2024-08-19, 09:21
Medlem
Jag tror merparten av alla villaägare är såhär.
Delvis så handlar det om ett långt större underhållsbehov på villor. Sedan så byggs det hela tiden till för att öka värdet och även för att impa på vänner, samt knäcka grannarna om med alla nya projekt.
Där emot när man kommer ut i obygden, så kan man nästan bli förbluffad över hur eländigt en del fortfarande kan bo med massa gamla sönderrostiga bilar på tomten odyl. och fallfärdiga ruckel.
Senast redigerad av Kammadaj 2024-08-19 kl. 09:24.
Citera
2024-08-19, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Det är så vi slappnar av..

Genom att hålla oss igång i nobrain sysslor slappnar man av.

Att bara ligga i en stol/hammock är stressigt.
Att inget sker är stressigt därför sätter vi igång något hela tiden.
Detta.

På somrarna bygger jag ute och på vintrarna inomhus. Blir stressad av att ta det lugnt en dag när jag vet att det finns andra saker man ”måste” göra.

Sedan blir man aldrig nöjd heller, man vill bara börja på nästa projekt. Värdelöst egentligen.
Citera
2024-08-19, 09:37
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj

Knappast, de flesta trädgårdar är högst mediokra som bäst.

Citat:
Delvis så handlar det om ett långt större underhållsbehov på villor. Sedan så byggs det hela tiden till för att öka värdet och även för att impa på vänner, samt knäcka grannarna om med alla nya projekt.

Drivkrafterna bakom varierar nog oerhört. För min egen del vill jag ha det riktigt fint hemma för att öka min egen trivsel. Det är t ex jävligt mycket mera nice att njuta med ett glas i en riktigt schysst, blommande trädgård på sommaren. Får ingen ro om det är nåt som ser ut som skit och får ingen trivsel av att sitta och titta på bara en gräsmatta.

Sen om andra grannar tycker det är fint är ju såklart inte tråkigt heller. Helst skulle jag vilja att mitt arbete inspirerar andra att vilja ha det finare hos sig också, för det skulle öka min och alla andras trivsel i grannskapet. Det vore ju trevligt om man såg nåt fint åt vilket man än tittade.

Det bör även betonas att man kan göra fint samtidigt som man tänker lite smart kring underhåll. Jag har hela tiden tänkt långsiktigt med mina projekt, alla rabatter får automatbevattning dragen till sig och får marktäckare eller täckbark för att stoppa ogräs, stenläggning utförs på ställen där det finns risk för inkräktande ogräs osv
Citera
2024-08-19, 09:44
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj

Det tror inte jag, men det är nog 50/50. Går jag igenom grannarna på min gata är det många som knappt gör några förändringar, men ändå håller undan ogräs och klipper gräsmattan, dvs normal nivå. Sen har vi övriga; en glidande skala från de som gör mycket till de som ligger på extrema nivåer. Har bl a en granne som rent fysiskt inte kan få plats med fler nybyggnationer på tomten. Undrar hur det ser ut där inne?

Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Detta.

På somrarna bygger jag ute och på vintrarna inomhus. Blir stressad av att ta det lugnt en dag när jag vet att det finns andra saker man ”måste” göra.

Sedan blir man aldrig nöjd heller, man vill bara börja på nästa projekt. Värdelöst egentligen.

Jag tycker i grund och botten det är bra att ni som känner ständigt kli i fingrarna kan jobba på ert hus och tomt. Ni hade väl exploderat annars? Utan er hade vi antagligen haft ännu färre hantverkare, för många med Villa-ADHD känns som att de jobbar med praktiska yrken.

Själv känner jag ingen stress över huset. Behöver något fixas kontaktar jag er som kommer och gör ett proffsigt jobb, mycket bättre än vad jag själv hade gjort. Samtidigt sköter jag mitt mer akademiska jobb i egna firman och drar in ungefär samma slantar netto som ert arbete kostar. Trots att jag inte stressar känns det skönt att sjunka ner i en strandstol med en bok på sommaren. Inga problem att sitta still, snarare tvärtom.
Citera
2024-08-19, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Det tror inte jag, men det är nog 50/50. Går jag igenom grannarna på min gata är det många som knappt gör några förändringar, men ändå håller undan ogräs och klipper gräsmattan, dvs normal nivå. Sen har vi övriga; en glidande skala från de som gör mycket till de som ligger på extrema nivåer. Har bl a en granne som rent fysiskt inte kan få plats med fler nybyggnationer på tomten. Undrar hur det ser ut där inne?

Jag tycker i grund och botten det är bra att ni som känner ständigt kli i fingrarna kan jobba på ert hus och tomt. Ni hade väl exploderat annars? Utan er hade vi antagligen haft ännu färre hantverkare, för många med Villa-ADHD känns som att de jobbar med praktiska yrken.

