans tomt, ringde på och började fråga om han är "pro Ukraina eller pro Ryssland" med mera.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dan-hissade-flagga-fick-besok-av-forsvarsmakten/

Kommentarer på detta beteende från Försvarsmakten. Är det OK? Andra aspekter? Juridiska? Förenligt med yttrande och åsiktsfrihet?

Hoppas detta hamnade i rätt forum. Moderator får gärna flytta om jag valde fel.

Citat:
" När vi knackar på eller tar kontakt med privatpersoner handlar det i 99 fall av 100 om att vi vill veta mer. Det behöver inte vara någon stor sak eller att vi upplever att det finns ett hot.

Om männens klädsel, jeans och T-shirt, säger Therese Fagerstedt:

– Vid vissa operativa uppgifter som Försvarsmakten har kan vår personal uppträda civilt. Det handlar om att man vill maskera sig. Man vill inte utmärka sig, utan smälta in. Ibland innebär det också att vi tar kontakt med personer som bor i ett område. Ofta handlar det om att vi vill ha mer information om något. "

Det är väldigt sällsynt att försvarets underrättelsetjänst, MUST, gör sig synliga på det här sättet. Det märks att vi är i ett läge av förhöjd beredskap. "Master på taket" är en fråga om den boende är radioamatör, vilket han givetvis kan vara och har då tillstånd att ha antenner på taket.
Citera
2024-08-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Och vad skulle ha hänt med "Dan" om han svarade "fel" (enligt försvarsmakten)? Vilka åtgärder? Internering? Åsiktsregistrering?

Är det inte i själva verket en polisiär uppgift att kontakta människor som förmodas bryta mot svensk lag? Och sedan domstols uppgift att utdöma eventuellt straff?

Detta är alls så juridiskt solklart som du vill göra gällande. Och därför ska tråden inte låsas.

Försvarsmakten får göra precis vad dom vill så länge dom på minsta sätt kan koppla det till deras uppgift i samhället.
Som någon mer skrev så finns ju deras egna militärpolis. Jag har till och med för mig att en militärpolis har befogenheter som vida övergår vanlig ”civil” polis.

När vi dessutom befinner oss i det läget vi gör så är det väl nästan konstigt att försvarsmakten inte agerar mer. (Läs: det som hände är inte alls konstigt.)

Dessutom så jobbar nog polis och militär väldigt mycket tillsammans nu. Med all sannolikhet är det nog polisen som lämnat över detta till försvarsmakten att kika lite på…
Citera
2024-08-22, 22:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuckeduck
Försvarsmakten får göra precis vad dom vill så länge dom på minsta sätt kan koppla det till deras uppgift i samhället.
Som någon mer skrev så finns ju deras egna militärpolis. Jag har till och med för mig att en militärpolis har befogenheter som vida övergår vanlig ”civil” polis.

När vi dessutom befinner oss i det läget vi gör så är det väl nästan konstigt att försvarsmakten inte agerar mer. (Läs: det som hände är inte alls konstigt.)

Dessutom så jobbar nog polis och militär väldigt mycket tillsammans nu. Med all sannolikhet är det nog polisen som lämnat över detta till försvarsmakten att kika lite på…
Stuntprat att försvaret får "göra precis vad de vill". Har du hört talas om Ådalen och vad som hände därefter? Och som redan konstaterats i tråden är militärpolisens uppgift att hålla ordning på andra militärer, inte civilister.
Citera
2024-08-22, 22:27
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:

Vadå "i det läge vi gör"? Vilket läge? Vad vet du som inte jag vet?
Citera
2024-08-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Efter ådalen 1931 så har militären inget mandat att utföra polisiära insatser mot den svenska befolkningen.

Det som skett här är mycket, mycket, sjukt.

Jag tror det är ett uttryck för statushöjningen som det svenska försvaret har fått de sista åren.

De sista 30 åren har de anställda inte haft någon mening i sin vardag, ofta har man bedrivit underhåll av byggnader som strax ska rivas eller säljas.

Nu har de vaknat till och blivit fartblinda och gått för långt.

Sätt ner foten mot försvaret säger jag. Gör det nu, ta in de som ska in på förhör. Stärk upp regelverket.

Försvaret kommer ha enormt med resurser de närmsta åren, 200 eller 300 eller fler miljarder.

Man kommer drunkna i pengar och det blir mer av dessa avarter.

Befolkningen kommer terroriseras och till slut hotar också en statskupp.

Fast det första är ju väldigt fel min vän. Om du som civilperson ger dig på något som har med försvarsmakten att göra tex skulle försöka knycka något, ta dig in så har dom all rätt att agera mot vem som helst.

Tror du tex att det finns militärpolis för att namnet låter skojigt?
Citera
2024-08-22, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det märks att vi är i ett läge av förhöjd beredskap.

Det märks att vi är i ett läge av paranoid krigspsykos.
Citera
2024-08-22, 22:30
Avslutad
Citat:

Precis det dem INTE ska ha och därför viktigt att skilja på dem.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Milit%C3%A4rpolisen_i_Sverige

https://lagen.nu/1980:123
Citera
2024-08-22, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vadå "i det läge vi gör"? Vilket läge? Vad vet du som inte jag vet?

Jag avsåg nog det att det finns ett krig i våran närhet som de flesta borde känna till om man hör en nyhetssändning? Men det kanske inte räcker? I övrigt vet jag inget mer.
Citera
2024-08-22, 22:34
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag avsåg nog det att det finns ett krig i våran närhet som de flesta borde känna till om man hör en nyhetssändning? Men det kanske inte räcker? I övrigt vet jag inget mer.
Det finns inget krig i vår närhet. Du menar att det faktum att svenska staten stödjer Långtbortistan i deras krig mot bananrepubliken Rost och olja skulle medge att försvarsmakten helt plötsligt sätter igång med att åsiktsregistrera civilister som råkar hissa fel flagga?
Citera
2024-08-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Precis det dem INTE ska ha och därför viktigt att skilja på dem.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Milit%C3%A4rpolisen_i_Sverige

https://lagen.nu/1980:123

Ja?

” Förenklat har militärpolisen samma befogenheter som den civila svenska polisen, men endast inom Försvarsmakten, varmed avses såväl geografisk plats som person och materiel tillhörande Försvarsmakten.”

” Exempel på konkreta uppgifter är hantering av frihetsberövade personer, brottsutredningar, kriminalunderrättelsetjänst, personskydd”

Tolkar du detta som att om någon civilperson genomför sabotage stöld osv så ska militärpolisen ringa polisen? Haha

Dom får heller inte dirigera civil fordonstrafik heller? Larva dig inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in