2024-08-18, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Det känns som att det går "för bra" för ukrainarna i Kursk.

Det är nästan så man börjar undra om ryssarna faktiskt har en slags fälla eller plan bakom sitt till synes värdelösa försvar av regionen.

En fälla eller plan förutsätter en skicklig och disciplinerad armé. Ryssland har ett beväpnat tattarfölje på våldtäktsturné.

Du kan sova lugnt, risken att ryssarna har en plan i Kursk är noll.
Citera
2024-08-18, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Verkar som att ryssarna inte har så många tanks att sätta in i Kursk. De ryska soldaterna saknar alltså nästan helt vad ukrainarna har. Tunga tanks, pansarfordon och transportfordon samt även saknar utrustning för mörkerkrigsföring.

Det betyder de är väldigt dåligt rustade för det rörliga krig som Ukraina nu för i Kursk-området och väldigt lätt blir omringade.

Jag vet inte riktigt om jag ska bli jätteoptimistiskt eller fortsätta ligga lågt vad gäller Ukrainas Kurskoffensiv, men om man bortser från den ryska propagandan så finns det inget som direkt säger att det går dåligt för Ukraina.

Men vi får se, verkligheten brukar ju skymta fram med tiden.
Efter att ha sett första delen av Military Summarys video om Ukrainas offensiv i Kurskområdet så ser det onekligen riktigt komplicerat ut för ryssarna och mina tidigare inlägg om att ryssarna "säkert" kickar ut Ukraina på en vecka eller två står sig hejdlöst uselt

https://m.youtube.com/watch?v=s0EpfinSGlo

Sprängningen av den större bron för ryssarnas försörjning av materiel, i större skala, kommer ställa till det rejält för ryssen tror jag.
Sedan, om jag inte är helt ute och cyklar, verkar Ukraina bra mycket soldater där för offensiven - nästa udda mycket soldater (utländska som kommit till undsättning eller?).

Undra vad ryssen gör/kan göra militära drag om/när det blir en panikartat situation för dem i området (om det inte redan är det)? Retorisk fråga.
Senast redigerad av Charlatanery-end 2024-08-18 kl. 07:35. Anledning: Stavfel/edit
Citera
2024-08-18, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Mer att Ukraina har överlägset bättre tanks och trupptransporter än vad Ryssen har. Ryssarnas grejer har en tendens att evaporera totalt medan i västs grejer så överlever ofta (inte alltid) besättningen om de slås ut.
Det stämmer bra och där till är det vad jag har förstått det som enklare att reparera grejer från väst än vad grejer från öst är.
Men det är nog ingen av oss här idag som vet hur stora andel västgrejer och hur stor andel sovjetgrejer Urkaina har satt in i kursk. Min gissning är att det är skevt åt västhållet. De vill sätta in det bästa och det ställer till med beskymmer om man har en mängd olika tanks etc med varierande grad av förmåga.
Citera
2024-08-18, 08:25
Medlem
Jag misstänker att det stor chans att ryssarna snart lämnar Glushkovo distriktet. (Till vänster av vad Ukraina har tagit vid gränsen)

https://www.youtube.com/watch?v=S-tZiZt67Jg

Minst två av tre broar utslagna över Seym floden. Ryssarna får svårt att försörja området.
Citera
2024-08-18, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag misstänker att det stor chans att ryssarna snart lämnar Glushkovo distriktet. (Till vänster av vad Ukraina har tagit vid gränsen)

https://www.youtube.com/watch?v=S-tZiZt67Jg

Minst två av tre broar utslagna över Seym floden. Ryssarna får svårt att försörja området.
Igår dök det upp nyheter om att alla tre broar är sprängda och att ryssarna redan ahr lämnat området.
https://t.me/boris_rozhin/133956
Citera
2024-08-18, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Det känns som att det går "för bra" för ukrainarna i Kursk.

Ukrainarna har fått bra vapen av väst i rejäl mängd. Ryssland har inget att sätta emot, det har de aldrig haft, vilket visade sig efter de invaderade ukraina när deras fokus var terror-bombning av civila istället för att försöka bekämpa den ukrainska militären. Man sköt lite hypersoniska missiler, mot vad? Sjukhus, Bostadshus o.s.v. Nu verkar onekligen lagren vara tömda när man måste köpa kulor från nordkorea, drönare/missiler från iran (som är kapabla att döda en muslimsk flicka i israel) o.s.v. De har några termobariska bomber som de smäller av emellanåt, men de är rätt ineffektiva mot en utspridd fiende. Ser skrämmande ut men det krävs mer än någon enstaka om man ska uppnå effekt.
Citera
2024-08-18, 09:03
Avstängd
Nu är det två nya fronter istället för en i Kursk.. https://storymaps.arcgis.com/stories/36a7f6a6f5a9448496de641cf64bd375
Citera
2024-08-18, 09:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
VERY BIG TOP NEWS TODAY 🔝🇺🇦

🫡 Ukrainian soldiers writes that we took control of Korenevo in the Kursk region.

💥The bridge in Zvannoye in the Kursk region heavily damaged by AFU.

🚀Ukraine presented modified R-360 "Neptune" missile.

⚠️ Russians retreated to the eastern bank of Seym river near Tyotkino, Kursk region.

🔼 The operation in the Kursk region is proceeding exactly as we expected. Now we are strengthening our positions, - Zelensky

🚀 This is the moment for us in the West to give Ukrainians permission to use the weapons that we have already sent them, - Boris Johnson

Börjar snarare kännas mer som en counteroffensiveflopp nummer 2. En repris från förra sommaren.. Ukrainarna tar en stor plätt men sen händer inte mycket mer..
Citera
2024-08-18, 09:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nu är det två nya fronter istället för en i Kursk.. https://storymaps.arcgis.com/stories/36a7f6a6f5a9448496de641cf64bd375

Eller t.o.m. tre. Bra va?
Citera
2024-08-18, 09:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Eller t.o.m. tre. Bra va?

Pratar om två nya väster om Kursk ..inte den "stora".
Senast redigerad av Menea 2024-08-18 kl. 09:24.
Citera
2024-08-18, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Börjar snarare kännas mer som en counteroffensiveflopp nummer 2. En repris från förra sommaren.. Ukrainarna tar en stor plätt men sen händer inte mycket mer..

Jaså!? Mig veterligen har ryssråttorna inte lyckats påverka offensiven nämnvärt.
Citera
2024-08-18, 09:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jaså!? Mig veterligen har ryssråttorna inte lyckats påverka offensiven nämnvärt.

Vad dom inte har och har gjort i Östran Ukraina hör inte till tråden så vill inte ens gå in på det
men håller inte med dig.

Just nu verkar det gå segt i Kursk så ser inte så mycket skillnad från senaste dagarna. Den lilla nya fronten som blev till i veckan har inte blivit större alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in