2024-08-20, 20:10
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Dags att skicka några fler drönare och sätta eld på de cisterner som ännu inte brinner.
Den här brasan måste väl vara någon av de värsta bränder som skådats i världen?

Jag har inget minne av denna typ av höjd på lågorna när irakierna satte eld på oljekällor i irakkriget. Rökutveckling ja, men inte sådana lågor. Kanske någon olycka som kan bräcka "gräsbranden" i Rostov men jag tror inte det.
Citera
2024-08-20, 20:14
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja det där har vi varit inne på förr va? När vi diskuterar vad som händer så landar vi ofta i två olika perspektiv:
Moralister: Identifierar vissa regler (t ex FN), konstaterar hur de uppför sig. Och så ska de som uppför sig fel straffas. Som om världen var en stat, med en ordningsmakt. Vissa i den här kategorin tänker inte längre än så, och vill straffa ryssen till varje pris. Andra har mer sofistikerade varianter.
Realister: De som identifierar mekanismer för hur stater beter sig. Och med hjälp av dessa dels försöker förutsäga hur de kommer att agera, och dels analyserar konsekvenser av alternativa scenarier. Och slutligen försöka bedöma vilken de föredrar.

Du är nog den första. Jag är den andra. Därför gillar jag inte riktigt "varför ska X få...bla bla"-frågor, för de innehåller premisser som jag inte själv tänker efter.
Men då är det väl inga problem med "risken för etnisk rensning"? Det är ju bara att Ukraina skulle bete sig så. Precis som det är med Rysslands etniska rensning nu.

Och du menar alltså att om Tyskland skulle vilja bestämma Danmarks utrikespolitik så ska dom få det. Ok. Då vet vi.
Citera
2024-08-20, 20:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ja det där har vi varit inne på förr va? När vi diskuterar vad som händer så landar vi ofta i två olika perspektiv:
Moralister: Identifierar vissa regler (t ex FN), konstaterar hur de uppför sig. Och så ska de som uppför sig fel straffas. Som om världen var en stat, med en ordningsmakt. Vissa i den här kategorin tänker inte längre än så, och vill straffa ryssen till varje pris. Andra har mer sofistikerade varianter.
Realister: De som identifierar mekanismer för hur stater beter sig. Och med hjälp av dessa dels försöker förutsäga hur de kommer att agera, och dels analyserar konsekvenser av alternativa scenarier. Och slutligen försöka bedöma vilken de föredrar.

Du är nog den första. Jag är den andra. Därför gillar jag inte riktigt "varför ska X få...bla bla"-frågor, för de innehåller premisser som jag inte själv tänker efter.

Nej, du är för den starkes rätt. I detta fall rysk imperialism. Ut med internationella avtal och överenskommelser. Alltid rysk rätt och ljug.

Sedan har du fräckheten att säga att Nato är bs..

..och sist angående den starkes rätt, kommer nog Ryssland att bli bekanta mer med den delen mer och mer, i.o.m att Xi får mer att säga till om i Ryssland.
Senast redigerad av Snapcount 2024-08-20 kl. 20:31.
Citera
2024-08-20, 20:23
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Dags att skicka några fler drönare och sätta eld på de cisterner som ännu inte brinner.
Den här brasan måste väl vara någon av de värsta bränder som skådats i världen?
Enligt obekräftade källor på X så exploderade ytterligare en cistern nu vid 20-tiden på kvällen:
https://x.com/kuksin_vladimir/status/1825960639996768299
Citera
2024-08-20, 20:39
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:

Men du har rätt.
Vi struntar i icke-spridningsavtalet och ger Ukraina sina kärnvapen tillbaka, eller bättre uppdaterade.
Så kan de lära Ryssland en läxa om den starkes rätt.

Ryssland har skrivit på flera avtal genom åren. Jag räknar FNs stadgar som ett av många.
Men vi struntar i dessa regler.
Vi är mer pragmatiska och möter Ryssland på samma premisser som de själva vill leva efter.
Citera
2024-08-20, 20:44
Medlem
Citat:
Det är svårt att bedöma hur det går nu med Putins råvaru-inkomster, som är nödvändiga för att bedriva anfallskrig. 2020 är också missvisande, för då var det pandemi och låg oljeefterfrågan, dvs om man jämför med det året så får man det missvisande att se ut som det går bättre för ryssland än vad det gör. Jag anser att man måste gå helt tillbaka till 2018 för att få en vettig jämförelse.
2018: 186 BUSD
2024: H1: 121 BUSD. Om vi fulräknar det, så blir det H1*2 = 240 BUSD.
Källa: chatgpt genom RussiaFossileTracker som datakälla.

Det viktigaste är oljan. Ryssland sålde mer olja 2018 än 2024 i volym, men uppenbarligen är vinsterna högre nu, trots sanktioner.

