2024-08-14, 13:26
Medlem
Det finns inga tecken på att NMP skulle kunna leda till hjärtstopp eller annan plötslig död:
- https://chemwatch.net/sv/resource-ce...ylpyrrolidone/
- https://nj.gov/health/eoh/rtkweb/documents/fs/3716.pdf

Det mest sannolika utifrån dessa personers död (och länkarna ovan) skulle i så fall vara att andningsreflexen har slutat att fungera när personen har somnat. Men som jag tolkar det så skall det i så fall ha varit höga koncentrationer och närmast. Om et är NMP som bär skulden så är det i så fall helt nya kunskaper om hur den påverkar kroppen. NMP ingår också i rätt höga doser i viss målartvätt...
Citera
2024-08-14, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det finns inga tecken på att NMP skulle kunna leda till hjärtstopp eller annan plötslig död:
- https://chemwatch.net/sv/resource-ce...ylpyrrolidone/
- https://nj.gov/health/eoh/rtkweb/documents/fs/3716.pdf

Det mest sannolika utifrån dessa personers död (och länkarna ovan) skulle i så fall vara att andningsreflexen har slutat att fungera när personen har somnat. Men som jag tolkar det så skall det i så fall ha varit höga koncentrationer och närmast. Om et är NMP som bär skulden så är det i så fall helt nya kunskaper om hur den påverkar kroppen. NMP ingår också i rätt höga doser i viss målartvätt...

Från din första länk:
Citat:
Om NMP-ångor har andats in, ta bort personen från det förorenade området till närmaste friskluftskälla och lägg ner patienten - håll den varm och utvilad. Om de har svårt att andas, ge dem syre. Om de inte andas, utför HLR, om du är kvalificerad att göra det. Sök läkarvård utan dröjsmål.

Även:
Citat:
På grund av ångornas giftighet bör denna kemikalie endast användas utomhus eller i ett väl ventilerat utrymme. En lokal frånluftsfläkt bör installeras vid behov.

Från din andra länk:
Citat:
Inhalation
- Remove the person from exposure.
- Begin rescue breathing (using universal precautions) if breathing has stopped and CPR if heart action has stopped.
- Transfer promptly to a medical facility

Hur menar du att det inte skulle kunna leda till plötslig död?
Citera
2024-08-14, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Från din första länk:

Även:

Från din andra länk:

Hur menar du att det inte skulle kunna leda till plötslig död?

Det står ingenting om långsamma symtom (som det skulle vara om det handlar om denna gas hos de döda Northvoltarbetarna, de har alla dött utanför arbetet). Snabba symtom kan ju uppkomma exempelvis pga syrebrist och även annat, så det är rimligt att beskriva hur man agerar då. Notera att den delen av instruktionen inte pratar om giftigheten utav gasen, utan den handlar om hur man skall hantera de som drabbats av ett utsläpp om de visar vissa symtom. Det innebär inte att de symtomen kommer från just den gasen. Den delen som diksuterar hur giftig gasen är säger ingenting om försenade symtom och dödsfall.
Citera
2024-08-14, 18:37
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det står ingenting om långsamma symtom (som det skulle vara om det handlar om denna gas hos de döda Northvoltarbetarna, de har alla dött utanför arbetet). Snabba symtom kan ju uppkomma exempelvis pga syrebrist och även annat, så det är rimligt att beskriva hur man agerar då. Notera att den delen av instruktionen inte pratar om giftigheten utav gasen, utan den handlar om hur man skall hantera de som drabbats av ett utsläpp om de visar vissa symtom. Det innebär inte att de symtomen kommer från just den gasen. Den delen som diksuterar hur giftig gasen är säger ingenting om försenade symtom och dödsfall.
Enligt MSB (via Dagens Arbete) kan NMP - som jag poängterat minst 2-3 gånger nu bara de senaste sidorna i tråden - orsaka medvetslöshet, andningsstopp, lungödem med upp till 48 timmars fördröjning:

Citat:
Vid kraftig inandning risk för medvetandepåverkan. Vid höga halter risk för andningshinder, kramper, medvetslöshet och lungödem som kan komma snabbt eller vara fördröjt upp till 48 timmar.

Exakt samma sak gäller dessutom ett flertal (som sagt 12 av 13) av de andra kemikalierna på listan. Varför låtsas du som att du inte läst detta? Du kan självklart bestrida MSB:s påståenden (speciellt eftersom vi inte har tillgång till MSB:s bakgrundsmaterial, utan bara vad Dagens Arbete beskriver att de fått uppgivet av MSB om de olika kemikalierna), men istället låtsas du som om fördröjda skador från NMP vore "helt nya kunskaper" som inte framkommit någonstans:

Citat:

Du driver helt klart med medvetna lögner och förvrängningar och frågan är varför.
Citera
2024-08-15, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Enligt MSB (via Dagens Arbete) kan NMP - som jag poängterat minst 2-3 gånger nu bara de senaste sidorna i tråden - orsaka medvetslöshet, andningsstopp, lungödem med upp till 48 timmars fördröjning:

Exakt samma sak gäller dessutom ett flertal (som sagt 12 av 13) av de andra kemikalierna på listan. Varför låtsas du som att du inte läst detta? Du kan självklart bestrida MSB:s påståenden (speciellt eftersom vi inte har tillgång till MSB:s bakgrundsmaterial, utan bara vad Dagens Arbete beskriver att de fått uppgivet av MSB om de olika kemikalierna), men istället låtsas du som om fördröjda skador från NMP vore "helt nya kunskaper" som inte framkommit någonstans:

Du driver helt klart med medvetna lögner och förvrängningar och frågan är varför.

