2023-12-15, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Varför kör du disk- och tvättmaskin på natten om du inte har timpris?

För att det smidigt att köra igång ekonomiprshrer som tar 5h när man gör och lägger sig, och plocka ur på morgonen.

Men har också testat att anpassa för att ha ett underlag att ta beslut på, iom att jag i appen kan se vad elen hade kostat om jag haft timpris.
Citera
2024-05-19, 16:59
Medlem
stumpjumpers avatar
Ska flytta i Augusti och kollar elpriser o avtal som finns just nu. Kan boka "dagens elmix" på 1 år hos Storuman Energi för 80 öre kWh med start i Augusti. Låter utmärkt, men finns det skäl att vänta och få ännu billigare priser? Det är ju ingen brådska direkt.
Citera
2024-05-19, 19:42
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stumpjumper
Ska flytta i Augusti och kollar elpriser o avtal som finns just nu. Kan boka "dagens elmix" på 1 år hos Storuman Energi för 80 öre kWh med start i Augusti. Låter utmärkt, men finns det skäl att vänta och få ännu billigare priser? Det är ju ingen brådska direkt.

Eget hus eller lägenhet? Om det gäller hus, vilket uppvärmningssystem?
Citera
2024-05-19, 22:06
Medlem
stumpjumpers avatar
Citat:
Eget hus eller lägenhet? Om det gäller hus, vilket uppvärmningssystem?
Ah, glömde den detaljen. Avser vanlig bostadsrätt i Stockholmsområdet med fjärrvärme.
Citera
2024-05-20, 07:15
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ah, glömde den detaljen. Avser vanlig bostadsrätt i Stockholmsområdet med fjärrvärme.

Då vill jag påstå att om du inte är en extrem storförbrukare så spelar val av bolag ingen direkt roll. Det mesta av kostnaden när man bor i lägenhet är ändå fasta avgifter som man inte kan göra något åt. OK, byter man elbolag varje år så kan man säkert komma undan en fast avgift på omkring 50 kr/månad.
Citera
2024-05-20, 18:04
Medlem
stumpjumpers avatar
Citat:
Då vill jag påstå att om du inte är en extrem storförbrukare så spelar val av bolag ingen direkt roll. Det mesta av kostnaden när man bor i lägenhet är ändå fasta avgifter som man inte kan göra något åt. OK, byter man elbolag varje år så kan man säkert komma undan en fast avgift på omkring 50 kr/månad.
Ja det var lite det jag for efter, ville mest bara få bekräftelse på att jag inte glömt något viktigt i resonemanget och jämförelsen. Blir rimligt att ta något av de billigaste alternativen då. Tack för input!
Citera
2024-05-20, 18:11
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ja det var lite det jag for efter, ville mest bara få bekräftelse på att jag inte glömt något viktigt i resonemanget och jämförelsen. Blir rimligt att ta något av de billigaste alternativen då. Tack för input!

Googla företagsnamnet innan du bestämmer dig. Det finns några stycken som kan klassas som scam-bolag.
Citera
2024-08-20, 15:10
Medlem
Är det någon som har/har haft Fortum med rörligt elpris?
Jag gjorde en kalkyl på deras sida och fick ~500 kr/mån med rörligt och ~1300 kr/mån med fast.

Är den rörliga kalkylen en extrem glädjekalkyl eller är det så det ser ut i skillnad?

N.b. jag kommer från ett treårigt fast avtal
Citera
2024-08-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elmg75
Är det någon som har/har haft Fortum med rörligt elpris?
Jag gjorde en kalkyl på deras sida och fick ~500 kr/mån med rörligt och ~1300 kr/mån med fast.

Är den rörliga kalkylen en extrem glädjekalkyl eller är det så det ser ut i skillnad?

N.b. jag kommer från ett treårigt fast avtal

Sticker priset inte iväg rejält under vintern då?
Citera
2024-09-20, 09:13
Medlem
Att bo i lägenhet med eget elavtal är väl bara bostadsrättsföreningar som har eller? Bott i bostadsrätt innan jag flyttade till hus och då hade föreningen elavtalet och vi betalade enbart för förbrukselen i lägenheten. Värmen ingick i hyran.
När man snackar med elbolag om priser så skall man be om jämförelsepris. Då får man den faktiska kostnaden för elförbruket dvs elhandel. Elnät å andra sidan kan man inte göra ngt åt. Man får den elnätsägare som äger ditt nät du bor i. Verkar som att det är många unga här så skall berätta lite historik. Idag är fördelningen mellan elnät och elhandel typ 60/40 sett på hela året där elnätet är den dyrare räkningen. 2016 flyttade jag till hus och då hade man en omvänd situation med högre skillnad. Då va det en fördelning på 70/30 där elhandeln va den dyrare räkningen. Lägg då till att alla kostnader va sjukt mkt billigare. Regeringen gick in 2018 och satte stopp för högre avgifter och gav elnätsägarna enbart rätt att indexera upp sina avgifter. Nu verkar det som att man glömt detta igen och avgifterna för nätet smyger upp igen med argumentet att man måste rusta upp näten i sverige. Men varför var priserna så mkt billigare förr? Jo en anledning va kärnkraft. Vi hade mer reaktorer i landet. Men längre tillbaka sålde staten ut sina nät till privata ägare. Mitt råd till er som bor i lägenhet är att få föreningen ni tillhör att skaffa ett gemensamt avtal med kraftiga rabatter. Min förra förening var 400 lägenheter och det ger lite förhandlingsmoment när man skall ha avtal.
Vad jag är nyfiken på är om ngn tecknat avtal nyligen och vad ni fått för pris? Känner mej lite sent ute men hade gärna bundit mej inför vintern för att stabilisera räkningarna lite.
Citera
2024-09-20, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Hoppas tråden ligger rätt.

Jag håller på och förbereda att flytta hemifrån och kollar nu elavtal. Jag ska bo ensam och lägenheten är 35 kvadratmeter. Lägenheten är hyresrätt. Men nu kan jag inte skillnaden mellan rörligt och fast elpris. Vilken är den mest vanliga?

självklart rörligt. det är väl kul att betala 10x mer under vintern varje vinter?
Citera
2024-09-20, 10:20
Medlem
Citat:

skaffa hyresrätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in