Citat:
Ursprungligen postat av
mishima
Tror Hammarby blir nästa Stockholmslag vi kommer att få kämpa mot i toppen. Det var AIK i många år, men sedan 2019 har det varit Djurgården. Den maktpositionen tror jag de dock håller på att slarva bort på dålig scoutning.
Nu måste vi förbereda hos på Hammarbys offensiv. Men inte särskilt orolig. De kommer också att slarvade bort det.
Jag tror tyvärr du får räkna med Dif också. Så länge dom säljer spelare och/eller spelar gruppspel i europa så bör dom utan problem kunna vara en topp 3 favorit. Sen skall det ju spelas om det också, men det skall mycket till om Dif (läs, de kommande 3-5 åren till att börja med) inte skall tippas som en topp 3 kandidat.
MFF kommer så klart fortsätta vara storfavorit till guldet så länge inte något annat lag börjar närma sig en halv miljard i eget kapital. Bajen och Dif är på gång, men inte ens halvvägs...ännu.
Kvar bland "topp 3" finns en plats för övriga lag att bråka om. Med argument som du är inne på i ditt inlägg, så kommer jag säga att Bajen är dom som ligger bäst för att ta den positionen i fotbolls Sverige.
Som dark horse bakom dessa 3 lag så ser jag bara Aik som ett lag som har förutsättningarna. Egentligen bättre grundförutsättningar Djurgården och rätt likvärdiga som med Bajen.
Dock har Aik fastnat ordentligt med stövlarna i gyttjan i 2 säsonger medans övriga drar ifrån. Frågan är när Aik kommer loss och hur mycket försprång övriga lag har hunnit få.
Lag som Elfsborg, Hief, Kalmar, Östersund, Häcken kommer alltid dyka upp men inget av lagen kommer övertid vara ett "topp 3" -lag. Då är det större chans att riskera att åka ur något enstaka år tror jag.