2024-08-17, 21:02
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Sa jag det?

För det första så ligger Bajen rätt bra till när det gäller prispengarna (tappade ordet för vad det faktiskt kallas) som baserar sig på resultatet de senaste 5 åren. Men nu var det inte det historiska som diskuterades, utan förutsättningar för framtida framgångar.
Och Bajen har alltid varit ett "nästa år då jävlar" men lyckas aldrig leverera. Har alltid varit så och kommer alltid vara så.
Citera
2024-08-17, 21:09
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Tveksamt om vi tappar någon mer poäng i år? Inte alls omöjligt att vi slutar på 66 poäng i år, frågan är bara om det räcker för att gå om MFF?
Det är garanterat. Allt du tippat/trott i år har väl gått motsatt väg. Så noll poäng?
Citera
2024-08-17, 21:15
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Det är garanterat. Allt du tippat/trott i år har väl gått motsatt väg. Så noll poäng?
Det har varit ett tufft år.
Citera
2024-08-17, 21:15
Medlem
snillet_1s avatar
Jag var positiv till Billborn/Björklund-anställningen när den skedde - betydligt mer skeptisk nu. Men de ska givetvis få sin tid. Är dock förvånad över hur "primitivt" man spelar, det känns väldigt norskt det lilla jag sett av den serien genom åren. Långa bollar ut på kanterna stup i kvarten bland annat. Det som ändå hade byggts upp under våren med bolltrygghet och passningsspel har nästan helt försvunnit. Situationen påminner om när vi gick från Poya till Rolle och senare Stahre. Trodde Billborn skulle fortsätta på det som grundlagts av Askou & Sindre men uppenbart att han är en helt annan typ av tränare. I alla fall av det jag sett hittills i Blåvitt. Det där underbara kombinationsspelet och framgångarna i Bajen kanske berodde på ett i stycken fenomenalt spelarmaterial, framförallt offensivt, snarare än särskilt mycket på Billborn? Time will tell...

Spontana känslan är väl att Kalmar åker ur nu också, det känns väldigt håglöst där borta. Själv tycker jag att deras trupp har överpresterat i ett par år nu, och nu känns den blekare än på länge. Många som pratat om att den är för bra osv, aldrig sett det.

De gick upp 2004 och åker kanske ur 2024. Sett i ett större perspektiv är det egentligen en makalös prestation att hålla sig kvar i Allsvenskan i så många år när man är från en sån liten stad.
Citera
2024-08-17, 21:29
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Jag tror tyvärr du får räkna med Dif också. Så länge dom säljer spelare och/eller spelar gruppspel i europa så bör dom utan problem kunna vara en topp 3 favorit. Sen skall det ju spelas om det också, men det skall mycket till om Dif (läs, de kommande 3-5 åren till att börja med) inte skall tippas som en topp 3 kandidat.

MFF kommer så klart fortsätta vara storfavorit till guldet så länge inte något annat lag börjar närma sig en halv miljard i eget kapital. Bajen och Dif är på gång, men inte ens halvvägs...ännu.

Kvar bland "topp 3" finns en plats för övriga lag att bråka om. Med argument som du är inne på i ditt inlägg, så kommer jag säga att Bajen är dom som ligger bäst för att ta den positionen i fotbolls Sverige.

Som dark horse bakom dessa 3 lag så ser jag bara Aik som ett lag som har förutsättningarna. Egentligen bättre grundförutsättningar Djurgården och rätt likvärdiga som med Bajen.
Dock har Aik fastnat ordentligt med stövlarna i gyttjan i 2 säsonger medans övriga drar ifrån. Frågan är när Aik kommer loss och hur mycket försprång övriga lag har hunnit få.

Lag som Elfsborg, Hief, Kalmar, Östersund, Häcken kommer alltid dyka upp men inget av lagen kommer övertid vara ett "topp 3" -lag. Då är det större chans att riskera att åka ur något enstaka år tror jag.
Bajen ett topplag?

Du får ta sakerna du hör på Gröne Jägaren med en nypa salt...
Citera
2024-08-17, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Tror Hammarby blir nästa Stockholmslag vi kommer att få kämpa mot i toppen. Det var AIK i många år, men sedan 2019 har det varit Djurgården. Den maktpositionen tror jag de dock håller på att slarva bort på dålig scoutning.

Nu måste vi förbereda hos på Hammarbys offensiv. Men inte särskilt orolig. De kommer också att slarvade bort det.

