2024-08-18, 08:45
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Ser att många här snackar om en öl som heter Sarek. Vad skumt - jag har handlat på sysset nu i många år men jag tror aldrig jag sett det här märket. Är det en öl som bara finns uppåt norr, typ?

Den finns på de flesta bolag jag besökt runt om i landet. Nordliga Sarek heter den och kvalar in på 5,2% och kostar 14:20+ pant för en halvlitare.
Citera
2024-08-18, 09:09
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pizzarelli
Den finns på de flesta bolag jag besökt runt om i landet. Nordliga Sarek heter den och kvalar in på 5,2% och kostar 14:20+ pant för en halvlitare.

Fan vad skumt. Jag har handlat hos Systemet i princip varje vecka de senaste 10-15 åren, och har missat den totalt (men har total koll på alla andra hipster-öl, sprit etc...). Bor i Stockholmsområdet för övrigt.
Citera
2024-08-18, 09:22
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Citat:
Fan vad skumt. Jag har handlat hos Systemet i princip varje vecka de senaste 10-15 åren, och har missat den totalt (men har total koll på alla andra hipster-öl, sprit etc...). Bor i Stockholmsområdet för övrigt.

Det är kanske där felet ligger att du har koll på just hipster-öl , Nordliga Sarek är en vanlig ljus industrilager så ingen hipster-öl.

Finns bland annat 186 stycken i lager på gullmarsplans systembolag och 55 stycken i lager i Kista galleria , 237 stycken i Bandhagen , 302 i lager i skärholmsplans systembolag
Citera
2024-08-18, 09:26
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pizzarelli
Det är kanske där felet ligger att du har koll på just hipster-öl , Nordliga Sarek är en vanlig ljus industrilager så ingen hipster-öl.

Finns bland annat 186 stycken i lager på gullmarsplans systembolag och 55 stycken i lager i Kista galleria , 237 stycken i Bandhagen , 302 i lager i skärholmsplans systembolag

Jag handlar dock standardlager ibland. Brukar ibland botanisera bland de absolut billigaste när plånboken är tom, just nu har jag fastnat för billiga Lucky Bait, innan dess så var det mycket Fagerhult och Zeunerts.
Citera
2024-08-18, 09:32
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Citat:
Jag handlar dock standardlager ibland. Brukar ibland botanisera bland de absolut billigaste när plånboken är tom, just nu har jag fastnat för billiga Lucky Bait, innan dess så var det mycket Fagerhult och Zeunerts.

Ok , tänkte att om man mest dricker hantverksöl så kan man ha missat öl som nordliga sarek.

Lucky bait har jag testat men det är ingen favorit prislappen till trotts då jag inte är så förtjust i ipl (india pale lager) tycker den smakar som en något vassare version av pistonhead vilket heller inte är något favorit hos mig.

Jag föredrar tjeckisk och tysk pilsner och dom gånger plånboken sätter stopp så får det bli nån av systemets billigare industrilager
Citera
2024-08-18, 09:49
Medlem
DoktorNos avatar
Lucky Bait är vidrig. Passar inte mina smaklökar. Ungefär samma snusk som Pisstonhead.

Just nu och det senaste årets prisvärda favoriter för mig är Three Hearts, Pripps Blå, Dansk Fadøl och Småland, i nu nämnd ordning. Föredrar dessutom kortburk.
Citera
2024-08-19, 15:39
Bannlyst
Blev väldigt nyfiken på att testa Lucky Bait efter att ha läst i den här tråden så sprang ner och handlade en kasse idag.
Den kvalar med lätthet in på top3 listan över bra "ful-öl". Volymprocenten är inte till en nackdel heller.
Citera
2024-09-05, 20:27
Medlem
Mest karaktär av de billiga har Sarek (och inte kan man köpa Mariestad när de kostar 17,50 för långburk).
Citera
2024-09-11, 02:33
Medlem
Nu är det Arboga 10,2.
Citera
2024-09-12, 09:49
Medlem
Jag köper oftast Nordliga Sarek och gillar den skapt, lite mer smak är de andra billiga.

Tycker jag numera ser den på fler bolag så den verkar sälja bra.
Citera
2025-05-07, 17:19
Medlem
Jag skulle verkligen inte lägga arboga 10.2 i kategorin "ful-öl" som vissa här har gjort.

Jag anser att systemets bästa ful-bärka är Elk. Rätt god smak, men klassas definitivt som lite WT och ful-bärka
Citera
2025-05-08, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Jag skulle verkligen inte lägga arboga 10.2 i kategorin "ful-öl" som vissa här har gjort.

Jag anser att systemets bästa ful-bärka är Elk. Rätt god smak, men klassas definitivt som lite WT och ful-bärka

Korrekt.

Arbogan är en ljus, starkare lager vilken jag aldrig skulle klassa som "ful-öl", men för den sakens skull inte höja
till skyarna direkt som någon vinnare i kategorin 7 % och uppåt.

Ganska bränd och söt i smaken, plus att alkoholen slår igenom rejält - speciellt om man nu skulle vara en liten
snoris som bara druckit Heineken hittills under sina första partaj-år...

(Men själv väljer jag nog en iskall 10-Boga framför Pripps Blå Extra o Sofiero 7.5, för de är vidriga.... ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in