2024-08-20, 22:59
Medlem
Tilteds avatar
Är det inte snart dags att döpa om tråden till "Putin beordrar styrkor att gå in i Kursk"?
Citera
2024-08-20, 22:59
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ja som förväntat från en manipulativ lögnare måste du slingra dig och vågar inte ens bemöta att pajasen Mearsheimer säger i länkade intervjun om russia stronk, rysk seger, 40% av Ukraina och ryskt erövrande av ytterligare 4 oblast utöver de 4 som de inte kontrollerar.

Du är patetisk.

Varför behöver jag bemöta det? Han behöver inte ha rätt i allt han säger. Hans filosofi blir inte fel om han gissar 10-20%(enheter) fel på krigets avslutning. F ö är hans styrka inte att analysera militär utveckling på mikroplanet, där är säkert flera här i forumet som har bättre hit rate än honom på att gissa t ex om Chasiv Yar faller eller inte, och om Kursk-offensiven slutar med att Ryssland sparkar ut dem.

Hur tror du själv kriget slutar, och har du någon expert som backar upp det, eller någon logik som är överlägsen Mearsheimers?
Citera
2024-08-20, 23:08
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Varför behöver jag bemöta det? Han behöver inte ha rätt i allt han säger. Hans filosofi blir inte fel om han gissar 10-20%(enheter) fel på krigets avslutning. F ö är hans styrka inte att analysera militär utveckling på mikroplanet, där är säkert flera här i forumet som har bättre hit rate än honom på att gissa t ex om Chasiv Yar faller eller inte, och om Kursk-offensiven slutar med att Ryssland sparkar ut dem.

Hur tror du själv kriget slutar, och har du någon expert som backar upp det, eller någon logik som är överlägsen Mearsheimers?

Släpp det då i stället för att slingra dig som den ohederliga debattör du är. Ditt försvar av pajasen Mearsheimer är patetiskt.
Citera
2024-08-20, 23:14
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Släpp det då i stället för att slingra dig som den ohederliga debattör du är. Ditt försvar av pajasen Mearsheimer är patetiskt.

Du glömde:

Har du inget svar på det så förstår jag inte varför du diskuterar Mearsheimer.
Citera
2024-08-20, 23:20
Medlem
DeekinTTs avatar
Ukraina tar en bråkdel av Kursk. Samtidigt rycker Ryssland längre in i Ukraina. Och i väst rapporteras det som en massiv vinst för Ukraina. 😂
Citera
2024-08-20, 23:21
Medlem
Ryska förluster fortsätter stiger. De har nu passerar över 600.000 i manskapsförluster. Artilleriförlusterna ligger kvar på höga nivåer, cs 50 st om dagen.

Pansarvagnar är på låga 5 st just nu. Handlar nog mer om att ryssarna har ont om dessa än något annat.
https://www.minusrus.com/en

Vill man ha en grafisk översikt hittar man den här (obs skiljer en dag):
https://x.com/KyivIndependent/status/1825413692646625744
Citera
2024-08-20, 23:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Ja men vad f-n drar du upp honom då ?

Du underkänner ju honom själv med att erkänna det.
Citera
2024-08-20, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Ukraina tar en bråkdel av Kursk. Samtidigt rycker Ryssland längre in i Ukraina. Och i väst rapporteras det som en massiv vinst för Ukraina. 😂

Det där är ju inte alls sant, sett mängder av artiklar om det svåra läget i den delen av Ukraina. Sen igen, har du helt missat vilka ytor och tidsramar vi talar om. Att Ukraina tagit mer på en vecka än Ruzzia på ett år.
Citera
2024-08-20, 23:51
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja men vad f-n drar du upp honom då ?

Du underkänner ju honom själv med att erkänna det.

Varför det? Makroplanet är det mest intressanta.

Vilken expert tror du själv är bäst på att förutsäga och förklara krigets utgång och sätta den enskilda dagens utveckling i ett större sammanhang?
Citera
2024-08-21, 00:01
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Varför det? Makroplanet är det mest intressanta.

Vilken expert tror du själv är bäst på att förutsäga och förklara krigets utgång och sätta den enskilda dagens utveckling i ett större sammanhang?

Militär analytiska frågade du själv om.

Sen gick du igen ifrån ditt egna snack. Ifrån "Mikro"..., och nu "Makro". Makro håller jag nog som mera rätt.

Och i Makro vinner inte Ryssland. I Mikro.., i donbass så jo. Experter går det 13 på dussinet, men fakta är : Ukraina är fortfarande med i matchen, och biter bra ifrån sig. Man närmar sig medans Ryssland förblöder.
Citera
2024-08-21, 00:04
Medlem
Citat:
Risken för etnisk rensning är stor om Putin drar sig tillbaka. Om den varit låg, så hade jag hållt med dig.

Dock håller jag med om att det vore bra om han upphörde med att anfalla och fredsförhandlingar inleddes, istället för att han tar mer och mer av Ukraina.

Eftersom inget av detta lär hända som det ser ut nu, så uppstår frågeställningen vad vi bör göra. Vi har försökt tvinga honom genom ekonomiskt krig och genom att skicka vapen till Ukraina. Det går uselt. Jag föreslår då att försöka få fred på något sätt utan att han drar sig tillbaka, alternativt förhandla. Nån annan i tråden kom med förslaget att Sverige och Finland går ur Nato, och det kan man använda som morot för att han lämnar tillbaka lite land till. Kanske värt att prova.

Då kan jag meddela att risken för etnisk rensning är obefintlig.
Citera
2024-08-21, 00:08
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Du får nog länka till Mearsheimers uttalande. Mearsheimer åtnjuter stort förtroende inom internationell politik. Jag tror inte du återger vad han sagt korrekt.
Mearsheimer är en högerradikal som inte alls åtnjuter nåt stort förtroende.
Sluta ljug rysshora!
Däremot verkar det som den stora branden i ryssens största bränsledepå fortsätter att brinna efter Ukrainas drönarattack.
Nu brinner snart hälften av cisternerna och de 500 brandmännen som du inte vågar sig fram kan bara stå och titta på.
Det påstås att Ryssland nu saknar kemikalier som krävs för att bekämpa såna här enorma oljebränder, pga sanktioner. Då dessa tillverkas enbart i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in