2024-08-22, 20:41
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Kalla det åsiktskontroll och likställ med SS-besök i integritetsdelen om man vill, absolut.
Men jag anser ju syftet vara ett annat än byggandet av ett nytt tredje rike med kartläggning och utplåning av oliktänkade, och att åsiktskontrollen här syftar på förmågan att kunna skydda sitt land från fientligt inställd krigsmakt med hotbild ändrad kraftigt uppåt.

Om man skall hårddra det är röstning också en åsiktskontroll, men här väljer ju själv Dan att gå ut i media och försöka underbygga sin egen agenda och oemotsagd måla upp det precis som han tycker, medans försvarsmakten faktiskt skött det superdiskret, och tom dyker upp i hyrbil från Hertz.
Om det vore en åsiktskontroll av det slaget som vore fel och farlig för staten och allmänheten, hade man dykt upp i uniformer och i större grupp, samt i fordon som direkt går att härleda till militär, då sådan åsiktskontroll som påskinas av flera i tråden alltid är förenlig med att just uppvisa att man utför åsiktskontroller för att gjuta in att dom åsikterna minsann inte är okej.
Jag kallar det inte får åsiktskontroll, jag vet inte vad jag ska kalla det, eftersom jag aldrig tidigare har hört talas om att en människa i Sverige fått besök av militär underrättelsepersonal pga en tämligen oskyldig, men uppenbarligen korkad, idé om att uttrycka sig.

SÄPO/Polisbesök hos tanter som skrivit 'negerboll' på Facebook, åsido, kan du erinra dig om någon liknande insats?
Citera
2024-08-22, 20:42
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Därför att det är krig i Europa, därför att det pågår ryska påverkansoperationer även i Sverige, därför att vi är geopolitiskt intressanta för Putin och hans anhang, därför att vi har myndigheter som ansvarar för landets säkerhet. Att man kollar upp - ställer frågor - när en man hissar en ”blodig” och trasig Ukrainsk flagga visar bara att man är på tå. Fullkomligt rätt agerat, och jag är övertygad om att man utreder om det är en enskild knäppgök eller om det är en del av något större.

Vad är då något större? Ja som jag nämnt tidigare så har denna lilla aktion ju uppenbarligen lett till att så split i samhället, och spridit misstroende mot myndigheter så som försvarsmakten. Vem vinner på det, tror du?

Man har ju inte gjort annat än att skjuta sig själva i benet, man framhäver sig som en nation där det råder total yttrandefrihet och "demokrati", "tillskillnad ifrån Ryssland".

Trots detta jagar man och trakasserar sina egna medborgare för potentiella "åsikts brott".

.
Senast redigerad av Framtyr 2024-08-22 kl. 20:51.
Citera
2024-08-22, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Obehagligt på riktigt.. vi har ju för fan yttrandefrihet i detta land vad är det som händer?
Helt klart dom ville göra åsiktskontroll..

Yttrandefrihet gäller inte längre tyvärr.

lagen mot förintelseförnekelse är väl ett erkännande att man från maktens sida inte låtsas ens längre.
Citera
2024-08-22, 20:52
Medlem
Extremeflys avatar
Misstänker att han hade blivit bortförd mot sin vilja om han sa att han sympatisera med Ryssland. Dom kunde lika gärna skickat ett brev med frågor annars.

Helt sjukt vilka metoder för att försöka tysta ner. Förföljelse av pro -ryssar var ju en anledning till special operationen även om inte Dan hörde till den genren. Men försvarsmaktens syfte är ju uppenbart att man jagar pro -ryssar.
Citera
2024-08-22, 20:58
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Man har ju inte gjort annat än att skjuta sig själva i benet, man framhäver sig som en nation där det råder total yttrandefrihet och "demokrati", "tillskillnad ifrån Ryssland".

Trots detta jagar man och trakasserar sina egna medborgare för potentiella "åsikts brott".

.
Hur menar du att Dan har ”jagats” och ”trakasserats”? Vad jag kan se kom de i hyrbil och civila kläder för att inte väcka grannarnas uppmärksamhet, ringde snällt på dörren och ställde några frågor.

