Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-20, 18:11
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
"Ytterligare en man har hittats död i hemmet efter sitt arbetspass på Northvolt. Nu kan Norran avslöja att polisens miljöbrottsenhet har inlett en utredning gällande samtliga tre avlidna personer som arbetat på batterifabriken. "Eftersom det kommit in ännu ett fall så har vi nu initierat en utredning", säger Johann Kristiansson vid Skelleftepolisen. Både Sodexo och Northvolt uppger till Norran att de välkomnar utredningen."

3 stycken har alltså dött hemmavid under oklara omständigheter. Sodexo är väl också företaget som hade städmaskinen som sprängdes?

https://norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/efter-ett-tredje-dodsfall-nu-startar-polisen-utredning/r0qnpy0j
Citera
2024-06-20, 18:14
Medlem
wes420s avatar
är det den där harmynta stalkern som är i farten och mördar gamla kollegor?
har hon flippat totalt nu?
Citera
2024-06-20, 18:21
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
är det den där harmynta stalkern som är i farten och mördar gamla kollegor?
har hon flippat totalt nu?

Hon är ju helt borta från företaget av vad som framgått, i alla fall i Skellefteå.

Ska man vara seriös så är detta gällande anställda som utsätts för gifter eller något, det gäller alltså de som går klädda i skyddskläder liknande hazmat-suits, vad det är för något kanske någon annan införstådd i kan förklara? De har ju slussar där saker inte får kontamineras.
Citera
2024-06-20, 18:38
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Hon är ju helt borta från företaget av vad som framgått, i alla fall i Skellefteå.

Ska man vara seriös så är detta gällande anställda som utsätts för gifter eller något, det gäller alltså de som går klädda i skyddskläder liknande hazmat-suits, vad det är för något kanske någon annan införstådd i kan förklara? De har ju slussar där saker inte får kontamineras.
läste igenom artikeln och såg ingenting om nå hazmat, läste en till artikel för att forska i det, och det enda jag ser är att nån haft skyddskläder från topp till tå.
det är städare det handlar om, de brukar ha någon form av skyddskläder.

Det stod däremot att det gjorts tidigare utredningar och inte kunnat hitta någonting som gick att anmäla till arbetsmiljöverketbeller vad det nu va.

Matti Kataja, chef för kommunikation och samhällskontakter i Norden på Northvolt, svarar via mejl till Norran.

"Polisen har utrett dessa fall separat och i de avslutade ärendena avskrivit koppling till arbetet. Efter Norrans publiceringar förstår vi nu att de utreder fallen än en gång, förhoppningsvis för att få ett slut på spekulationerna, vilket vi självklart välkomnar och kommer bidra till på alla sätt", uppger han i mejlet.

är en ganska lång artikel.
Citera
2024-06-20, 18:42
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
läste igenom artikeln och såg ingenting om nå hazmat, läste en till artikel för att forska i det, och det enda jag ser är att nån haft skyddskläder från topp till tå.
det är städare det handlar om, de brukar ha någon form av skyddskläder.

Det stod däremot att det gjorts tidigare utredningar och inte kunnat hitta någonting som gick att anmäla till arbetsmiljöverket eller vad det nu va.

Matti Kataja, chef för kommunikation och samhällskontakter i Norden på Northvolt, svarar via mejl till Norran.

"Polisen har utrett dessa fall separat och i de avslutade ärendena avskrivit koppling till arbetet. Efter Norrans publiceringar förstår vi nu att de utreder fallen än en gång, förhoppningsvis för att få ett slut på spekulationerna, vilket vi självklart välkomnar och kommer bidra till på alla sätt", uppger han i mejlet.

är en ganska lång artikel.

Tro mig, jag har sett deras skyddsutrustning, och det är enorma krav att det inte får beblandas mellen olika faser inom samma lokal. Så något skumt är det.
Citera
2024-06-20, 19:21
Moderator
Gromguttens avatar
Flyttar till Olyckor.

Fskvaller -> Olyckor

/Mod

Citera
2024-06-20, 20:17
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Tro mig, jag har sett deras skyddsutrustning, och det är enorma krav att det inte får beblandas mellen olika faser inom samma lokal. Så något skumt är det.
Omöjligt. Det handlar ju om miljövänlig teknik som ska ersätta olämplig teknik.
Citera
2024-06-20, 20:26
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ok, ja något skumt är det definitivt.

en förklaring som luftades var att det jobbar fem tusen personer där, och att det årligen är ett gäng hjärtstopp i olika åldrar.
skumt sagt ändå.
Citera
2024-06-20, 21:30
Medlem
Fräscht med lite amerikansk företagskultur även här i Sverige. Lite Boeing-varning på det hela. Eller som amerikanska rättsväsendet säger: Solklara självmord
Citera
2024-06-20, 22:36
Medlem
Overminds avatar
Kan det vara att det är giftiga gaser och annat på arbetsplatsen? Detta är fan kusligt, minst sagt.
Citera
2024-06-20, 22:49
Medlem
ImTheMans avatar
kan ju finnas nog drogkultur på arbetsplatsen.
Citera
2024-06-20, 22:57
Medlem
TheRubixCubes avatar
Stod väl att den senaste att dö var samme person som utredde de två tidigare dödsfallen vilket gör detta ännu mer förvånansvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in