• 1
  • 2
2024-08-18, 20:17
Jag har druckit 1 - 1,5 liter (eller mer) coca cola om dagen i 10 år. Jag är idag 29 år och vill förändra mitt liv för att må bättre, jag går till gymmet flera dagar i veckan. Min vikt är normal men är orolig för att coca colan förstör min hälsa på andra vis. Någon dag när jag inte fått i mig något så börjar jag må rätt dåligt tills jag får i mig, om jag slutar cold turkey hur många dagar borde det ta tills suget är borta och vad kan jag förvänta mig för utsättningsbesvär?
Citera
2024-08-18, 20:23
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Prova att gå över till kaffe.
Citera
2024-08-18, 20:26
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Prova att gå över till kaffe.
Det är helst något jag vill slippa, verkar jobbigt att behöva fixa en kopp varje morgon för att fungera...
Citera
2024-08-18, 20:26
Medlem
du vet att coca cola inte längre innehåller kokain va

det är inte en riktig drog
Citera
2024-08-18, 20:31
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keny69
Det är helst något jag vill slippa, verkar jobbigt att behöva fixa en kopp varje morgon för att fungera...
Om du tycker det är jobbigt att brygga kaffe finns nescafe som man tillsätter varmt vatten och vips är det klart.
Citera
2024-08-18, 20:36
Medlem
Gjuteriets avatar
Har själv en gång fattat beslut om att sluta med Coca-Cola och det var svårare, rent fysiskt, än man kan tro. Hade de första dagarna/veckorna utan drycken ofta sprängande huvudvärk, vilken gjorde att jag gav upp och tog mig ett glas. Huvudvärken försvann nästan omedelbart. Om det är placebo eller ej låter jag vara osagt, men det är klart att vissa upplever det som en jobbig omställning.

Däremot är det klart genomförbart och säkerligen en vettig sak att göra. Kanske kan prova med att minska ned intaget dag för dag, och sedan bara dricka lite varannan dag, och sedan någon dag i veckan och så vidare? I stället för att sluta helt tvärt menar jag.
Citera
2024-08-18, 20:37
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Drogrehabilitering --> Alkohol och dryck
/Moderator
Citera
2024-08-18, 20:41
Medlem
Kickassfarsans avatar
Just koffeinet är nog lugnt då det är så små mängder, dricker du sockrad cola så lär det vara det som blir problemet.

Borde inte denna ligga i drogrehab?

Bra att du bestämt dig för att sluta, det är verkligen inte bra för tänderna, har du haft mycket hål?
Citera
2024-08-18, 20:44
Bannlyst
Trappa ned successivt för att slippa huvudvärk och andra besvär.

Minska 10 cl per dag tills du är nere på 50 cl. Därefter 5 cl per dag.
Citera
2024-08-18, 20:45
Citat:
Ursprungligen postat av Gjuteriet
Har själv en gång fattat beslut om att sluta med Coca-Cola och det var svårare, rent fysiskt, än man kan tro. Hade de första dagarna/veckorna utan drycken ofta sprängande huvudvärk, vilken gjorde att jag gav upp och tog mig ett glas. Huvudvärken försvann nästan omedelbart. Om det är placebo eller ej låter jag vara osagt, men det är klart att vissa upplever det som en jobbig omställning.

Däremot är det klart genomförbart och säkerligen en vettig sak att göra. Kanske kan prova med att minska ned intaget dag för dag, och sedan bara dricka lite varannan dag, och sedan någon dag i veckan och så vidare? I stället för att sluta helt tvärt menar jag.
Lyckades du att sluta tillslut? Jo kanske bättre att trappa ut, ska börja med det kanske 1-2 burkar max om dagen denna kommande vecka.
Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
Just koffeinet är nog lugnt då det är så små mängder, dricker du sockrad cola så lär det vara det som blir problemet.

Borde inte denna ligga i drogrehab?

Bra att du bestämt dig för att sluta, det är verkligen inte bra för tänderna, har du haft mycket hål?
Har inte haft så mycket hål alls faktiskt, duktig på att borsta mina tänder. Känner mig dock seg o trött ofta vilket jag tror kan vara colans fel.
Citera
2024-08-18, 20:49
Medlem
Kickassfarsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keny69
Lyckades du att sluta tillslut? Jo kanske bättre att trappa ut, ska börja med det kanske 1-2 burkar max om dagen denna kommande vecka.

Har inte haft så mycket hål alls faktiskt, duktig på att borsta mina tänder. Känner mig dock seg o trött ofta vilket jag tror kan vara colans fel.
Låter som en bieffekt av för mycket socker = blodsocker dippar.

Har själv slutat var inga problem för mig jag drack dock zero.
Citera
2024-08-18, 20:55
Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
Låter som en bieffekt av för mycket socker = blodsocker dippar.

Har själv slutat var inga problem för mig jag drack dock zero.
Tål inte smaken utav aspartam tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in