2024-08-17, 10:26
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nu tror jag inte på X i vanliga fall. Det finns undantag. RALee är ett sådant. RALee är en duktig expert. Det går läsa mycket om honom. Så han klarar testet. Men nu skriver han inte om totala antalet utan om endast ett fängelse. Så minimum av 320 fångar har passerat in i det Ukrainska fånglägersystemet enligt en fängelsechef. Men det säger ju inte om det är mycket fler. Du kanske vet hur Ukrianaina fördelar ut sina krigsfångar.

Ayden vet jag inte vem det är. Jobbar han åt Rysk propaganda, privat rysktroll eller en expert? Var kan jag läsa om Aydens kunskaper och vad har han för jobb.

Jag klassar honom som privat rysstroll med tillräckligt bra hit rate för att vara värd att följa. Definitivt en liga under RALee.

320 får man väl se som en undre gräns nu. Välkommen tillbaka f ö, synd att inte fler rysshatare är som du här inne.
Citera
2024-08-17, 10:28
Medlem
Får Ukraina tillåtelse använda långdistansrobotar så blir det mycket sönderbombat långt in i Ryssland
Citera
2024-08-17, 10:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Boll321
Får Ukraina tillåtelse använda långdistansrobotar så blir det mycket sönderbombat långt in i Ryssland

Dom ska ha fått det nu... NATO och länderna har gett grönt ljus!
Citera
2024-08-17, 10:37
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Är det verkligen så? Till stor del var det ju soldater som flyttats från olika delar av fronten i Ukraina.
Detta är väl huvudanledningen att så många i kursk kapitulerar, att det är pojkar som gör värnplikt.
Och dom vågar nog inte ens Putin massavrätta för feghet.
Som sagt, då tar det hus i helvete på hemmafronten då det handlar om "vanliga" vita medelklasspojkar och inte några fyllon från Sibirien.
Citera
2024-08-17, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Grannarnas hus är tomma. Lyckligtvis så finns det affärer att plundra

Sudzha, Kursk region 😅

— Ukrainians don't offend you?
— No, no
— Do you have enough to eat and drink?
— We looted the shops
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1824543935781540112

Om alla affärer stänger så är det nog något alla skulle göra i deras situation, hur ska man annars få tag i mat i dagens samhälle?
Citera
2024-08-17, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag klassar honom som privat rysstroll med tillräckligt bra hit rate för att vara värd att följa. Definitivt en liga under RALee.

320 får man väl se som en undre gräns nu. Välkommen tillbaka f ö, synd att inte fler rysshatare är som du här inne.

Tack

Jag vet inte om jag ska bli glad eller arg över den kommentaren.

1 Krig innebär alltid brist eller risk för felaktig information.

2 Jag hatar inte Ryssar men enligt mig så är Ryssland det enda stora militära hotet Sverige har för närvarande. Alltså bra att Ryssland åker på stryk utanför Sverige. Tråkigt för Ukraina bra för Sverige. Men ett bra skäl att stödja Ukraina.

Angående detta anfall så ser jag stora risker för Ukraina och jag har lite svårt att se målet för invasionen och om det är värt det. Men det betyder inte att det inte finns något och det är bra för Ukraina. Krig innebär risk. Men de ska alltid kalkyleras.

Möjliga tre mål med anfallet.

1 En fint - Ukraina bygger just nu upp ett anfall någon annanstans.

2 Geografiskt mål. Vad vet inte jag ? Gasnätpunkt? flygfält? Kärnkraftverk? Yta att byta med?

3 Sänka ryska folkets stridsvilja så de vänder högafflarna mot Kreml. Då är det viktigt att ta fångar.

Ett eller fler är möjliga. Men jag ser det i grunden som en riskfylld attack.

Extra bonusar

1 Visar väst att man kan

2 Höjer den egna moralen.

3 Tvingar Ryssen att flytta trupper - Verkar dock inte vara så mycket som man kunde vilja. Alla fall just nu.
Citera
2024-08-17, 10:51
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Du har sagt det i tre dagar nu utan att kunna presentera en källa. Och nej, Alexander Stubb pratar inte för varken NATO eller EU, enbart för Finland.

