2024-08-22, 20:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ja, det sväller rejält. När man ser Morelius i nutid låter han ju så självsäker där han sitter och breder ut sig som en pösmunk i ”30 sekunder” och verkar njuta av uppmärksamheten. Men han verkar aldrig reflektera över hur enormt hans story förändrats.

I sin ursprungliga form finns det inget som hindrar att det är Tensonmannen som gått en bit före och blivit Dekorimamannen, som jag ser det.

Nej precis, det är en möjlighet det också. Att från typ Skandia-entrén går förbi och ställer sig vid hörnet. (Uppenbarligen väckte det i.s.f. inga misstankar hos paret Palme. De kanske inte såg detta heller.. o.s.v.)

I åklagarens gärningsbeskrivning gällande CP så går man på IM's vittnesmål om en väntande person, man går också på Fauzzis uppfattning i att Tensonmannen skulle vara Björkman.
CP skulle enligt åklagaren ha fortsatt på den västra sidan Sveavägen då paret Palme korsade över Sveavägen för att sedan själv korsa och ställa sig för att vänta.
Känns enligt mig lite långsökt. (Men är samtidigt där man får "minst problem" med vittnenas egna uppfattningar.)

Själv tänker jag en del på stoppet vid Sari. Vad gjorde en efterföljande GM då?
Om han bara fortsatte, så blir det kanske svårt för honom att "bli" Fauzzi efterföljande man?
Om mannen nu inte stoppade lite längre fram och sedan lät paret Palme passera på nytt för att på sätt stämma in på Fauzzis iakttagelse.
Ja, man spekulera.
Citera
2024-08-22, 20:20
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja, det är tydligt att Motelius är osäker där, han tycker han har sett en man stå och vänta, men så sliter han med tiderna, för att sen säga att typ: det kom en man och sköt Palme..

Grejen är att till att börja med finns det ingen orsak att kolla så noga på mannen framför Dekorima. Den mörka figuren är bara en del av gatubilden. Folk får säga vad dom vill, men jag är rätt säker på att det var en annan än GM han först observerade. Kanske även Björkman?

Men när push comes to shove och det börjar röra på sig. När en man kliver upp bakom LOP då tycker jag Morelius har ett mycket intressant vittnesmål. Allt sett under ett.

Jag är övertygad om att Mårelius ser Björkman inledningsvis som flummade runt omkring Dekorima, detaljer han förmodligen inte ens minns själv. Sedan kom GM (Tensonmannen?). Lätt hänt att Mårelius mixtrade ihop dessa två, därav blev det minuter (till slut).
Citera
2024-08-22, 20:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Här är en länk till artikeln där YN pekar ut CP bland bilder på olika män.
https://wpu.nu/wiki/Fil:Pol-1988-12-15_E15-01-E_Artikel_Kv%C3%A4llsposten_visar_foto_av_Christer _Pettersson_f%C3%B6r_Yvo nne_Niemen.pdf

När YN inte tyckte SE var rätt men hade vissa drag som liknade mannen på DBG hade hon bara visats en enda bild på SE där ansiktet var bortmaskat. Det var inte mycket till konfrontation där med olika val.

Måndag hela veckan-gänget förnekar sig inte. Detta har redan vederlagts ett par gånger.

I detta förhör tar YN avstånd från den artikeln:

https://drive.google.com/file/d/1y-mUvFbIwXtRFJmj9HGJopOBl1B43zEw/view?pli=1

Hon fick se tre ansiktsbilder men "förklarade [...] att hon aldrig sett gärningsmannens ansikte under mordkvällen". Av de tre bilderna så var det en som var mer grov runt axelpartiet, CP.

Som man kan se på TV-klippet med SE, så hade även han breda axlar. Detta tack vare sin rock.

Som AH påpekade, kunde GM:s ryggtavla (som även AD reagerade på) ha berott på ett speciellt mode.
Citera
2024-08-22, 21:16
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej precis, det är en möjlighet det också. Att från typ Skandia-entrén går förbi och ställer sig vid hörnet. (Uppenbarligen väckte det i.s.f. inga misstankar hos paret Palme. De kanske inte såg detta heller.. o.s.v.)

