Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Det du "glömmer" berätta är att gränsvärdet på 50 ppm gäller utan skyddskläder. De anställda hade skyddskläder.
"Gasen ammoniak är farlig vid höga nivåer, därför har Arbetsmiljöverket satt en gräns på max 50 ppm, (parts per million), värdet gäller för en person som arbetar utan skydd."
"Vi uppmätte som högst en nivå på 155 ppm, men den skyddsutrustning som vi bär i den här miljön klarar nivåer på 500 ppm. Därför kunde våra medarbetare fortsätta att arbeta tryggt och säkert, säger han. Northvolt uppger att de lyckades få ner de höga halterna av ammoniak i lokalerna och samtidigt gick meddelandet ut till oroliga anställda om att arbeta vidare."
Jag tänker att man kan ha en hyfsad debatt utan att utelämna fakta?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/northvolt-efter-gaslacka-fortsatt-jobba
Vad för skyddskläder hade de? Har du missat i tråden att "skyddskläder" ofta inneburit "COVID-mask och overall"? En COVID-mask filtrerar självklart inga gaser (molekyler är ganska mycket mindre än bakterier och virus, och dessutom sitter COVID-masker inte tätt åt) och vi pratar dessutom om gaser av vilka många absorberas genom huden. Men detta är vad Northvolt anser vara tillräckliga skyddskläder för sina anställda.
Och glöm inte den anställde som fick kemiska brännskador efter att ha duschats i ansiktet med litium och NMP. Han borde rimligtvis både ha haft en gasmask (läs: anordning som både som filtrerar luften ordentligt och skyddar ansiktet mot utrusande kemikalier) och en hermetiskt tillslutande helkroppsdräkt, som täcker all hud, vid det här arbetsmomentet men hade bevisligen inte det.
Du skickar av ett högfärdigt
"Jag tänker att man kan ha en hyfsad debatt utan att utelämna fakta?" till ACoEF men du accepterar rakt av företagets utsaga att "de anställda har skyddsutrusning" mot den bakgrund som jag beskriver (och som vi både vet att du känner till, eftersom vi två diskuterat den ingående några sidor back). Pinsamt.
Lägg därtill att Northvolt t.o.m. utelämnar
vad för sorts skyddsutrustning deras anställda har. Är det åter igen COVID-masker och bar hud vi pratar om? (Den fysik-/kemiintresserade kan jämföra den ungefärliga - av kvantmekaniska skäl finns ingen knivskarp gräns, men det spelar ingen roll i sammanhanget - diametern hos en ammoniakmolekyl med porstorleken hos en COVID-mask. Inte för att den beräkningen ens är nödvändig för att konstatera att en COVID-mask är en uppenbart otillräcklig filtreringsanordning mot ammoniak och andra gaser, men ändå.)
För den intresserade rekommenderar jag mina inlägg några sidor bak där jag samlat detalerad inormation om de kemikalier som används och deras effekter, de brister i skydd för de anställda, hur och om de många incidenter som förekommit och dokumenterats, både med dödlig utgång och inte.)