Men det vore förstås utmärkt om du hade rätt.
Citera
2024-08-17, 10:52
Medlem
Ryska elitförbandet 155:e infanteribrigaden från Vladivostok har tydligen genomfört en avrättning av fyra ukrainska soldater genom halshuggning.

Det ska finnas både okrypterat radiomeddelande som fångats upp av ukraina, samt video och bilder publicerade av ryssarna själva.

Syftet kan man bara gissa om, men troligen för att skrämma både ukrainare och egna soldater genom att visa upp en brutalitet i stil med IS.

Som flashbackare så föreslår jag att vi tillsammans gräver fram information om 155:e infanteribrigaden och var de är någonstans så att det underlättar för Ukraina att lägga några välplacerade bomber hos dem.
Citera
2024-08-17, 10:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Du har sagt det i tre dagar nu utan att kunna presentera en källa. Och nej, Alexander Stubb pratar inte för varken NATO eller EU, enbart för Finland.

Men det vore förstås utmärkt om du hade rätt.

"Det var i fredags som USA:s utrikesminister Antony Blinken bekräftade att landet har gett Ukraina grönt ljus att använda amerikanska vapen för att attackera mål på rysk mark nära Charkiv. Flera länder inom Nato, däribland Tyskland och Frankrike, har kommit med liknande besked efter vädjan från Ukraina."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-ukraina-far-anvanda-amerikanska-vapen-mot-mal-i-ryssland

Det har ju varit godkänt under lång tid men nu får dom använda det i invasionen också.. flera länder har sagt ja till det.. kanada var väl senast att ge godkänt! Så man kan ju säga att NATO är delaktig i invasionen.
Senast redigerad av Menea 2024-08-17 kl. 11:01.
Citera
2024-08-17, 10:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Tack

Jag vet inte om jag ska bli glad eller arg över den kommentaren.

1 Krig innebär alltid brist eller risk för felaktig information.

2 Jag hatar inte Ryssar men enligt mig så är Ryssland det enda stora militära hotet Sverige har för närvarande. Alltså bra att Ryssland åker på stryk utanför Sverige. Tråkigt för Ukraina bra för Sverige. Men ett bra skäl att stödja Ukraina.

Angående detta anfall så ser jag stora risker för Ukraina och jag har lite svårt att se målet för invasionen och om det är värt det. Men det betyder inte att det inte finns något och det är bra för Ukraina. Krig innebär risk. Men de ska alltid kalkyleras.

Möjliga tre mål med anfallet.

1 En fint - Ukraina bygger just nu upp ett anfall någon annanstans.

2 Geografiskt mål. Vad vet inte jag ? Gasnätpunkt? flygfält? Kärnkraftverk? Yta att byta med?

3 Sänka ryska folkets stridsvilja så de vänder högafflarna mot Kreml. Då är det viktigt att ta fångar.

Ett eller fler är möjliga. Men jag ser det i grunden som en riskfylld attack.

Extra bonusar

1 Visar väst att man kan

2 Höjer den egna moralen.

3 Tvingar Ryssen att flytta trupper - Verkar dock inte vara så mycket som man kunde vilja. Alla fall just nu.

Den största anledningen till detta anfall är gissningsvis att få ryssen att flytta arméer och försvarslinjer över en större yta och att det var ett enkelt område med få soldater som då var enkelt att överta i förhandlingssyfte när man ska fredsförhandla.
Citera
2024-08-17, 11:01
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Den största anledningen till detta anfall är gissningsvis att få ryssen att flytta arméer och försvarslinjer över en större yta och att det var ett enkelt område med få soldater som då var enkelt att överta i förhandlingssyfte när man ska fredsförhandla.
Anledning hit och dit kan ju diskuteras i oändlighet men faktum är att i krig måste du slå till där fienden är svag.
Ingen vinner ett krig på att stanna på defensiven, man kommer till ett stadium då man måste ha momentum.
Citera
2024-08-17, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Bomba Moskva vore en tidig julklapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in