I åklagarens gärningsbeskrivning gällande CP så går man på IM's vittnesmål om en väntande person, man går också på Fauzzis uppfattning i att Tensonmannen skulle vara Björkman.
CP skulle enligt åklagaren ha fortsatt på den västra sidan Sveavägen då paret Palme korsade över Sveavägen för att sedan själv korsa och ställa sig för att vänta.
Känns enligt mig lite långsökt. (Men är samtidigt där man får "minst problem" med vittnenas egna uppfattningar.)

Själv tänker jag en del på stoppet vid Sari. Vad gjorde en efterföljande GM då?
Om han bara fortsatte, så blir det kanske svårt för honom att "bli" Fauzzi efterföljande man?
Om mannen nu inte stoppade lite längre fram och sedan lät paret Palme passera på nytt för att på sätt stämma in på Fauzzis iakttagelse.
Ja, man spekulera.

Det där med stoppet vid Sari har jag också funderat på. Den man LN uppfattade måste legat så nära att han reagerade, själv sa han ca 10 m. Det borde innebära att Grandmannen, om han var skyldig, gick snabbare än makarna Palme och började komma riktigt nära dem, för att sen slå av på takten och typ låta makarna gå över gatan och titta klart vid Sari, innan han påbörjade förföljandet igen.

Ett annat alternativ är att han passerade dem vid Sari, för att sen bli passerad om han skulle varit Tensonmannen. I Granskningskommmisionens betänkande har jag för mig att man bedömde att GM passerade makarna vid Sari. Grandmannen som Tensonman och GM är inte helt klockren i mitt tycke.
Citera
2024-08-22, 21:21
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det kan ju vara så att SE.. upps jag menar GM, faktiskt kollade på hur blodet forsade ur Palmes mun.

Antigen från högra eller vänstra sida, eller båda.

Palme dog ju mer eller mindre direkt där, eller kan mycket vel uppfattats som död. Kan ha spelat en roll för en amatör som inte är tränad i att mata på med skott.
Som ju tex Mossad gjorde när dom avrättade en marrokan på Lillehammer i Norge. Sköts sönder och samman.

Att GM inte sköt en gång till på Lisbeth tror jag faktiskt kan ha sammanhang med att hon kollade på honom. Att skjuta oskyldig kvinna i ansiktet, face to face.. det är något annat än att skjuta folk i ryggen.. ja det kräver en hel del av en människa.

Det kan ha blivit för extremt för GM.

Ja, AD och hans passagerare ser GM i profil i skottögonblicket när taxin går genom korsningen?

För JA & Co tar det någon sekunder att lokalisera ljudkällan och försöka förstå vad som händer?

Mellan dessa två observationer kan GM ha gått fram ett par steg och tittat?

Märkligt att inte JÅS såg mer, med tanke på att han stod ganska nära.

De i AH:s bil var väl distraherade av hög musik.
Citera
2024-08-22, 21:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det där med stoppet vid Sari har jag också funderat på. Den man LN uppfattade måste legat så nära att han reagerade, själv sa han ca 10 m. Det borde innebära att Grandmannen, om han var skyldig, gick snabbare än makarna Palme och började komma riktigt nära dem, för att sen slå av på takten och typ låta makarna gå över gatan och titta klart vid Sari, innan han påbörjade förföljandet igen.

Ett annat alternativ är att han passerade dem vid Sari, för att sen bli passerad om han skulle varit Tensonmannen. I Granskningskommmisionens betänkande har jag för mig att man bedömde att GM passerade makarna vid Sari. Grandmannen som Tensonman och GM är inte helt klockren i mitt tycke.

Fast hade OP verkligen fortsatt om han sett mannen som han reagerade på vid Sari stå och vänta en bit längre fram? Det är heller inte så många meter för GM att jobba på om han ska skynda förbi och sen vänta in. Han måste synas ganska tydligt när han ångar förbi ...

Frågan är om GM ens såg AB. Han ville nog egentligen inte ha ett vittne på så nära håll.

