2024-08-20, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Nej så tolkar jag det inte utan Mandis är nog smeknamn för Amanda, dvs Essie behöver sin Amanda.

Essie behöver ABSOLUT INTE Ama*da, under inga omständigheter!!!
Citera
2024-08-20, 08:47
Avslutad
Jag återkommer gång på gång i tankarna på Hundhjälpen och hur de, i min uppfattning, brustit i hela den här historien. Fram till anmälan till LS. Alternativt att de ljuger rakt igenom och känt till allt från start, vilket jag tror men inte kan bevisa. Däremot går det att polisanmäla företag för oaktsamhet. Jag överväger saken.
Citera
2024-08-20, 10:05
Medlem
Citat:
Framkommer ju även klart och tydligt att läkarutlåtanden beskriver utåtagerande problematik. Undrar igen vilket intyg som användes vid ansökan om ass.hund, för enligt HH kände de som sagt inte till någonting vilket jag iofs tror är ren lögn.

Svårt att bevisa att det är en lögn och de visste om det.

SKKs nästa tidning ska handla om assistanshundar. Undrar om de kommer beröra delen att det är en bra affär eller om man gör det i första hand för att man vill hjälpa människor. Självklart så vill och måste alla tjäna pengar men om det tar över verksamheten då levererar du assistanshundar till ett hemsk liv.

Andra alternativet att P försökte muta, ljög och manipulerade för att A skulle få sin hund/slagpåse.
Citera
2024-08-20, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Är de medlemmar i SBK är det en underavdelning till SKK. SKK har en disciplinnämnd, kanske ska frågan ställas dit om hur ärendet hanterats?
Vi får väl se när våra romanförfattare återkommer, de har väl fullt upp i dagarna.

Ja det var en klok idé. Ska fråga en jurist. Både vad gäller Hundhjälpen men även att föräldrarna varit högst medvetna om att dottern har ett svårt utagerande beteende och trots detta valt att som hundägare placera Essie hos henne som assistanshund. Med risk för att Essie far illa, dvs risk för djurplågeri.

Det är svårt att skylla på att PA skulle ha ansvar för Essie och ta bort Essie om A blir våldsam, för vet man som hundägare att en situation är farlig för sitt djur och det finns risk att djuret skadas eller far illa, utsätter man inte djuret för de riskerna från början. Det går inte att kasta en hund från en båt i ett öppet stormande hav och lämna den där kämpandes för sitt liv med motivering "Ja men jag satte ju på den en flytväst."

Om det stämmer att HH inte kände till A:s problematik har föräldrarna medvetet låtit bli att informera dem om viktig fakta inför utbildningen. Här kan en tycka att utbildare av ass.hundar borde ha höga krav på de läkarutlåtanden/intyg de begär in, som komplement till djurägarens/brukarens version. Det borde även alltid framskrivas av läkare om utagerande tendenser eller våldsproblematik finns hos brukaren, vid intyg som skall ligga till grund för ansökan om ass.hund.

Om HH kände till allt om A, har de fullt medvetna valt att utsätta Essie för hög risk och djurplågeri.
Senast redigerad av Kryptonitonia 2024-08-20 kl. 10:24.
Citera
2024-08-20, 10:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Svårt att bevisa att det är en lögn och de visste om det.

SKKs nästa tidning ska handla om assistanshundar. Undrar om de kommer beröra delen att det är en bra affär eller om man gör det i första hand för att man vill hjälpa människor. Självklart så vill och måste alla tjäna pengar men om det tar över verksamheten då levererar du assistanshundar till ett hemsk liv.

Andra alternativet att P försökte muta, ljög och manipulerade för att A skulle få sin hund/slagpåse.

Om Polisen exempelvis skulle kräva in läkarintyget som låg som underlag för ansökan om assistanshund, skulle det vara ett sätt att se om fakta kring A:s problematik hade kommit HH till kännedom.
Citera
2024-08-20, 10:22
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Essies saknade tand kom upp igen. Den här creepy bilden där man håller upp hennes mun hade P på lager och den kom upp i familjens grupp rätt snabbt.

Har läst att JS/Hundhjälpen "levererade" henne med en tand borta. Ska vi anta att det stämmer?