Hur gick den där jakten till, och när startade trakasserierna?
Citera
2024-08-22, 21:02
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Hur menar du att Dan har ”jagats” och ”trakasserats”? Vad jag kan se kom de i hyrbil och civila kläder för att inte väcka grannarnas uppmärksamhet, ringde snällt på dörren och ställde några frågor.

Du är uppenbart totalt insnöad i din egen världsyn, alternativt ett betalt troll.

De flesta människor borde förstå min poäng, men skall förtydliga det för din skull.

Hade du ansett det vara okej för civil klädda Gestapo män att komma hem till dig och fråga vart du står politiskt? Om dom knackar på dörren?

Jag vet svaret, och att vi inte kommer komma vidare i denna diskussion.
Senast redigerad av Framtyr 2024-08-22 kl. 21:06.
Citera
2024-08-22, 21:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Enligt hans Facebook antagligen pro Ukraina, pro Navalny, f.d. sjöman, möjligen homo.

Är det den perfekta täckmanteln för en rysk underrättelseagent eller illegalist, eller varför frågar Försvarsmakten varför han flaggar med ukrainsk flagga 3 kilometer från Trelleborgs hamn?

Precis, en väldans massa, nästan överdriven pro-Ukraina-bild över Flaggkamera-Dan.
Det är väl då kanske en inledande indikation, beroende på betraktelsevinkel?

Sen då någon segelbåtsmast. Tja ja, jag vet ju vad det teoretiskt kan innebära.

Men vi får nog lägga till ett antal okända faktorer som vi tyvärr aldrig kommer få reda på, utan bara gissa att dom existerar.
Expressen skriver att han får besök pga denna flaggan, men det behöver ju inte betyda att det enbart är flaggan som framkallat besök.

Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Jag kallar det inte får åsiktskontroll, jag vet inte vad jag ska kalla det, eftersom jag aldrig tidigare har hört talas om att en människa i Sverige fått besök av militär underrättelsepersonal pga en tämligen oskyldig, men uppenbarligen korkad, idé om att uttrycka sig.

SÄPO/Polisbesök hos tanter som skrivit 'negerboll' på Facebook, åsido, kan du erinra dig om någon liknande insats?

Jag vet faktiskt inte heller vad jag ska kalla det, mer än ett besök med lite frågor och en koll liksom och det är iget nytt eller ens förvånande egentligen - jag fattar faktiskt inte varför det blivit hysteriskt med just denne här.
En rätt lös koll utåt sett, men som ibland klargör vissa grejer och ibland försvårar vissa grejer internt.
Jodå, det har ofta hänt att tex mer bitna MÖPar dragit på sig besök av försvarsmakten och det har gjorts ända sedan kalla kriget.
Samlare av gammalt krigsmateriel har genom tiderna också regelbundet fått besök av försvarsmakten.
Personer som bor eller vistas nära vissa typer av civila skyddsobjekt, då tex högmaster och deras utspridda slavsändare får ibland besök av försvarsmakten.
Men det blir inga rubriker av det - oftast rätt trevliga besök i enkel form, och klart civilt uppträdande såklart, rätt likt hur det utspelar sig i Flaggkamera-Dan´s video.

Lite synd för must-grabbarna nu när dom är så här röjda - det blir garanterat inre tjänst i upp några år tills detta är bortglömt. Dom är rökta där ute nu, stenhård policy där.
Citera
2024-08-22, 21:03
Moderator
OYs avatar
Citat:

Hur visste Försvarsmakten att Dan flaggade som han gjorde, har man spioner som reser runt i rikets villakvarter och synar flaggstänger?
Citera
2024-08-22, 21:12
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Hur visste Försvarsmakten att Dan flaggade som han gjorde, har man spioner som reser runt i rikets villakvarter och synar flaggstänger?

Det är nog lätt att föreställa sig att någon granne ringt polisen som tagit det vidare.
Eller så är det faktiskt som presstalespersonen säger - att man har en annan operation i närheten pågående, och att man själva noterat flaggan.

O snöa inte in på att det är en endagars-operation eller två-timmars eller så och att man bara traskat förbi och genomför det här besöket i rasket, så att man direkt får det till att två värnpliktiga fummlar knackade på för att visa kuken.
En operation kan pågå över ett år, av och till.
Presstalespersonens uttalande ger lite mellan raderna att det nog rör sig om en större mer utdragen operation, som dessutom ligger rätt hemligt begravt då försvarsmakten ej inledningsvis känner till personerna som knackat på.
Det har såklart tagit lite tid inom organsiationen att reda ut att det är två must-officerare som är där och kollar lite.