Tror Europa kommer vara nyckeln för vilket framtida topp kommer vara.
Hammarby är spännande men kan inte fortsätta vara en klubb som satsar ungt och säljer snabbt om de ska utmana över tid.
Europa med sina pengar blir ju nyckeln till att behålla talangerna längre samt värva in mer kvalité.

Sen är det ju Diffen och Hammarby som har störst chans att göra ett bra europakval och faktiskt få detta kapital för att utmana en längre tid.
Citera
2024-08-17, 21:41
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Bajen ett topplag?

Du får ta sakerna du hör på Gröne Jägaren med en nypa salt...
Märker att verklighetsflykt är genomgående hos er djurgårdare...
https://www.svt.se/text-tv/343

Detta trots spelarförsäljningar över 200M i år. 200M som kommer läggas på att bygga framtida framgångar.
Citera
2024-08-17, 22:13
Medlem
Citat:
Och Bajen har alltid varit ett "nästa år då jävlar" men lyckas aldrig leverera. Har alltid varit så och kommer alltid vara så.

Dom vann faktiskt ett år. Men det gillade dom inte så dom sparkade tränaren.
Citera
2024-08-17, 22:21
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Jag tror tyvärr du får räkna med Dif också. Så länge dom säljer spelare och/eller spelar gruppspel i europa så bör dom utan problem kunna vara en topp 3 favorit. Sen skall det ju spelas om det också, men det skall mycket till om Dif (läs, de kommande 3-5 åren till att börja med) inte skall tippas som en topp 3 kandidat.

MFF kommer så klart fortsätta vara storfavorit till guldet så länge inte något annat lag börjar närma sig en halv miljard i eget kapital. Bajen och Dif är på gång, men inte ens halvvägs...ännu.

Kvar bland "topp 3" finns en plats för övriga lag att bråka om. Med argument som du är inne på i ditt inlägg, så kommer jag säga att Bajen är dom som ligger bäst för att ta den positionen i fotbolls Sverige.

Som dark horse bakom dessa 3 lag så ser jag bara Aik som ett lag som har förutsättningarna. Egentligen bättre grundförutsättningar Djurgården och rätt likvärdiga som med Bajen.
Dock har Aik fastnat ordentligt med stövlarna i gyttjan i 2 säsonger medans övriga drar ifrån. Frågan är när Aik kommer loss och hur mycket försprång övriga lag har hunnit få.

Lag som Elfsborg, Hief, Kalmar, Östersund, Häcken kommer alltid dyka upp men inget av lagen kommer övertid vara ett "topp 3" -lag. Då är det större chans att riskera att åka ur något enstaka år tror jag.
Kalmar alltid dyka upp? Det ligger mitt i ingenstans och hela stordtadsområdet är på 70 000. De har överpresterst både publikmässigt och på planen för länge nu. De borde snarare bli ett jojolag mellan superettan och allsvenskan än någon som dyker upp i topp 3 med jämna mellanrum. Är inte Norrköping och Ifk Göteborg troligare topp 3 utmanare de kommande 5 åren?
Citera
2024-08-17, 22:26
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Kalmar alltid dyka upp? Det ligger mitt i ingenstans och hela stordtadsområdet är på 70 000. De har överpresterst både publikmässigt och på planen för länge nu. De borde snarare bli ett jojolag mellan superettan och allsvenskan än någon som dyker upp i topp 3 med jämna mellanrum. Är inte Norrköping och Ifk Göteborg troligare topp 3 utmanare de kommande 5 åren?
"Lag som Kalmar" -skrev jag, och ja jag generaliserade rätt mycket. Norrköping och IFK borde ha bättre förspänt än lag som Kalmar, jo. Men talar vi om topplag så måste man vara i toppen när det gäller publik, sponsorer och spelarförsäljningar, annars så kommer man alltid jobba i uppförsbacke mot de lag som är, och det funkar inte i längden.
Citera
2024-08-17, 22:26
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Djurgår'n spelade 90 min i Europa och därför talar allt för Sålna.

Eller?

Eller DIFs derbyfacit?
Citera
2024-08-17, 22:35
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

1921 vann IFK Eskilstuna sitt enda SM-guld.
2001 vann Hammarby IF sitt hittills enda guld.
2021 vann Malmö FF sitt 22:a guld, hittills.

Ge inte upp Bajen (då blirZlatan sur) 2031 kan vara ert år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in