Själv känner jag ingen stress över huset. Behöver något fixas kontaktar jag er som kommer och gör ett proffsigt jobb, mycket bättre än vad jag själv hade gjort. Samtidigt sköter jag mitt mer akademiska jobb i egna firman och drar in ungefär samma slantar netto som ert arbete kostar. Trots att jag inte stressar känns det skönt att sjunka ner i en strandstol med en bok på sommaren. Inga problem att sitta still, snarare tvärtom.
Det är väl en blessing och en curse samtidigt. Önskar att jag också kunde finna njutning i att koppla av, för man måste ta det lugnt ibland, annars kraschar man. Sedan ger projekten inte så mycket efter; man går istället omkring och stör sig på det som inte blev 100%, säg en vinkel som man inte fått till helt riktigt utan det glappar 2mm så det blir en ful springa/övergång.

Det är i själva byggandet man slappnar av, iaf jag.
Citera
2024-08-19, 09:59
Medlem
Är väl inget problem om folk trivs med att pyssla med saker, värre om folk gör det för att de känner sig tvingade för att hålla en vis standard då blir det ju ett jävla ekkorhjul.

Sen är det ju självklart tragiskt med folk som har flera pågående projekt som de tar evigheter på sig att genomföra eller aldrig riktigt avslutar så att det blir skit av det även om intentionerna var goda.

Farsgubben hade regelbundna projekt på gården, men då var det högintensivt pysslande där han kunde hålla på 12 timmar per dag sen var det lungt i flera veckor/månader.
Detta utöver små saker att fixa trädgården mm.

Som exempel att måla om huset eller ladugården.
Då var det måla 8-12 timmar per dag åtminstone även om det var semester.
Men då var man klar efter 2-3 dagar varav han kunde bo på stranden 1 vecka om om de va bra väder.

Måste ju va jävligt stressigt att ha fler projekt igång samtidigt som bara står.
Citera
2024-08-19, 10:23
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alveol

Vad de däremot inte gjort är vistats på sitt fina trädäck eller använt poolen.

Här sa du det, åtminstone för mig viktigaste avgörande.

Folk får fixa hur mycket som helst, vissa njuter av det, men om du aldrig kommer till att använda det du fixat....Varför?
Citera
2024-08-19, 10:55
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Meningen med att bo i hus är att man ska bygga och förbättra.

Jag tror att ganska få villaägare skulle hålla med dig på den punkten.
Tycker du att meningen med mat, är att få stå i köket och laga dem också?
Citera
2024-08-19, 11:14
Medlem
Rodrigos avatar
Det är ett flyktbeteende och tydligt tecken på att man vantrivs i sin relation, att man ägnar sig åt att försöka renovera sig ur sin ångest och tristess. På sätt och vis är det ju positivt eftersom konsumtionen som följer är bra för ekonomin, en annan markör är ju den ständiga tävlingen dessa människor subtilt bjuder upp till när de ständigt ska berätta om sina projekt för att få ihop sina självhävdelse-poäng, samma beteende som när barn ska visa upp sina teckningar som de har ritat för vuxna människor i hopp om att få höra hur duktiga de är.
Senast redigerad av Rodrigo 2024-08-19 kl. 11:16.
Citera
2024-08-19, 11:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Dom har kraftig dopaminbrist så dom måste renovera hela tiden för att bli lyckliga, ungefär som folk som måste ha den finaste bilen, så dom köper nya bilar hela tiden men blir aldrig lyckliga, materialistiska människor.

Förr så var det inte alls lika vanligt hos villaägare eftersom dopaminbrist inte var lika vanligt. Sociala medier och reklam bidrar till att folk blir hjärntvättade till att renovera hela tiden. Sen att andra grannar eller släktingar gör det.

Fenomenet kallas "Keeping up with the Joneses." Man vill ha det lika fint och bra som grannarna och släktingarna. En kombination av avundsjuka, dopaminbrist och materialism.

Ja det kan vara så att de varken tycker det behövs eller att det är kul, utan de känner sig manade till det.
Citera
2024-08-19, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stackoverdose
Meningen med att bo i ett hus är väl att bo i ett hus? Du kan väl skita i vad andra gör med sin trädgård?

Problemet är att de inte "bor" i sitt hus. De ska bygga om allt precis hela tiden så att det slutligen endast återstår en skev Alfons Åberg helikopter av rasket. Det är dessa människor som sen ångrar att de inte "var mer med ungarna" för vi ",hade ju huset". Oftast handlar det såklart inte om att förbättra i god takt så att gemensamma familjeaktiviter hinns med (skjutsa till fotboll / cup räknas ej). Det handlar om att dämpa en inre ångest / alternativt direkta order från en lika psykotisk kvinna / partner med små "önskemål" på boendet.
Citera
2024-08-19, 11:53
Medlem
tripprapporters avatar
Det kallas driv att skapa, samma sak som motiverar vissa att starta företag, skapa musik osv. Samtidigt sitter degrövarna och muttrar om att det måste vara något fel på dem. Slår aldrig fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in