Det här ger en visning om att civil militär av resursstark kapacitet absolut kan röra sig i och rent av husera mitt i ett normalt villaområde helt osynligt, ja.
Citera
2024-08-22, 21:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Precis, en väldans massa, nästan överdriven pro-Ukraina-bild över Flaggkamera-Dan.
Det är väl då kanske en inledande indikation, beroende på betraktelsevinkel?

Sen då någon segelbåtsmast. Tja ja, jag vet ju vad det teoretiskt kan innebära.

Men vi får nog lägga till ett antal okända faktorer som vi tyvärr aldrig kommer få reda på, utan bara gissa att dom existerar.
Expressen skriver att han får besök pga denna flaggan, men det behöver ju inte betyda att det enbart är flaggan som framkallat besök.

Jag vet faktiskt inte heller vad jag ska kalla det, mer än ett besök med lite frågor och en koll liksom och det är iget nytt eller ens förvånande egentligen - jag fattar faktiskt inte varför det blivit hysteriskt med just denne här.
En rätt lös koll utåt sett, men som ibland klargör vissa grejer och ibland försvårar vissa grejer internt.
Jodå, det har ofta hänt att tex mer bitna MÖPar dragit på sig besök av försvarsmakten och det har gjorts ända sedan kalla kriget.
Samlare av gammalt krigsmateriel har genom tiderna också regelbundet fått besök av försvarsmakten.
Personer som bor eller vistas nära vissa typer av civila skyddsobjekt, då tex högmaster och deras utspridda slavsändare får ibland besök av försvarsmakten.
Men det blir inga rubriker av det - oftast rätt trevliga besök i enkel form, och klart civilt uppträdande såklart, rätt likt hur det utspelar sig i Flaggkamera-Dan´s video.

Lite synd för must-grabbarna nu när dom är så här röjda - det blir garanterat inre tjänst i upp några år tills detta är bortglömt. Dom är rökta där ute nu, stenhård policy där.

Paret äger ju för fan minst en båt, vad är då konstigt med att ha en segelmast?

Dan är f.d. sjöman, vad är konstigt med ett intresse för båtar?

Du fattar inte vad som är uppseendeväckande med att Försvarsmaktens personal legitimerar sig utanför en privatpersons bostad och frågar vem han sympatiserar med.

Seriöst, frågan är om det är Dan eller Du som utgör hotet mot vårat öppna demokratiska samhälle.
Citera
2024-08-22, 21:17
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Eller är det en mycket väl genomförd påverkansoperation från annan makt? Jag har lagt fram tidigare i tråden att det onekligen finns indicier som luktar illa.

Vem tipsade Försvarsmakten om flaggan och varför? Vad sökte man för resultat, vem vinner på de här reaktionerna med ett ökat misstroende för myndigheter och anställda inom försvarsmakten som hängs ut med namn och bild?

Varför är det så många rysstroll på Flashback som plötsligt stöttar Ukraina och skriker om åsiktsregistrering?

Med tanke på rådande säkerhetsläge så är det inte särskilt långsökt att i alla fall vara medveten om rysk inblandning.
Citera
2024-08-22, 21:19
Avslutad
Efter ådalen 1931 så har militären inget mandat att utföra polisiära insatser mot den svenska befolkningen.

Det som skett här är mycket, mycket, sjukt.

Jag tror det är ett uttryck för statushöjningen som det svenska försvaret har fått de sista åren.

De sista 30 åren har de anställda inte haft någon mening i sin vardag, ofta har man bedrivit underhåll av byggnader som strax ska rivas eller säljas.

Nu har de vaknat till och blivit fartblinda och gått för långt.

Sätt ner foten mot försvaret säger jag. Gör det nu, ta in de som ska in på förhör. Stärk upp regelverket.

Försvaret kommer ha enormt med resurser de närmsta åren, 200 eller 300 eller fler miljarder.

Man kommer drunkna i pengar och det blir mer av dessa avarter.

Befolkningen kommer terroriseras och till slut hotar också en statskupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in