2024-08-19, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
De är upptagna med att överleva och har annat att syssla med än att riva vägar. Om någon river en väg så finns med fortfarande en plan yta som man kan köra på med fordon som är lämpligt för det.

Det är 18-årsgräns på Flashback. Du får nog vänta några år. Eller sluta logga in på pappas konto.

Nej, det är inte så det funkar i verkligheten. Därför bygger man vägar.
Citera
2024-08-19, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99

Det är 18-årsgräns på Flashback. Du får nog vänta några år. Eller sluta logga in på pappas konto.

Nej, det är inte så det funkar i verkligheten. Därför bygger man vägar.

Ukraina har erövrat en promille av Rysslands yta kanske. De har annat att lägga energi på än att riva vägar. Även om alla vägar vore rivna så kan ryssarna köra över åker eller träsk eller köra på vägar runt om.
Citera
2024-08-19, 13:14
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är ju ändå märkligt att du alltid hamnar i att Ryssland gör allt rätt, medan det är tvärtom för Ukraina. Fakta är att Ukraina expanderar sin ockupation mycket snabbare än Ryssland sin.

Men det är ju bara dumt av Ukraina… för att?

Jag tycker inte att jag sagt i den här tråden att Ryssland gjort mycket rätt. Däremot har jag delat History Legends video, vars analys jag delar, som är kritisk mot Rysslands handlande i Kursk på taktisk nivå?
Citera
2024-08-19, 13:18
Medlem
Citat:
Ukraina har erövrat en promille av Rysslands yta kanske. De har annat att lägga energi på än att riva vägar. Även om alla vägar vore rivna så kan ryssarna köra över åker eller träsk eller köra på vägar runt om.

Självklart!
Citera
2024-08-19, 13:18
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Zelensky begär internationell hjälp att invadera Ryssland. Det är nog många länder som vill hänga på 🤣🤣🤣

Det här påminner väl om andra världskriget igen. Attackerade inte Finland Sovjet och förlorade efter att tidigare ha krigat mot Sovjet. Finländarna var i allians med nazisterna.

Dessutom finns ju tydligt nazistiska trupper som Azov på Ukrainas sida och nu anfaller de Ryssland, precis som Hitler gjorde, och fick spö.

https://www.independent.co.uk/tv/news/ukraine-kursk-russia-war-zelensky-b2597889.html

Det borde bli slut på internationell hjälp när Zelensky fått hjärnblödning och invaderar Ryssland.
Fast det var ju Kreml och Nazisterna som var bäst buddies först. Molotov-Rippentropp, och nassarn fick öva stridsvagnstrid djupt inne i Ryssland..

Inget är som första kärleken….
Citera
2024-08-19, 13:21
Medlem
Sammanfattning typ senaste 24h hade uppskattats mycket?
Citera
2024-08-19, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Invasionen hade med all säkerhet många olika skäl varav flytt av ryska styrkor och att sätta press på rysk opinion båda var skäl.

Det verkar dock som ryssarna plockat styrkor från Kharkiv-regionen för att förstärka Kursk så någon form av förflyttning har skett.

Sedan har vi för dålig inblick, tillsammans med media, för att dra några stora växlar för ingen av oss vet vad som egentligen hänt och hur det påverkat i dagsläget.

För första gången sedan Ukrainas överraskningsattack in i Ryssland, där de erövrade land, kommer nu landets president, Volodymyr Zelenskyj, med en förklaring till varför Ukraina valt det offensiva tillvägagångssättet. – Nu är vår primära uppgift i defensiva operationer övergripande: att förstöra så mycket rysk krigspotential som möjligt och genomföra maximala motoffensiva aktioner. Detta inkluderar att skapa en buffertzon på angriparens territorium, som vår operation i Kursk-regionen, sade Zelenskyy i sitt dagliga tal. Och logiken bakom det, enligt presidenten, är: - Allt som orsakar förluster för den ryska armén, ryska staten, deras militärindustri och deras ekonomi hjälper till att förhindra kriget från att expandera och för oss närmare ett rättvist slut på denna aggression - en rättvis fred för Ukraina, sade han. Zelenskyy säger också i talet att Ukraina behöver snabbare leveranser av vapen och ammunition i samband med offensiven, och uppmanar sina allierade att hjälpa till med det – särskilt USA, Storbritannien och Frankrike.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/zelenskyj-vi-er-gaaet-ind-i-rusland-skabe-en-bufferzone
Citera
2024-08-19, 13:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Ja det är det jag menar. Viktigast är att få Ukrainas alla företag att framstå som dumheter, och Rysslands som briljanta
Citera
2024-08-19, 13:56
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
"För första gången sedan Ukrainas överraskningsattack in i Ryssland, där de erövrade land, kommer nu landets president, Volodymyr Zelenskyj, med en förklaring till varför Ukraina valt det offensiva tillvägagångssättet. – Nu är vår primära uppgift i defensiva operationer övergripande: att förstöra så mycket rysk krigspotential som möjligt och genomföra maximala motoffensiva aktioner. Detta inkluderar att skapa en buffertzon på angriparens territorium, som vår operation i Kursk-regionen, sade Zelenskyy i sitt dagliga tal. Och logiken bakom det, enligt presidenten, är: - Allt som orsakar förluster för den ryska armén, ryska staten, deras militärindustri och deras ekonomi hjälper till att förhindra kriget från att expandera och för oss närmare ett rättvist slut på denna aggression - en rättvis fred för Ukraina, sade han. Zelenskyy säger också i talet att Ukraina behöver snabbare leveranser av vapen och ammunition i samband med offensiven, och uppmanar sina allierade att hjälpa till med det – särskilt USA, Storbritannien och Frankrike."

