2024-07-23, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika88
Vilka frågor dyker upp på muntliga examinationen i ämnet Historia 1b med Linnar?

Har precis haft min muntliga examination och kan uppdatera till andra som möjligtvis läser Historia 1b.

Examinationen varade i ca 10 min men mötet var bokat i 20 min. Han ställde första frågan kring vad jag skulle berätta för en utomstående vad denna kurs handlar om och vad jag fick lära mig. Sedan övergick det att jag skulle berätta kort om Israel - Palestina bakgrunden, men han pratade mestadels där. Den sista frågan var vad FN har för uppgift och vilka andra organisationer det finns.
Citera
2024-07-24, 15:38
Medlem
Är det någon som har haft muntliga examination i engelska 6? Kanske t.o.m haft Elin J som lärare?
Senast redigerad av Mamma1291 2024-07-24 kl. 15:45.
Citera
2024-07-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oledolyckan111
Hej,
Jag har muntlig examination nästa vecka med Henrik i engelska 6. Någon som kan förklara lite lätt vad för frågor som ställs? Bara så jag vet lite mer hur jag ska förbereda mig 😅

Var ett tag sedan, men hur gick examinationen? Lust att berätta hur gick den till och vilka frågor fick du?🙈 Jag har min till veckan och är extremt nervös! Skulle underlätta mycket om jag fick ett hum om vilka frågor man får så man kan förbereda sig lite😅
Citera
2024-07-29, 01:09
Medlem
Hej! Muntlig examination i Naturkunskap 2 imorgon, har ni några tips?

Allt gott!
/psykiatriskt
Citera
2024-08-03, 03:02
Medlem
Hur är det att ha Bengt Söderberg i Kemi 2 såg att det mest var frågor kring uppdragen baserat på det folk skrivit om att ha honom i muntlig ex på kemi 1 men detta är ju en annan kurs så utgår från att det kanske är lite olikt.
Citera
2024-08-06, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anononym-bitch
Hur är det att ha Bengt Söderberg i Kemi 2 såg att det mest var frågor kring uppdragen baserat på det folk skrivit om att ha honom i muntlig ex på kemi 1 men detta är ju en annan kurs så utgår från att det kanske är lite olikt.

Yessss!
Klarade examinationen i alla fall i mitt fall så ställdes lite olika frågor men inget direkt om en reaktion utan snarare större punkter om (hastighet) katalysatorer, vi snackade om reaktioner som påverkas av värme positivt eller negativt
Det var relativt enkelt ändå, så ni som kommer efter mig på Kemi 2 med Bengt Söderberg borde inte ha några problem med det om ni har koll på vad ni lämnat in
Citera
2024-08-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykiatriskt
Hej! Muntlig examination i Naturkunskap 2 imorgon, har ni några tips?

Allt gott!
/psykiatriskt

Skriv gärna en kommenterar efteråt om vad som kom på examinationen, så att andra kan ta del utav det
Citera
2024-08-08, 07:56
Medlem
Generellt sett brukar innehållet i betygsmatrisen återspeglas i examinationen.

Till exempel, för betyget A i Svenska 2, när det gäller muntlig förmedling av argument, framgår det att:
"Eleven kan i förberedda samtal och diskussioner muntligt förmedla argument, egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Språket är ledigt, varierat och välformulerat, och anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Framställningen innehåller både belysande exempel och generaliseringar samt vidgade perspektiv. Eleven har god åhörarkontakt och kan med säkerhet använda presentationstekniska hjälpmedel som stöder, tydliggör och är väl integrerade i den muntliga framställningen."
En av de 4-5 delar du ska kunna är alltså att muntligt förmedla argument, egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt.

Hur väl du uppfyller kraven, och om du når E-, C- eller A-nivå, beror på hur mycket tid och energi du lägger på förberedelserna. Utgå från vad som står i betygsmatrisen när du förbereder dig. Du behöver inte studera allt i kursen, utan fokusera på det som betygsmatrisen anger samt det du har gått igenom i dina uppgifter, eftersom du kan få frågor om dessa.
Senast redigerad av A.way 2024-08-08 kl. 08:09.
Citera
2024-08-14, 18:57
Medlem
Ska skrivna ett flertal hermods-prövningar i höst i uppsala och stockholmsområdet och undrar om någon med liknande erfarenhet har några tips att ha i åtanke? Har samtliga svenska kurser inklusive engelska i Uppsala. Ni som skrivit i uppsala, vad är era erfarenheter av lärarna och hur de bedömer där?
Citera
2024-08-19, 22:46
Medlem
Hej! Någon som vet hur prövningen i svenska 3 via Hermods är utformad? Vilka steg ingår i den?
Citera
2024-08-25, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsy
Hej på er!

Jag blev antagen till ett par distanskurser och fick antagningsmailet den 1 juli, sedan dess har jag inte hört något från dem. Jag börjar på måndag. Vad jag har förstått så sköts allt genom athena, men jag har varken fått användarnamn eller lösenord. Får man det samma dag man börjar? Har mailat och ringt dem otaliga gånger men ingen svarar och paniken kommer krypandes nu

Om några dagar gör jag min första examination på Komvux. Jag ska ha muntlig prov på Fysik 1a. Läraren är Andreas Josefsson. Det känns som om att allt hänger på det här och jag är extremt stressad. Snälla finns det någon som har erfarenhet med honom?
Citera
2024-08-27, 13:48
Medlem
Hej!
Något som haft Andreas Josefsson i Fysik 2.
Minns ni hur muntliga var och vilka frågor som kom?

Tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in