54 BUSD mer.
Jag är själv förvånad över att det är så högt?? Jag validerade det med denna site, och det ser ut att stämma. https://energyandcleanair.org/may-2024-monthly-analysis-of-russian-fossil-fuel-exports-and-sanctions/

2018 stod rubeln i 63 USD (Snitt). Nu verkar rubeln ha stabiliserat sig runt 90. Låt oss säga att den fallit med 40%.

Det betyder att när Putin shoppar inrikes, så har han 54*1.4 = 75 BUSD MER än han hade 2018. Dvs ryska löner, m.m. Sen är där inflation m.m så det är komplicerat, och allt går inte ner i försvarets fickor heller utan blir helt enkelt bara till arbetstillfällen och slitage. En del av pengarna går förstås till köp av utländskt material, där kan man inte lägga på de 40%.

Oljesanktionerna fungerar urdåligt, till skillnad från vad extremt många experter påstod före sanktionerna. Tro inte på västmedier, läs kritiskt. Tro inte på Joe Blogs och annan skit heller. Räkna själv. Och kontrollräkna andra. Även mig, jag tog bara en snabbtitt. Med ett par kritiska ögon ytterligare får man den sanna bilden. Räkna om ifall ni har några synpunkter.

Slutsatsen är i alla fall att Ryssland just nu tjänar storkovan och kan fortsatt finansiera kriget.

Kan inte matematik professorn räkna på hur ryzzfans ekonomi sett ut utan sanktionerna?

Eller känns det inte rätt?

Alla vet att sanktionerna har verkan (annars skulle ni proryzzar inte jiddra om det dagarna i ända.
Citera
2024-08-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Man får en känsla av att Putin hellre skulle överge Kursk än det mineralrika Donbas.

Det är ju det kriget handlar om i praktiken.
putte och hans oligarker vill lägga beslag på naturresurserna.
Citera
2024-08-20, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tysk budget har ett grundlagsskydd som gör att oansvariga politiker inte kan ge bort pengar som inte finns. Så nej, det var inte Scholz spenderbyxor som det var "fel" på. Problemet stavas Nordstream. Men Zelensky kanske kan återställa den?
Över tid (-27) är den annonserade nedskärningen inte 50%, utan 100%.

Vore bra om du verifierar dina antagande/lögner med fakta.
Citera
2024-08-20, 20:56
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:

Vem försöker du lura i tråden? Du är ingen realist. Du är en propagandist och manipulativ lögnare vilket du visat i tråden. Att du självutnämner dig till en realist har ingen bäring i verkligheten. Men fullt förståeligt att du försöker vilseleda igen, som den lögnare du är.
Citera
2024-08-20, 21:02
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Det är ju det kriget handlar om i praktiken.
putte och hans oligarker vill lägga beslag på naturresurserna.
Tycker ändå att det är märkligt att en 70 årig gubbe som stulit så mycket under så många år ändå vill ha mer, vad ska han som inte har alltför många år kvar göra med pengarna.
Citera
2024-08-20, 21:03
Medlem
Citat:
Risken för etnisk rensning är stor om Putin drar sig tillbaka. Om den varit låg, så hade jag hållt med dig.

Dock håller jag med om att det vore bra om han upphörde med att anfalla och fredsförhandlingar inleddes, istället för att han tar mer och mer av Ukraina.

Eftersom inget av detta lär hända som det ser ut nu, så uppstår frågeställningen vad vi bör göra. Vi har försökt tvinga honom genom ekonomiskt krig och genom att skicka vapen till Ukraina. Det går uselt. Jag föreslår då att försöka få fred på något sätt utan att han drar sig tillbaka, alternativt förhandla. Nån annan i tråden kom med förslaget att Sverige och Finland går ur Nato, och det kan man använda som morot för att han lämnar tillbaka lite land till. Kanske värt att prova.

Hur kommer du fram till att det blir stora problem med etnisk rensning om putte tar sitt pick och pack och retirerar?
Självklart får inga ryzka medborgare bo kvar.
Men jag har svårt att se ditt argument som matematiskt korrekt!
Nu på senare tid så har 1000-1200 ryzzar/dag fått livet förstört i det sammanhanget tror jag ditt argument står sig slätt.
Hade du däremot sagt att putte vill ha Ukrainas naturresurser till varje oris hade jag trott dig.
Citera
2024-08-20, 21:04
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
"Put your money where your mouth is" är inget som kan tillskrivas ohederligt lögnarpack. Avskummen kommer att fortsätta att runka till putin i mammas källare.

exakt. alla putins dickriders i tråden har en gyllene möjlighet att besanna sin dröm om att flytta till ryssland Tror rysstrollen i själva verket njuter av friheten i väst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in