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/zelenskyj-vi-er-gaaet-ind-i-rusland-skabe-en-bufferzone

Ja. Och det motsägs av the Economist:
https://www.economist.com/europe/2024/08/18/russias-double-punch-back-against-ukraines-shock-raid

Zelensky säger att målen är:
1) Orsaka maximala förluster för ryssen (har de väl lyckats med, många krigsfångar i alla fall)

Economist säger som sagt att målet var:
1) Få ryssarna att flytta trupper från Donbass.
2) Få "bargaining chips" inför förhandlingar.

Min analys:
Zelenskys mål kan man långsökt argumentera för om man tror att "maximala förluster" i Kursk-operationen får ryssarna till förhandlingsbordet. Men för det första har man högre förluster själv än annars, möjligen högre förluster än ryssarna i materiel. (https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/08/17/out-in-the-open-and-on-the-move-in-russias-kursk-oblast-ukrainian-forces-are-vulnerable-and-losing-l ots-of-armored-vehicles/ för att se att förlusterna ökat) .
För det andra är där inget logiskt i att förlusterna i Kursk skulle vara avskräckande. Ryssarna har fått hundratusentals förluster i Donbass. De har under kriget ofta själva velat bredda frontlinjen (t ex vid Vovschansk) och öka förlusttakten. Jag kan heller inte se något annat.

Zelensky blir så klart mindre trovärdig när han går ut så här sent. Det är antagligen bara en efterhandskonstruktion. The Economists "teori" om målen är den mest trovärdiga.
Citera
2024-08-19, 14:01
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:

Att riva vägar handlar inte om att erövra yta, ett vägnät motsvarar stor yta, och återigen handlar det om att försvåra ryssens framfart.

Utöver den Europiska delen av Ryssland så är det inte mycket att ha..utedass och mongolryssar…

Säg mig hur i vilken fart kommer det gå när man kör över leriga åkrar och i Träsk.. ska man ställa tankbilarna ovanpå stridsvagnarna?
Citera
2024-08-19, 14:06
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Min analys:
Zelenskys mål kan man långsökt argumentera för om man tror att "maximala förluster" i Kursk-operationen får ryssarna till förhandlingsbordet. Men för det första har man högre förluster själv än annars, möjligen högre förluster än ryssarna i materiel. (https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/08/17/out-in-the-open-and-on-the-move-in-russias-kursk-oblast-ukrainian-forces-are-vulnerable-and-losing-l ots-of-armored-vehicles/ för att se att förlusterna ökat) .
För det andra är där inget logiskt i att förlusterna i Kursk skulle vara avskräckande. Ryssarna har fått hundratusentals förluster i Donbass. De har under kriget ofta själva velat bredda frontlinjen (t ex vid Vovschansk) och öka förlusttakten. Jag kan heller inte se något annat.

Zelensky blir så klart mindre trovärdig när han går ut så här sent. Det är antagligen bara en efterhandskonstruktion. The Economists "teori" om målen är den mest trovärdiga.
Vad ligger förlustsiffrorna på i manskap på båda sidor i Kursk?

Att Ukraina fått fler fordon än Ryssland utslagna i Kursk håller jag med om. Det är tydligt att Ukraina har övertaget där gällande fordon så det ter sig naturligt.
Citera
2024-08-19, 14:09
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad ligger förlustsiffrorna på i manskap på båda sidor i Kursk?

Att Ukraina fått fler fordon än Ryssland utslagna i Kursk håller jag med om. Det är tydligt att Ukraina har övertaget där gällande fordon så det ter sig naturligt.

Jag gissar på att ryssarna haft störst förluster i manskap, i och med stora mängder tagna POWs. Vet inget om ration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in