Citat:
Jag menar inte att det nödvändigtvis är ett proffs heller. Det tror jag inte heller. Jag lutar mer åt amatör med erfarenhet av skytte. Den samlade bilden av hur proffs agerar, lär vara att man som regel inte sätter enbart ett skott i offret, utan flera för att försäkra sig om att offret verkligen är utom räddning. Att endast sätta ett skott i kroppen, tillhör verkligen inte vanligheterna när det kommer till proffsjobb.
GM kunde omöjligt veta att Palme avlidit av skottet i ryggen, det är befängt att tro. Att han inte sätter ett (eller flera) skott till när Palme ligger ner, är märkligt. Och detta vet du sannolikt.
Och frågan återstår, varför skjuter han inte Lisbeth när han blir varse om att hon inte ens är träffad. Mycket märkligt. Men det tycker sannolikt inte du.
GM kunde omöjligt veta att Palme avlidit av skottet i ryggen, det är befängt att tro. Att han inte sätter ett (eller flera) skott till när Palme ligger ner, är märkligt. Och detta vet du sannolikt.
Och frågan återstår, varför skjuter han inte Lisbeth när han blir varse om att hon inte ens är träffad. Mycket märkligt. Men det tycker sannolikt inte du.
Det jag motsätter mig är att man går för långt i tankarna på hur det måste ha varit om det var ett proffs eller amatör. Vi kan inte veta vilka antagande gm gjorde, varför han agerade som han gjorde osv.
Du kan tex omöjligt veta om gm visste om att OP var död av första kulan eller ej. Det vet inte jag heller.
Det enda vi kan säga är att det finns en motsättning mellan vad vi tycker förväntas av ett proffs och vad som skedde. Då kan man hålla det som troligare att det inte var ett proffs. Men mer än så kan man inte säga.
Jag tycker för övrigt att väldigt mycket är märkligt. Men jag försöker hindra mig från att dra slutsatser man inte kan dra. Vi vet helt enkelt för lite.