2024-08-22, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
OK, jag förstår hur du menar. Försvarsmakten trodde den röda färgen var någon form av markering, det förstår jag också. Men är det verkligen försvarsmaktens jobb att göra hembesök för att kontrollera åsikter?
Precis, så jag menade. Nej, det vetefan. Tycker också att det var skumt..
Citera
2024-08-22, 09:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Hur fan menar du?

Det OK för underrättelsepersonal att agera som personerna från FM gjorde. <-(punkt).
Och vad skulle ha hänt med "Dan" om han svarade "fel" (enligt försvarsmakten)? Vilka åtgärder? Internering? Åsiktsregistrering?

Är det inte i själva verket en polisiär uppgift att kontakta människor som förmodas bryta mot svensk lag? Och sedan domstols uppgift att utdöma eventuellt straff?

Detta är alls så juridiskt solklart som du vill göra gällande. Och därför ska tråden inte låsas.
Citera
2024-08-22, 09:52
Medlem
Tankefrihets avatar
En lite udda handling av flagghissaren kan tyckas, men jag tycker försvarsmakten skall skita i sånt här.

Även OM han hade varit ”ryssvän” är det väl hans ensak.

Ifrågasätter de de hundratals (tusentals?) som viftar med palestinafanan i Sverige? Nä, jag kunde väl tro det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Och vad skulle ha hänt med "Dan" om han svarade "fel" (enligt försvarsmakten)? Vilka åtgärder? Internering? Åsiktsregistrering?

Är det inte i själva verket en polisiär uppgift att kontakta människor som förmodas bryta mot svensk lag? Och sedan domstols uppgift att utdöma eventuellt straff?

Detta är alls så juridiskt solklart som du vill göra gällande. Och därför ska tråden inte låsas.
FM har i vissa fall polisiära befogenheter. Ja hoppas du är bekant med begreppet "miltärpolis".
Citera
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Dom har ju inte knackat på från det blå. Det här är ju en individ som undersökts noga innan man tar steget med kontakt som så.

Nu tror jag inte en sekund på det du säger, men vore det sant vore det ju ännu värre.
Citera
Medlem
Undrar om har bor nära något militärt skyddsobjekt som föranleder Försvarsmakten att göra "säkerhetsoperationer" i området.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Att ha åsikts och yttrandefrihet är väl en helt annan sak, än att handgripligen visa upp en flagga som skulle kunna symbolisera ett blodigt Ukraina?
Tycker det är helt OK att det finns möjlighet att ta reda på vad som avses med en rödfärgad, sargad flagga.
Skulle önska att man även kartlägger alla med palestinasjal

Det kan tyckas konstigt ja men han har fortfarande rätt till det... och tror du dom hade brytt sig om det var en rysk flagga med blod på sig? eller kanske en flagga med Putin som hade blod på sig? nej såklart inte.. detta handlade helt klart om att ta reda på om han var pro-ryss eller inte.
Citera
2024-08-22, 09:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Varför är det plötsligt okej att trakassera någon för att de har en ukrainsk flagga som symboliserar något eller Rysk eller palestinsk flagga? Är man automatiskt en Hamas-supporter bara för att man visar stöd för palestina tex? Den här dubbelmoralen är både skrämmande och orättvis. Det är tydligt att vissa åsikter är mer välkomna än andra i dagens Sverige.

Att vårt land, som traditionellt har stått för yttrandefrihet, nu tycks vilja begränsa vad vi får tänka och säga är djupt oroande. Det är dags att vi alla tar ett steg tillbaka och ifrågasätter den här utvecklingen. Vi måste kunna uttrycka våra åsikter, även om de är kontroversiella, utan att bli utsatta för hot och trakasserier.

Hissar han nu en Rysk flagga lär han troligen bli gripen helt klart. Sjuk utveckling...

Det är okej att trappa jämnt med viss typ utav samhällsutveckling, och att knacka på för en frågestund är inget konstigt alls mot vad, i värsta fall, en enskild individ eller grupp kan ställa till med för sattyg som potentiellt drabbar dina nära & kära.
Om du tänker så lite.

Det är aldrig på lös grund sådana här besök sker, och utgå inte från något annat.
Det finns nämligen stor risk att sitta naiv och även lite skevt påläst, och i värsta fall chockad med sin tro på okränkt åsiktsfrihet, särskilt om det i slutänden riskerar att drabba både en själv och andra på ett mer påtagligt vis än vad den ”kränkningen” bär för faktiskt värde.
Citera
2024-08-22, 09:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Nu tror jag inte en sekund på det du säger, men vore det sant vore det ju ännu värre.

Jaha, trist att du blir upprörd. Men så ligger landet, och för säkerhets skull är det vettigt att det ligger som så.
Citera
2024-08-22, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Försvarsmakten har som uppgift att försvara landet. Vi är i ett otroligt instabilt läge nu och Ryssland är en potentiell fiende om man inte redan kan se dem som fiender. Tror du inte att Försvarsmakten och Säpo löpande kartlägger och kontrollerar befolkningen? Tror du inte att de har ett antal anställda som sitter på Flashback och kartlägger pro-ryska konton? Efter det där inlägget är du antagligen också flaggad på ett eller annat sätt.

Så funkar det i alla utvecklade länder.

Det handlar om att tysta ner.... dom vill inte se andra åsikter! Har du en åsikt som är dåligt om Ukrina tex så måste den tystas ner.. det är det som det handlar om. Även media kontrolleras vad dom får skriva om Ukraina och inte.
Citera
2024-08-22, 10:01
Medlem
Jordgubbes avatar
Vi har ju även flaggregler, tex "egna landets flagga skall alltid inneha den förnämsta platsen och får ej undanskjutas till förmån för annan nations flagga".

Har han bommat dem, borde hans stång kapas. Själv var jag lite osäker om jag hade rätt storlek och (bleknad) färg ganska nyligen, och tycker det var illa att inte Försvarsmakten dök upp genast då.
Citera
2024-08-22, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är okej att trappa jämnt med viss typ utav samhällsutveckling, och att knacka på för en frågestund är inget konstigt alls mot vad, i värsta fall, en enskild individ eller grupp kan ställa till med för sattyg som potentiellt drabbar dina nära & kära.
Om du tänker så lite.

Det är aldrig på lös grund sådana här besök sker, och utgå inte från något annat.
Det finns nämligen stor risk att sitta naiv och även lite skevt påläst, och i värsta fall chockad med sin tro på okränkt åsiktsfrihet, särskilt om det i slutänden riskerar att drabba både en själv och andra på ett mer påtagligt vis än vad den ”kränkningen” bär för faktiskt värde.

Jag håller inte med om att det är okej att begränsa yttrandefriheten, även om åsikterna kan uppfattas som stötande. Det är just genom att möta olika perspektiv och åsikter som vi utvecklas som samhälle. Att knacka på hos någon för att ställa frågor kan i många fall uppfattas som hotfullt, kontrollerande eller skrämmande, och det är viktigt att skilja på att uttrycka sin åsikt och att vara terrorist.

Demokratiska samhällen bör värna om yttrandefriheten och skydda minoriteter. Att begränsa åsikter, även om de är kontroversiella, kan leda till en farlig utveckling där vissa grupper får mer makt att tysta ner andra.

Tycker fortfarande det är sinnesjukt att man ska behöva bli utfrågad och förhörd på detta sätt. Eller att man inte står tex bakom NATO eller Ukraina. Vad blir nästa steg? och nästa? vad får vi säga och tycka och inte? Är man terrorist för att man inte står bakom Ukraina? Eller Israel? eller Nato?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in