Citat:
Ursprungligen postat av
Neatless
Veckans dokumentärtips: Love Has Won: The Cult of Mother God (2023)
Japp, ännu en dokumentär om en sekt. Är det något som alltid fungerar när jag vill bli arg och irriterad så är det en fin sektdokumentär. Och det här har jag förmodligen sagt någon gång förut, men den här sekten kan vara den sjukaste av dem alla.
Mother God var Amy Carlson. Hon arbetade som manager på McDonalds när hon intresserade sig för spiritualism och new age och blev en profil på en hemsida med sånt innehåll. Där blev hon övertygad om att hon var gudomlig, och det var allt det tog för att hon skulle lämna man och barn och flytta till Colorado tillsammans med en man som kallade sig Father God.
Hennes vansinne växte. Nu fullständigt i harmoni med att vara Mother God började hon rekrytera medlemmar - för hennes uppdrag var att leda tusentals till en plats av avancerat existerande. UFOn skulle komma och plocka upp dem. Under tiden som gruppen växte bytte hon ut "Father God" med jämna mellanrum. Med andra ord, sexpartners. Det röktes gräs och togs droger och det var kristaller, kolloidalt silver och annat mumbo-jumbo som krängdes i deras webshop.
Men hon var inte ensam! Nej nej, Mother God hade ett team som stöttade henne. Döda kändisar. The Galactics består av Robin Williams, Michael Jackson, Gene Wilder, Prince, Whitney Houston, Steve Irwin och det är bara en bråkdel av listan. Dessa andar hävdade hon stå i kontakt med. Till slut dog Mother God, Amy, för att hon vägrade vård och åt silver istället och då släpade gruppen runt på hennes mumifierade kropp i några veckor innan polisen stoppade dem. Och allt var självklart en del av planen för Mother of God kan ju inte dö utan hon klev in i det avancerade existerandet och bla bla bla kärlek bla bla.
Man blir så trött. Hur som helst, fascinerande dokumentär! Medlemmarna, både pågående och ett par som lämnat, pratar öppenhjärtat om sina erfarenheter av att vara hjärntvättad. Förlåt, jag menar "vaken." Och eftersom de livesände så mycket finns det hur mycket material som helst att ta del av. Det är både komiskt och jävligt läskigt hur människor kan bli så här. Och tragiskt för alla inblandade, inte minst Amys riktiga familj som hon övergav.
Tack för tipset, såg dokumentären igår och tyckte den var ganska bra, sinnessjukt att dessa "pundarsekter" får med sig så jäkla mycket folk, dom kan i princip skänka alla sina pengar och göra vad som helst för ledarna i sekten, men inte förvånad när det gäller USA.
Veronica och den kinesiske miljonären, SVTplay.
https://www.svtplay.se/veronica-och-den-kinesiske-miljonaren
Veronica Lin, 31, hittades mördad 2003 i en lägenhet i Högsbo, hennes make den kinesiske miljardären You Lin dömdes först för att ha beställt mordet men friades senare, man får se sonen som försöker kontakta sin pappa i kina samtidigt som dom går igenom fallet.
Tyckte dokumentären var väldigt välgjord och bra, helt klart sevärd, den får 4/5 i betyg av mig.
Tar gärna emot tips på dokumentärer om flygkrascher eller nya true crime dokumentärer.
Har sett både filmen och dokumentärerna om flygkraschen i Alperna och katastrofen i Amsterdam och om MH-370 så söker något annat än dessa.