I Sverige finns det ca 25000 (SCB 2022) Thai kvinnor i arbetsför ålder dvs de är födda i thailand men nu folkbokförda i Sverige med svenskt medborgarskap eller PUT.
Vi kan gissa att ca 20%, dvs 5000, bor i Stockholm. I Stockholm finns ca 300 thaisalonger. En kvalificerad gissning ger att en salong i snitt engagerar ca 4 Thai kvinnor dvs i Stockholm jobbar ca1200 på salong. I Stockholm jobbar alltså ca 25% av thaikvinnorna med massage. Det stämmer hyfsat bra med erfarenheter från mitt eget umgänge med thai community. Rätt vanligt med andra ord.
Jag känner/känner till rätt många snubbar som är eller har varit sambo eller gift med en massagebrud. I de allra flesta fall fattar snubben vad som pågår men självförnekelsen är utbredd. Efter en tid kommer dock verkligheten i kapp och endast ett fåtal relationer varar mer än en handfull år. Därav massbrudarnas ständiga jakt på nya pojkvänner som oftast är en nödvändighet för massageverksamheten (penningtvätt, bankrelation, kontrakt, etc... ).
I några enstaka fall går gubbarna igång på tanken på vad händer på salongen. Jag vet en massös som efter varje arbetsdags slut får regogöra i detalj vad hon haft för sig med kunderna. Dessa gubbar florerar även här på FB och vill, under olika förevändningar, höra om hur lilla frugan blivit påsatt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trevanian
Är själv ingen massagekille men moraliserar inte över andras hobby. Min erfarenhet är tvärtemot din. Har en relation med en Thaikvinna och har stött på en del i den communityn i Stockholmsområdet de senaste åren. Känner inte till någon som arbetar i en massagesalong. Typ kvinnor i 25-45 årsåldern. De lever vanliga familjeliv och jobbar inom städ, restaurang, som vårdbiträden o.dyl. Ingen är intresserad av massagebranschen och verkar uppleva den som oattraktiv. En del av dem har dock troligen bakgrund som Bargrirls. Så vilka jobbar på salongerna?
Hur tror man att ens fru jobbar inom städ om hon jobbar på massagesalong? Aldrig sett ett anställningskontrakt, aldrig sett en lönespec, vet inte vad arbetsgivaren heter eller var hon jobbar rent geografiskt, aldrig sett deklarationen eller taxeringsbeskedet, aldrig sett hennes bankkonto m.m..