2024-08-19, 14:10
  #6613
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Ukraina har erövrat en promille av Rysslands yta kanske. De har annat att lägga energi på än att riva vägar. Även om alla vägar vore rivna så kan ryssarna köra över åker eller träsk eller köra på vägar runt om.
Golfbilarna kanske det går med men blir svårare för elsparkcyklarna
Citera
2024-08-19, 14:15
  #6614
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag gissar på att ryssarna haft störst förluster i manskap, i och med stora mängder tagna POWs. Vet inget om ration.

Ganska intressant artikel på ämnet.

https://svenska.yle.fi/a/7-10062222
Citera
2024-08-19, 14:19
  #6615
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag gissar på att ryssarna haft störst förluster i manskap, i och med stora mängder tagna POWs. Vet inget om ration.
Då stämmer väl i sådana fall Zelenskys uppgifter om maximala förluster.

Fordon är i många fall reparerbara eller ersättningsbara.

Även värnpliktiga kan svida för Ryssland.
Citera
2024-08-19, 14:22
  #6616
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Då stämmer väl i sådana fall Zelenskys uppgifter om maximala förluster.

Fordon är i många fall reparerbara eller ersättningsbara.

Även värnpliktiga kan svida för Ryssland.

Inte om man njutit av dagliga runkfantasier från Cornucopia om "extrema ryska förluster". Då är 2000 krigsfångar (och jag tror siffran är lägre, men för diskussionens skull) på ett par veckor inget speciellt.
Citera
2024-08-19, 14:26
  #6617
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Inte om man njutit av dagliga runkfantasier från Cornucopia om "extrema ryska förluster". Då är 2000 krigsfångar (och jag tror siffran är lägre, men för diskussionens skull) på ett par veckor inget speciellt.
Du vet ju inte vad deras förluster är?

2000 krigsfångar, om nu siffran är där, är extrem. Det handlar om flertalet bataljoner.
https://x.com/JohnH105/status/1825276838060683412

Det är siffror vi inte sett i närheten av i kriget.
Citera
2024-08-19, 14:26
  #6618
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Skulle inte vara så stensäker på mina påhittade sanningar om jag vore du ?

https://x.com/igorsushko/status/1825457537652826570
Det är så fantastiskt snällt av Ryssland att lära hela världens befolkning att alla former av gästarbete i Ryssland alltid är förenat med hyperlivsfara. Det underlättar och påskyndar deras ekonomis totala sönderfall.
Citera
2024-08-19, 14:27
  #6619
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ganska intressant artikel på ämnet.

https://svenska.yle.fi/a/7-10062222

Skrev tidigare i tråden, att jag tror att syftet är att Ryssland ska mobilisera, så Soldatmammorna blir ett problem för Kreml igen.. och inte några gnälliga kärringar från nån nedsupen håla utan från medelklassen i st Petersburg och Moskva
Citera
2024-08-19, 14:38
  #6620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Okej så att offra tusentals unga ukrainska pojkar och män som dör för PR tycker du känns bra?

Du tycker det är bra att Ryssland offrar hundratusentals ryska pojkar och män för att ta några åkrar i Ukraina?
Citera
2024-08-19, 14:47
  #6621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du vet ju inte vad deras förluster är?

2000 krigsfångar, om nu siffran är där, är extrem. Det handlar om flertalet bataljoner.
https://x.com/JohnH105/status/1825276838060683412

Det är siffror vi inte sett i närheten av i kriget.

Vi diskuterade det här med tillfångnatagna ryssar tidigare i tråden. Skillnaden är att vi har ett rörligt krig i Kurskområdet. Ukrainarna gick in och tog stora områden på väldigt kort tid. Helt enkelt var det många som inte hann fly samt många som valde att ge upp när situationen var helt hopplös. Ryssarna slängde även in trupper som var helt oförberedda och som förlorade striderna mycket snabbt.

Efter de första 4-5 dagarna så lugnade det ner sig lite, ryssarna stabiliserar sig, skickar inte in trupper hursomhelst (speciellt inte efter att några konvojer slaktades) och ukrainarna har avancerat långsammare vilket gör att ryssar hinner retirera.

Nu sista dagarna så har vi sett att en mängd ryska positioner är omringade, de har ingenstans att ta vägen. Ukrainarna är i full gång med att rensa upp dessa positioner och erbjuder då dem att ge sig utan strid eller efter att mosat lite på dem med några hundra pansarskott.

Det gör att antalet fångar ökar kraftigare igen, det är där vi är nu.

Sen hur många totalt som blivit fångar vet vi inte riktigt, men jag gissar mellan 1500-3000 utifrån den information som kommit fram.

Ja, ryska förlusterna har varit höga. Vi vet inte hur höga i Kursk, men dagligen så dör 1000 ryssar på den stillastående fronten och just nu kanske speciellt vid Prokrovske där de anfaller intensivt vilket givetvis kostar mycket blod.
Citera
2024-08-19, 14:54
  #6622
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Well, det är inte Ryssland som släpar in män från gatorna för att skickas till fronten.. personalbristen i Ukraina är betydligt värre. Och nu mister Ukraina sina bästa soldater i Kursk.

Jo, och det är inte så att man blir tvångsenrollerad i Ukraina. Det är bara dålig rysk propaganda.
Citera
2024-08-19, 15:02
  #6623
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Nä, målen har Ukrainia än så länge misslyckats med.
Svårt att se dem dra något av målen i hamn.

Zelensky själv pratar mer och mer om "buffertzon", att det är målet. Men låter som en efterhanskonstruktion gjord för att utåt inte få det att låta som ett misslyckande.

Handlar nu vem som orkar mer, eller rättare sagt har tiden på sin sida. Ryssarna har ju dock bara fortsatt nöta.

Vi vet att Ukraina blir starkare och starkare och att Rysslands styrka kulminerat.

Ryssens enda chans är att väst tappar intresse.
Citera
2024-08-19, 15:03
  #6624
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dom gör samma misstag som i Robotyne.. om ett tag har Ryssland tagit Kursk tillbaka.

Är staden i Ukrainas händer nu igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in