2024-08-18, 20:56
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag gick från att dricka runt en liter Coca Cola om dagen till att inte dricka Coca Cola över huvud taget på ett par dagar för strax över 20 år sedan. Blev helt stirrig och hade huvudvärk i drygt en vecka.

Nu dricker jag knappt någon läsk över huvud taget längre. Någon julmust och påskmust när det är säsong och någon sockerdricka eller gingerbeer en riktigt varm sommardag.

De flesta jag känner som slutat dricka cola hade åtminstone huvudvärk några dagar efter att de slutat, så det är kanske det du får räkna med.
Citera
2024-08-18, 21:11
Avstängd
Kickassfarsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keny69
Tål inte smaken utav aspartam tyvärr.
Spelar väl ingen roll? Du ska ju ändå sluta
Citera
2024-08-18, 21:19
Medlem
Jordgubbes avatar
Vad gott, full förståelse. 20 spänn om dan, 600 i månaden in på ett aktiekonto med årlig ökning sju procent blir ju bara 102 000 på tio år (och 305 000 på 20 år).
Citera
2024-08-18, 21:21
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Jag har druckit 1 - 1,5 liter (eller mer) coca cola om dagen i 10 år. Jag är idag 29 år och vill förändra mitt liv för att må bättre, jag går till gymmet flera dagar i veckan. Min vikt är normal men är orolig för att coca colan förstör min hälsa på andra vis. Någon dag när jag inte fått i mig något så börjar jag må rätt dåligt tills jag får i mig, om jag slutar cold turkey hur många dagar borde det ta tills suget är borta och vad kan jag förvänta mig för utsättningsbesvär?

Om du inte har någon annan källa till koffein så blir det nog onödigt tungt. Hitta en annan dryck som innehåller koffein och byt ut colan mot den, fast i mindre mängd. Kör på så i ett par veckor och lägg sedan av med den nya drycken också.

Jag har slutat cold turkey med cola och det tog väl en vecka innan suget släppte men jag dricker kaffe så slapp ju koffeinabstinensen.
Citera
2024-08-18, 21:57
Medlem
Negerdjurs avatar
Min pappa var Coca Cola-beroende genom sitt liv. Snus och Coca Cola drev honom. Han genomgick en dubbel bypass innan kranskärlen ändå cloggade igen. Han drack inte alkohol men var överviktig. Han blev 67. Knäproteser i titan från 55 år.

Den vägen känns väldigt ovärd.

Jag tror av högst personliga skäl att cola är ganska skadligt. Men jag är ju ingen ingenjör, så vad vet jag.

Jag skulle iaf gå över till Zero/Pepsi Max. Dom har trots allt lyckats bra med att pricka smaken, utan socker.
Senast redigerad av Negerdjur 2024-08-18 kl. 22:02.
Citera
2024-08-18, 22:20
Medlem
Gissar 10-12 dagar.
Citera
2024-08-18, 22:23
Vet inte om det hjälper med kall kalkon.
Men mycket handlar ju om koffeinet.

Så börja med två tabletter koffein per dag.
Drick nå vatten med smak kanske.

Efter ett tag ta bara en tablett koffein.

Det är nog enklast.
Och du nu vill så kan du köpa kall kalkon att snaska på när sötsuget kommer
Citera
2024-08-18, 22:25
Citat:
Ursprungligen postat av Negerdjur
Min pappa var Coca Cola-beroende genom sitt liv. Snus och Coca Cola drev honom. Han genomgick en dubbel bypass innan kranskärlen ändå cloggade igen. Han drack inte alkohol men var överviktig. Han blev 67. Knäproteser i titan från 55 år.

Den vägen känns väldigt ovärd.

Jag tror av högst personliga skäl att cola är ganska skadligt. Men jag är ju ingen ingenjör, så vad vet jag.

Jag skulle iaf gå över till Zero/Pepsi Max. Dom har trots allt lyckats bra med att pricka smaken, utan socker.

Problemet med dom sockerfria alternativen är att det fuckar upp i magen.
Det har nåt att göra med bakterier osv.

Vi har ju några miljoner såna som hjälper oss att hålla igång maskineriet.
Tydligen tycker dom inte om större mängder aspartam/s etc etc under längre perioder.

Sen är det ju fortfarande citronsyra i det vilket fnuckar tänder och kuk(om man doppar)
Citera
2024-08-18, 23:25
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Jag har druckit 1 - 1,5 liter (eller mer) coca cola om dagen i 10 år. Jag är idag 29 år och vill förändra mitt liv för att må bättre, jag går till gymmet flera dagar i veckan. Min vikt är normal men är orolig för att coca colan förstör min hälsa på andra vis. Någon dag när jag inte fått i mig något så börjar jag må rätt dåligt tills jag får i mig, om jag slutar cold turkey hur många dagar borde det ta tills suget är borta och vad kan jag förvänta mig för utsättningsbesvär?
Jag dricker också för mycket läsk, men kolsyrad lightsaft i mitt fall. Jag väljer det framför vatten då det är tillgängligt och gott. Kallt och sött direkt ur kylskåpet.

Så jag försöker att dricka mer vatten och därmed trycka undan läskdrickandet. Vattenflaska med kallt vatten i kylskåpet, tillgängligt utan att man behöver spola vatten i kranen tills det blir kallt. Försöker ställa fram ett glas vatten redan innan jag blir törstig så att det finns vatten nära tillgängligt, tar med mig vattenflaska osv.

Sen vill jag unna mig att dricka läsk ibland också, men ofta dricker jag ett glas vatten före.

I ditt fall är det inte bara sött att dricka utan även socker-kick och koffein så du får väl undersöka vad i colan du går igång på. Jag behöver min kopp kaffe på morgonen t.ex. och är nöjd så vad gäller koffeinet de flesta dagar.
Citera
2024-08-18, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Problemet med dom sockerfria alternativen är att det fuckar upp i magen.
Det har nåt att göra med bakterier osv.

Nä. Tungan reagerar på sötningsmedel och skickar signaler om att socker är på väg. Bukspottkörteln prodcuerar därför en viss mängd insulin i preventivt syfte, men när sockret inte kommer uppstår istället låg blodsockerhalt, vilket ger hungersug.
Citera
2024-08-19, 00:23
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Nä. Tungan reagerar på sötningsmedel och skickar signaler om att socker är på väg. Bukspottkörteln prodcuerar därför en viss mängd insulin i preventivt syfte, men när sockret inte kommer uppstår istället låg blodsockerhalt, vilket ger hungersug.

Många studier har utförts.
Konsensus finns ännu inte.
Fler studier på g. Men det verkar som att det fuckduppar med bakterierna i magen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10144565/
Citera
2024-08-19, 00:26
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Börja med Fanta istället. Mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in