Det är intressant att Dagens Arbete påstår detta, jag hittar inga som helst belägg för dessa påståenden. Jag har läst flera undersökningar om hur giftigt NMP,är och vilka effekter det kan få och jag hittar ingenting om just dessa saker. Det är en oerhört otrevlig kemikalie på många sätt, men det skall vara väldigt stor och lång exponering för att den skall vara dödlig. Läs gärna denna rapport som sammanfattar många av de djurförsök som är gjorda:
- https://ec.europa.eu/health/scientif...x09ftMGxlcumjz

Det enda personliga intresse jag har i detta är att jag ser en häxjakt mot Northvolt utan särskilt mycket belägg och att jag därför har försökt läsa min mig i frågan för att se om jag har fel. Jag hittar trots detta inga som helst fakta som tyder på att dessa dödsfall skulle vara direkt kopplade till arbetsplatsen. Jag kan mycket väl ha fel, men det borde gå att hitta någon information som skulle peka åt det hållet då, eller?
Citera
2024-08-16, 07:13
Medlem
Imponerande bra skyddsutrustning har de anställda tillgång till.

De fick uppmaning att fortsätta jobba när upptill tio gånger gränsvärdet för ammoniak (känd från nedbruten urin bl a) uppmättes.

https://sverigesradio.se/artikel/nor...fortsatt-jobba
Citera
2024-08-16, 08:05
Medlem
quggels avatar
Det finns nationer som helst vill se att Northvolt misslyckas. Man ska ha klart för dig att Northvolts verksamhet är extremt strategisk för Europa och för att komma bort från beroendet av fossila bränslen som man tvingas köpa av skurkstater som inte är demokratier.

Giftmord har vi sett förut utomlands. Vissa inte så värst sofistikerade, andra betydligt mer. Jag säger inte att det är så, bara att det skulle kunna vara så, för vi svenskar är i vanlig ordning naiva.
Senast redigerad av quggel 2024-08-16 kl. 08:18.
Citera
2024-08-16, 09:36
Medlem
Tratten52s avatar
Det känns som svt har en hetsjakt på G mot Northvolt. Man kan undra varför. Det finns massor av andra företag med bra mycket skitigare och farligaste arbetsmiljö
Citera
2024-08-16, 10:07
Medlem
Northvolt strikes again...
SVT mfl säger att AV har en gräns på 50ppm. Värt att ta i hänsyn är att det har en referenstid på 5 minuter. Långtidsgränsvärdet som egentligen är mer jämförbart (såvida det inte var ett extremt kort utsläpp) ligger på 20 ppm, alltså har NV låtit folk jobba i en atmosfär med en ammoniakhalt 25 gånger högre än gränsvärdet(!).

En till jämförelsepunkt: Amerikanska forskningsinstitutet för arbetsmiljö, NIOSH, har 300ppm som gränsvärde som "immediately dangerous to life or health", det vill säga att det direkt kan vara farligt.

Riktigt jävla katastrofalt dåligt att inte följa AV:s föreskrifter. Skulle jag suttit som enhetschef på AV hade jag gärna sett till att ha en inspektör på plats i Skellefteå dagarna runt, helst med en pärm full av vitesblanketter..
Citera
2024-08-16, 13:52
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Det är ju uppenbart att ledningen på Northvolt inte bryr sig om deras anställda lever eller dör. Att dessa horor får gå omkring fritt i landet är ett mysterium.
Citera
2024-08-16, 15:03
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ACoEF
Northvolt strikes again...
SVT mfl säger att AV har en gräns på 50ppm. Värt att ta i hänsyn är att det har en referenstid på 5 minuter. Långtidsgränsvärdet som egentligen är mer jämförbart (såvida det inte var ett extremt kort utsläpp) ligger på 20 ppm, alltså har NV låtit folk jobba i en atmosfär med en ammoniakhalt 25 gånger högre än gränsvärdet(!).

En till jämförelsepunkt: Amerikanska forskningsinstitutet för arbetsmiljö, NIOSH, har 300ppm som gränsvärde som "immediately dangerous to life or health", det vill säga att det direkt kan vara farligt.

Riktigt jävla katastrofalt dåligt att inte följa AV:s föreskrifter. Skulle jag suttit som enhetschef på AV hade jag gärna sett till att ha en inspektör på plats i Skellefteå dagarna runt, helst med en pärm full av vitesblanketter..
Det du "glömmer" berätta är att gränsvärdet på 50 ppm gäller utan skyddskläder. De anställda hade skyddskläder.
"Gasen ammoniak är farlig vid höga nivåer, därför har Arbetsmiljöverket satt en gräns på max 50 ppm, (parts per million), värdet gäller för en person som arbetar utan skydd."
"Vi uppmätte som högst en nivå på 155 ppm, men den skyddsutrustning som vi bär i den här miljön klarar nivåer på 500 ppm. Därför kunde våra medarbetare fortsätta att arbeta tryggt och säkert, säger han. Northvolt uppger att de lyckades få ner de höga halterna av ammoniak i lokalerna och samtidigt gick meddelandet ut till oroliga anställda om att arbeta vidare."
Jag tänker att man kan ha en hyfsad debatt utan att utelämna fakta?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...fortsatt-jobba
Citera
2024-08-16, 15:26
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Imponerande bra skyddsutrustning har de anställda tillgång till.

De fick uppmaning att fortsätta jobba när upptill tio gånger gränsvärdet för ammoniak (känd från nedbruten urin bl a) uppmättes.

https://sverigesradio.se/artikel/nor...fortsatt-jobba
Du får slipa en del på läskunnigheten. Att man har skyddsutrustning som klarar upp till 500ppm är en annan sak än att man jobbade i densamma. Nu var det "bara" 155, typ tre gånger gränsvärdet när du arbetar utan skyddsutrustning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in