Tycker bilden i sig är märklig. Varför tar man en sån? Är det för att man visste hon skulle försvinna?
Citera
2024-08-20, 10:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Essies saknade tand kom upp igen. Den här creepy bilden där man håller upp hennes mun hade P på lager och den kom upp i familjens grupp rätt snabbt.

Har läst att JS/Hundhjälpen "levererade" henne med en tand borta. Ska vi anta att det stämmer?

Tycker bilden i sig är märklig. Varför tar man en sån? Är det för att man visste hon skulle försvinna?

Har också tänkt på den bilden! Ja varför togs den? Och hur förlorade Essie tanden enligt HH? Slog A ut den innan "leverans" under träningen/utbildningen? Eller tappade hon den på något annat sätt? För...de säger ju bara att tanden inte fanns vid leverans, men inte om A varit inblandad i att den försvann...
Citera
2024-08-20, 10:46
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Har också tänkt på den bilden! Ja varför togs den? Och hur förlorade Essie tanden enligt HH? Slog A ut den innan "leverans" under träningen/utbildningen? Eller tappade hon den på något annat sätt? För...de säger ju bara att tanden inte fanns vid leverans, men inte om A varit inblandad i att den försvann...

Ja precis. Vet vi vem som tagit bilden? Om man tittar på tandköttet såg det väl rätt färskt ut, vill jag minnas

Det kan ju vara A som gjort nåt under träningen. Vore en otrolig skandal i så fall.

Spånar: Man kan ju undersöka bilder med it forensics. Kanske går det göra och komma fram till något? Den ligger ju öppet på nätet lite här och där.
Citera
2024-08-20, 11:12
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Tack Saga23, för alla gräv och allt jobb du lagt ned i detta ärende.

'

Hon bedöms alltså som så pass farlig för människor att kommunen outsourcar arbetet med A till privata bolag.

Det blir bara mer troligt för mig att Hundhjälpen sett mellan fingrarna när det gäller inköpet av Essie till familjen. Att de bara köpte förklaringen om att A bodde hemma för att hon blivit illa behandlad av personal på boendet ger jag inte mycket för. Det är för mycket som faller på sin egen orimlighet här.
Har bara sett det "officiella" svaret från Hundhjälpen är det någon som ringt och pratat direkt med dem? Man skulle också vilja veta under vilka omständigheter som Essi blev av med tanden.
Citera
2024-08-20, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Den stackars personalen skulle utbildas i lågaffektivt bemötande...uppenbarligen funkar inte det. Kvinnan är skvatt galen och behöver inte en massa lallande utan ordning och reda, konsekvenser och regler. Om jag gjort de grejorna som hon gjort, har också lindrig npf. Så hade jag blivit inlåst. Är det skillnad om man går under LSS? Handlingarna är desamma, då borde väl konsekvenserna vara desamma? Jag tror som du, Essie blev skadad/dödad. Det var därför filmen kom för att "visa" att A funkar med Essie. Jag såg någon som delat från pappans grupp där han skrev att Essie behöver sin Mandis ( kanske inte ordagrant korrekt). Jag kände att jag ville kräkas då...

Hur som helst kommer EP till nya adressen,

Kl. 12:00 kommer EP till Åsundavägen 43, så om någon vill ge sin åsikt är det bara att dyka upp. Eller lämna namn och nummer här så kan reportern kontakta er på Hummelsta sidan

Ingen Essie finns ju längre dock men kanske katt

Kan det vara PÖ som initierat pressträff?
Citera
2024-08-20, 11:25
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Mandis, ytterligare ett djur?
De har alltså skaffat djur till A för hon inte ska skada folk. Där är förklaringen till att hon måste ha djur vilket är så skrämmande att man inte vet var man ska ta vägen.
Mandis är Amanda antar jag...
Citera
2024-08-20, 11:28
Medlem
Citat:

Jag är ingen expert men har själv sett hur det ser ut i ens egen mun eller hund- och kattmun när en tand har varit borttagen eller hur tandköttet ser ut när det aldrig har funnits en tand. Och hos Essie ser det ut som att det har funnits en tand. Tandköttet är inte tillbakadragen/läkt eller hur det heter i fackspråk.
Men bara en spekulation. Röntgen skulle nog visa om tanden aldrig ha funnits där från födseln, drogs ut eller är avbruten.

Bild: https://konto.samnytt.se/wp-content/webp-express/webp-images/doc-root/wp-content/uploads/2024/07/essie-tand.jpg.webp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in