Så var befann sig AB. I porten? Bakom skylten? Vid lastbryggan, eller vad det nu var för nåt?
Citera
2024-08-22, 21:29
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

Man funderar ju en smula på, om Grandmannen var Tensonmannen men inte GM. Vart tog han vägen efter skotten? Gjorde han en AB, hoppade in i ett av prången, förslagsvis bakom AB. Ändå lite konstigt att de två inte såg varandra? Jan Andersson höll ju koll på AB, men borde han då också inte sett Tensonmannen bakom?
Citera
2024-08-22, 21:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Man funderar ju en smula på, om Grandmannen var Tensonmannen men inte GM. Vart tog han vägen efter skotten? Gjorde han en AB, hoppade in i ett av prången, förslagsvis bakom AB. Ändå lite konstigt att de två inte såg varandra? Jan Andersson höll ju koll på AB, men borde han då också inte sett Tensonmannen bakom?

Är det inte föraren av bilen som AH sitter i som ser någon springa över Sveavägen?

Eller var det någon i bilen som sprang fram och sedan tillbaka för att meddela något?

Ja, man undrar allt om det finns fler, okända vittnen.

Jag tror dock att "Tensonmannen" är GM, och samme man som OP reagerar på vid Sari.

Han var klädd i "något blått" och SE var klädd i, du gissar rätt, "något blått".
Citera
2024-08-22, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det inte föraren av bilen som AH sitter i som ser någon springa över Sveavägen?

Eller var det någon i bilen som sprang fram och sedan tillbaka för att meddela något?

Ja, man undrar allt om det finns fler, okända vittnen.

Jag tror dock att "Tensonmannen" är GM, och samme man som OP reagerar på vid Sari.

Han var klädd i "något blått" och SE var klädd i, du gissar rätt, "något blått".

Kan det finnas fler personer än SE som var klädda i något blått?
Vet vi med säkerhet vilken färg på kläderna SE hade på mordkvällen?
Citera
2024-08-22, 21:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kan det finnas fler personer än SE som var klädda i något blått?
Vet vi med säkerhet vilken färg på kläderna SE hade på mordkvällen?

HO minns ett blått plagg, hans exfru minns ett blått plagg och även ALG verkar vara inne på det.

NF ser något blått och LJ tycker sig minnas något blått.

Men själv säger han väl att han hade en svart rock? Hade han en mörkblå av samma modell?

Därutöver har vi kepsen och handledsväskan, samt en framåtlutande springstil med pendlande underarmar.

Är det inte en tysk springstil, förresten? Skandiamannen ser "skolad" ut.

Finns det någon koppling till Tyskland på karln?
Citera
2024-08-22, 21:56
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Fast hade OP verkligen fortsatt om han sett mannen som han reagerade på vid Sari stå och vänta en bit längre fram? Det är heller inte så många meter för GM att jobba på om han ska skynda förbi och sen vänta in. Han måste synas ganska tydligt när han ångar förbi ...

Frågan är om GM ens såg AB. Han ville nog egentligen inte ha ett vittne på så nära håll.

Så var befann sig AB. I porten? Bakom skylten? Vid lastbryggan, eller vad det nu var för nåt?

Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis

Ja, jag har som sagt svårt för ”Grandmannen-Tensonmannen-GM”-teorin.

Grandmannen-Tensonmannen som endast ett vittne tror jag inte på. Jag tror att en sådan person hade gett sig till känna, men det behöver inte vara så naturligtvis.

Man hade önskat att man kunde ha fått mer ur NF. Tyvärr tror jag att han sa allt han visste. Normalt går man inte omkring och memorerar personer man ser på gatorna, även om man mött statsminsistern.
Citera
2024-08-22, 21:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Måndag hela veckan-gänget förnekar sig inte. Detta har redan vederlagts ett par gånger.

I detta förhör tar YN avstånd från den artikeln:

Hon fick se tre ansiktsbilder men "förklarade [...] att hon aldrig sett gärningsmannens ansikte under mordkvällen". Av de tre bilderna så var det en som var mer grov runt axelpartiet, CP.

Som man kan se på TV-klippet med SE, så hade även han breda axlar. Detta tack vare sin rock.

Som AH påpekade, kunde GM:s ryggtavla (som även AD reagerade på) ha berott på ett speciellt mode.

På sidan sex i dokumentet du länkar tycker YN att mannen hon såg rörde sig som CP.

Både kroppsbyggnaden och rörelsemönstret passar således in på CP enligt YN. Det är ganska starkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in